1

Hej.
Jag köpte en gång en Simpson hjälm. Tror modellen är crusier som jag hade när jag Rejsade med bubblan.

Nu lånade en polare den av mig i sommar och fick på nåder köra på midnight sun eftersom den inte är godkänd längre. Jag minns inte om det är modellen som inte är ok längre eller om det är 10-årsgräns den fallerat på. Tillverkningsdatumet är 10/06.

Samtidigt kom ju i fjol reglerna om hjälm på Snöskoter. Jag har bara en gammal skrutt skoter som jag kört utan hjälm med tidigare så jag började använda den här hjälmen till den.

Men är den ok? försöker tyda reglerna. Men blir inte riktigt klok.

Här är transportstyrelsens regler för hjälm på skoter/motorcykel m.m.
https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/ … 017_94.pdf

Min hjälm ska vara godkänd för motorsport. Tror klassningen heter SA2005 Men kan för lite om dessa för att veta bättre.

Är det någon här som är van säkerhetsdetaljer och hur de klassas?

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

2

Den heter väl SA2005 - Numer är det SA2015 som gäller och de ändras lite hipp som happ.
Jag har oxo 2005 på min hjälm som jag  köpte för att  köra Nitro funny car med tillägg som ansiktsstrumpa och extern andningsluft mm En hjälm som då  kostade nästan 15 papp och över en natt när nya klassningen kommer får jag inte ens köra nåt annat än 3-hjuling.
Tyvärr är det så med motorsport och klassning. Ska Du tävla är det  nog  kört men ska Du bara nöjesåka är det  säkert godkänt

Post's attachments

Liten vecka 7.jpg, 190.49 kb, 722 x 541
Liten vecka 7.jpg 190.49 kb, 13 downloads since 2018-03-14 

3

63 Highlight skrev:

Den heter väl SA2005 - Numer är det SA2015 som gäller och de ändras lite hipp som happ.
Jag har oxo 2005 på min hjälm som jag  köpte för att  köra Nitro funny car med tillägg som ansiktsstrumpa och extern andningsluft mm En hjälm som då  kostade nästan 15 papp och över en natt när nya klassningen kommer får jag inte ens köra nåt annat än 3-hjuling.
Tyvärr är det så med motorsport och klassning. Ska Du tävla är det  nog  kört men ska Du bara nöjesåka är det  säkert godkänt

Motorsport är väl kört med den. Kanske den funkar i EDPS arragemang.

Men på en mc eller skoter då? Ingen tävling bara körning för höga nöjets skull?

4

David, du har för lite att fundera över.. ..

5

Pendlar ju Luleå- Skellefteå varje dag. Så jag hinner ju sitta och tänka mer än jag hinner göra grejer.  Default/lol

Jag kommer att puttra på i min gamla ranger med min utdaterade rejshjälm den ser ju nästan ut som en skoterhjälm iallafall.  ICQ/af