26

HenrikL skrev:

Läs denna tråd på Samba - särskilt inlägg nummer 5.

https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt … p?t=671540

Tack, frågan är nu vart man får tag på en samt lämplig bränsletrycksregulator.

Kom på att jag inte alls testade trycket på pumpen, utan det var vacum på fördelaren vi testade, minnet sviktade lite där.

27

PPRMicke Du får se det som att de som klagar på stavning och särskrivning, lider av nån slags bokstavskombination och kan inte bättre.

Dyslexi är inte kopplat till intelligens. Albert Einstein, John Lennon och Selma Lagerlöf samt PPRMicke får representera alla de dyslektiker som lämnat bestående bidrag till vårt vetenskapliga och kulturella arv.

Så det är bara att gå vidare..

28

majesty skrev:
HenrikL skrev:

Läs denna tråd på Samba - särskilt inlägg nummer 5.

https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt … p?t=671540

Tack, frågan är nu vart man får tag på en samt lämplig bränsletrycksregulator.

Kom på att jag inte alls testade trycket på pumpen, utan det var vacum på fördelaren vi testade, minnet sviktade lite där.

Det beror lite på vad du har för pump och vad den ger för tryck, med en lågtryckspump kan du använda en filterking, med en högteuckspump behöver du återcirkulering till tanken, då kan du köra en malpassi tegulator som du klipper ett varv på fjädern så du kan få ner den till 0,15 Barg

Anders

29

KL Racing har bäst pris på filterking Ligger under förgasar prylar
En mycket bra regulator för cirka 600 kr
Den har ett filter i sig som renar soppan innan förgasaren  ICQ/ab (  den klarar upp till 250 hk  ICQ/ab )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

30 Senaste redigerad av Hellberg (2018-03-14 08:05:44)

Tror inte jag platsar som ren ”bussmänniska” tyvärr då merparten av mina bilar varit typ 1.. och snål vet jag inte. I övrigt så stavar du fenomenalt så det är ju bra! Sluta se det som att jag kastar skit och se det som att jag hjälper till ist ICQ/ab

Varför skriva fel när man kan skriva rätt ICQ/ab

....................Har en förkyld vw............... Nej vänta..........................
(o\!/o) Historien om 50an Typ 2 Barndoor Pickup -53 Smooth Gate |o\ /o|
                  |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|
                          Rullande barndoor BenPon #2?

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

31 Senaste redigerad av majesty (2018-03-15 01:39:49)

Jag har mailat misab nu,  och frågat om Filter king kan hindra flödande förgasare när bussen bara står.

32

Nu blev jag nyfiken,hur gjorde du för att få 0.3bar på vacumslangen.

33

Nu tycker jag att det totalt har spårat ur i detta som nu är före-detta jättebra forum. Det är verkligen synd att personer sitter bakom en skärm och vräker ur sig kommentarer som hör hemma i förskolan. Det finns personer i det här forumet som har en gudomlig kunskap i det de skriver om. God kunskap kräver oftast en vass hjärna vilket väldigt många har, men vissa lider tydligen av en uppenbar brist på bra hjärnceller.
Ska det fortsätta på det här sättet är dessa rader det sista jag skriver på det här forumet.

Lattjo lajban med luftkylt.

34

popeye skrev:

Nu tycker jag att det totalt har spårat ur i detta som nu är före-detta jättebra forum. Det är verkligen synd att personer sitter bakom en skärm och vräker ur sig kommentarer som hör hemma i förskolan. Det finns personer i det här forumet som har en gudomlig kunskap i det de skriver om. God kunskap kräver oftast en vass hjärna vilket väldigt många har, men vissa lider tydligen av en uppenbar brist på bra hjärnceller.
Ska det fortsätta på det här sättet är dessa rader det sista jag skriver på det här forumet.

Bra Popeye , jag skrev ett liknade inlägg igår med samma mening som dig.
Men jag fegade ur kastade det.

Men jag står bakom dig.
Snart är tålamodet slut.

35

Skönt att man saknar hjärnceller ICQ/ab

....................Har en förkyld vw............... Nej vänta..........................

36

Får väll be om ursäkt, annars kommer GB och drar mig i örat som vanligt   ICQ/ag  folk har lätt att ta illa vid sig när man skriver via text, inte riktigt det som var meningen!

37

Starkt gjort, tummen upp.

Lattjo lajban med luftkylt.

38

Hellberg skrev:

Får väll be om ursäkt, annars kommer GB och drar mig i örat som vanligt   ICQ/ag  folk har lätt att ta illa vid sig när man skriver via text, inte riktigt det som var meningen!

*väl

ICQ/ad

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup -58 Pickup "Den Svenska Binzen"
Chevrolet -56

39

Är fortfarande nyfiken på hur vacumet på fördelaren var 0.3bar?

40

Hans Landelius skrev:

Är fortfarande nyfiken på hur vacumet på fördelaren var 0.3bar?

Trodde jag svarade på det. Det var den inte alls, utan den hade sitt normala värde. Blev ett missförstånd.

41

Barndoor51 skrev:
Hellberg skrev:

*väl

ICQ/ad

Nu vill du bara väl ICQ/ab

42

Läste det här i en annan tråd ang typ 3 motorn.

Kanske något liknande fenomen på din buss.

Hans Landelius skrev:

Dom här motorerna har en form av backventil mellan förgasarna för att motverka att det rinner in bensin efter att man stängt av motorn. Tyvärr brukar dom sluta fungera efter att stått stilla i flera år. Man behöver en form av ventil som stänger av soppan när soppapumpen inte ger något tryck. Ingen tillfällighet att dessa bilar på sjuttitalet fick motorbrand.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

43

David, Luleå skrev:

Läste det här i en annan tråd ang typ 3 motorn.

Kanske något liknande fenomen på din buss.

Hans Landelius skrev:

Dom här motorerna har en form av backventil mellan förgasarna för att motverka att det rinner in bensin efter att man stängt av motorn. Tyvärr brukar dom sluta fungera efter att stått stilla i flera år. Man behöver en form av ventil som stänger av soppan när soppapumpen inte ger något tryck. Ingen tillfällighet att dessa bilar på sjuttitalet fick motorbrand.

Så. Mitt problem kanske beror på att en av "pilot jet cutoff  valve" läcker, hmm.

44

Hej!
Jag hade också samma bekymmer på bussen förut (motorn fylldes med bensin när bussen stod över natten).
Det enda jag gjorde var att montera bensinpumpen högre upp än bensintanken, kanske inte rätt tillvägagångsätt men det har funkat bra i ca 10år nu!

/Tomas

45

Hur har det gått var det felaktig ventil som orsakade?

Post's attachments

Bränsleventil (1).jpg, 84.05 kb, 1280 x 720
Bränsleventil (1).jpg 84.05 kb, 20 downloads since 2018-04-03 

46

m02cjoho skrev:

Hur har det gått var det felaktig ventil som orsakade?

Jag har inte börjat skruva än. Skulle precis till att beställa en filterking fk2. Vilket jag tycker är väldigt dyr. En sån där som på bilden vore inte dumt! Vart får man tag i en sån?

47

Tomas K skrev:

Hej!
Jag hade också samma bekymmer på bussen förut (motorn fylldes med bensin när bussen stod över natten).
Det enda jag gjorde var att montera bensinpumpen högre upp än bensintanken, kanske inte rätt tillvägagångsätt men det har funkat bra i ca 10år nu!

/Tomas

Det där låter intressant, är den helt ovanför tanken? Tänker att då borde den börja pumpa luft innan soppan kommer. Om inte hur blir det när det blir låg nivå i tanken? Min sitter under tanken.

48

Jag vet inte vad som är dyrt när det gäller regulator men 645 kr
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/br … asare.html
Om man skall ha en bosch till insprut så mer än dubbla priset
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

49 Senaste redigerad av m02cjoho (2018-04-06 09:12:58)

Efter att ha lyckats fylla min 2332cc maskin med bensin då den stod placerad i lutande garage så skaffade jag en sådan här en:

https://dalhems.com/sv/p/1440e99163aa43 … eller-luft

Post's attachments

avstängningsventil.jpg, 59.72 kb, 800 x 746
avstängningsventil.jpg 59.72 kb, 15 downloads since 2018-04-06 

50

Just det!

Glömde nämna att fyllningen av bensin pågick trots att det fanns en Filter King med mellan tank och förknasarna.