Nudå! Efter att provmonterat ljuddämparen var det bara att konstatera krock igen. Bussbalken behövde kortas på högersida och få en annan upphängning. Efter modifiering av fästet och provning ett tiotal ggr såg det ut att funka, vilket det inte riktigt gjorde. Men det upptäckte jag senare.
Växellådan hade kommit
Men när bägge lådorna stod på arbetsbänken såg jag att de var lite olika. Hm!
Hade ingen bild på bussbalksfästet, men väl på lådorna! Finn fem fel! Eller ja två då!
Övre infästningspunkten ...sitter dylika på min -73...
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Ja men visst! Så var det ju. Han hade skickat med kåpan från en 71:a. Tydligen kom fästöronen 72. Funderade ett tag på lösning. Efter lite rådfrågning så var det kanske inte så att man skulle få famnen full med kugghjul om man plockade bort kåpan från min låda och monterade på den nya. Så fick det bli. Kevin undrade om han skulle skicka en annan kåpa från staterna. Det var snällt, men jag tyckte det räckte med lite nya bussningar och packningar istället. Kåpa kunde jag väl få tag i här hemma. Men lite onödigt extrapyssel kunde jag tycka. Började ändå vänja mig vid det!
55 2018-03-10 16:55:13 Senaste redigerad av Micke L (2018-03-12 13:21:48)
Startmotorn fick sig en omgång också. Fick hjälp med att svarva kollektorn (heter det väl). Nej Kommutator var det ju! Rengöring och färg. Provkörde. Verkade funka. Förut hade den en egenskap att det kunde dröja några sek innan den började snurra, eller inte snurra alls. Hoppas det blivit bättre. Brukar visst kunna räcka med rengöring.
Hade ägnat en förmiddag åt att rengöra drivknutarna i bensin, bara för att konstatera att de var skadade och behövde bytas. Kostade inte just mer med två kompletta drivaxlar inkl knutar än att köpa fyra knutar för sig. Så fick det bli. Slapp ju då jobbet med monteringen på axlarna.
Lite service och underhåll kan göra underverk.
Bra jobbat...
Som alltid när något drar ut på tiden kommer det ju annat emellan!
Hittade en T3 westfalia. Blev tvungen att köpa. En del fix. Hade den på semestern en sommar men beslöt till slut att sälja ändå. Högtakarna är trevliga att bo och packa i. Den var inte speciellt vindkänslig heller. Kan sakna den lite grand.
Återgår till ämnet!
Insåg att jag nog behövde provmontera motorn för att få till anpassningar som oljekylare, oljefilter, kylplåtar, ljuddämpare mm.
Främre skyddsplåten fick en "överhalning" också.
Fick skära en del i kylplåtarna för att få dem att passa. Slipade rent, grundade och målade bara för att konstatera när motorn var i, att jag anpassat dem fel. De stämde inte i höjd mot inre plåten. Hade satt dem under motorns anslutnngsskiva. Blev att börja svetsa i dem igen för att få dem att passa ovanpå. Blev en hel del jobb. Flyttade också utgångar för vakumslang och bensinledning. Till slut blev det dags att snygga till dem igen. Fick krackning i färgen flera ggr. Övervägde att slipa plåtrent igen men till slut fick jag till dem. Jävla fenomen det där! Till undre kylplåtar använde jag typ 1 varianten. Fick anpassa och bredda lite, men jag tror det blev bra.
Oljetemp kan ju bli intressant att hålla koll på. Så efter lite funderande skaffade jag mätare för både tryck och temp. Givarna får installeras i sandwichadapter vid oljefilter. Letade 38 mm mätare först. Då hade de fått plats i radioluckan. Till slut blev det en lucka i aluminium istället och 52 mm mätare.
Idag kom "smeden"
En sån där grym snubbe som är guld värt att ha i sin hantverkarkrets.
Tror han är bilelektriker i grunden men det är bara en del av hans kunskap. Vill du ha en 12m segelbåt i stål? ring smeden! Kanske några 8m aluminiumbåter med hytt och inombordare? Stålkonstruktioner till hus? Plåt bockat i alla former, till hus, bilar, you name it! Ring smeden!
Om ASEA vill ha något kraftsmide i fjäderstål de inte fixar själva, då ringer de smeden! Ja ni fattar! En grym snubbe helt enkelt!
Nu börjar det närma sig att bara vara kompletterande eldragning kvar för att få snurr på det här! Ja, jag kan följa ett elschema, snygga till och felsöka. Men när det börjar handla om att "freerida" lite utanför det då är jag på hal is. Skulle nog få till nåt som funka i slutändan, eller få till en brandbomb om man kvaddar eller nåt annat. Nu är jag så ivrig att nå målet så jag genar lite
Det var därför jag ringde "smeden" han kommer hjälpa mig få ihop de sista tåtarna på bästa sätt. Kanske nästa vecka!
Vi får se.
Ni har säkert också nån "smeden" i bekantskapskretsen. Rätt skönt att ha ibland!
God helg!
Den där svarta korven mellan förgasarna är det ett luftfilter? Trodde först att det var något sorts
Plenum till turbo.
Om så är fallet så borde förgasarna få lite svårt att få luft. Röret i tryckboxen som ersätter filtret
på förgasaren räcker väl i diameter till en av förgasarhalsarna.
Eller? Bara mina funderingar som det heter på svenska 
Det stämmer det att det är luftfiltret. Ska fungera bra enligt Bernie. Jag har inte fördjupat mig mer än så.
Bussbalken var ju i vägen för ljuddämparen visade det sig. Tog i både änden på balken och upphängningsfästet till gummit.
Trodde jag fått till det efter provmonteringen av motorn. Men nu när jag satt motorn permanent och förmodligen dragit bultarna i avgassystemet lite hårdare låg det ändå för tight. En bultskalle för motorgummit låg emot röret, även balkfästet var för nära.
Det fick bli att förstärka balkfästet på ett ställe och kapa ur mer på ett annat. Bult från bussbalk och upp i gummit svetsade jag direkt i balken. Så till slut har jag 6-8 mm frigång mot ljuddämparen. Hoppas det räcker.
Till för några inlägg sedan har det jag skrivit om hänt i "dåtid". Jag väntade till jag började närma mig slutmålet innan jag la upp nåt här. Var väl rädd att jag inte skulle orka skriva kontinuerligt och att det skulle bli för långt mellan gångerna, för det har det ju blivit i verkligheten. Kan ha gått månader utan att något blivit gjort i garaget. Det har tagit drygt två år eller mer kanske. Minns knappt när jag började. Familj, jobb och andra skrotbilsprojekt tar en del. Har också lite för många andra intressen. Bra med det är att det känts roligt att få garagetiden när det väl blivit av. Nackdelen att jag ibland knappt kom ihåg var jag slutade när jag sist var där.
Men från och med nu så, det som blir gjort och hamnar här har nyss hänt
Den färskaste uppdateringen hittills kommer nu!
Lunchdax! Kom just in från att ha monterat ljuddämparen någorlunda slutgiltigt. Allt ser ut att gå fritt. Monterade t.o.m höger stänklapp! Så bör kunna släppa det nu
.
I em väntar montage tändspole och sandwichadapter för oljegivare. Sen lite rensning av onödigt kablage
Mmm läckert avgas!
Lite sugen på något sjyst system jag också men har väl annat att prioritera enligt min tråkiga lista... 
Nu är det en 1978 VW Latebay camper
Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.
Äntligen lite garagetid igen! Har pillat lite med elen. Klädde in dragningen till dragkroken. Ett gäng bångstyriga kablar som skämde när man öppnade motorluckan. Fick lossa allt vid kontakten. Jordanslutningen satt som berg. Bara ge upp så länge innan skruven gick av. Bättre byta hela men det får bli senare.
Plockade bort likströmsregulatorn. Kontrolldonet fick också vika hädan. Var VW bland de första som kunde koppla upp bilen mot en analysapparat? Tyckte någon sa det. Utvecklingen har gått lite framåt sen dess. Då såg man väl typ om några glödlampor var paj
Isolerade kablarna med krympslang och surrade fast allt i ett knippe.
Givare till oljetryck och oljetemp monterade. Drog kabel till dem också. Ska fortsätta med matning till bensinpump och kylfläktar. Tänkte försöka samla ihop i ett näthölje sen.
Plötsligt dök smeden upp
Vi drog lite kabel. Kopplade in instrumenten.
La på lite ström från batteriet
Inget fyrverkeri eller något som började lukta bränt
Något hostade till? Vaf... det var ju startmotorn. Den gick runt. Motorn gick runt ett kvarts varv, även fast batteriet stått rätt länge.
Kändes hoppfullt. Det var något jag varit fundersam om. Skulle startmotorn orka dra runt motorn. Men det kanske funkar.
Det kändes nästan lite verkligt att kanske provköra snart!
Påsk och alldeles för fint väder! Får nog skylla på det. Men idag fick det vara nog på skidåkning och gassande vårsol. Kunde ju ändå krypa in i grottan med någorlunda gott samvete. Blev inte jättemycket gjort men något.
Letade lite väg för kablar till bensinpump, thermokontakt till kylfläktar och oljegivare. Fick dit en låsbricka till sprinten på handbromsspaken.
kartlampan i hytten var trasig. Men hade hittat en ny på någon marknad. Bytte den. Tyvärr var glödlampan trasig. Men fick tag i ny på macken ikväll.
Med motorn kom en pump. Rekommenderas att skölja runt olja via en hink ett par varv, utifall det skulle finnas skräp i kylarna. Tänker nog hetta upp oljan till 85 grader så thermostaten öppnar till fullt flöde. När det är sköljt ska en slang anslutas till motorn och sedan köra tills pumpen stannar. Dit med sista slangen och sedan fylla upp till rätt nivå i motorn. Den skitiga hinken kommer bytas mot rostfri kastrull när det blir skarpt läge.
Snöhögen som legat utanför garageporten hela vintern är borta. Äldsta grabben Olle tog den på en kvart. Va nog ett par kubik iaf. Den soliga våren har fortsatt. Vecka efter vecka. Äntligen börjar det märkas på snötäcket.
Hoppade över att värma oljan. Pumpade igenom kylsystemet ett par varv. Inte minsta skräp kom fram. Anslöt ena slangen till motorn och körde pumpen tills den höll på att kvamna. Kollade med testlampa. Oljetryck kom.
Däremot funkade inte oljetrycksmätaren i kupén. Inget annat elektriskt heller för den delen. Håkan smed kom förbi en dag innan jag hunnit felsöka. Han hade nog lossat kablarna i tändningslåset visade det sig.
Ett externt tändningslås var monterat av någon tidigare milomek. Fanns ingen nyckel till orginallåset. Det nya låset var monterat med fyra bult i instrumentpanelen. Inte jättesnyggt, men nu satt det ju där. Vi demonterade det för att se vilka kablar som skulle vart.
Sedan ägnade jag en timme till att skruva tillbaka allt. 1h för 4st m6 bult med mutter. Lätt frustrerande.
Nu var det ström överallt igen. Startmotorn orkade dra runt motorn också!
Det fattades lite motorolja. Blev tvungen att beställa en liter till. Ville ha den till helgen. Började vittra provstart nu!!
Lite typiskt dök inte oljan upp när borde ha gjort det. Ägnade en timme åt att jaga alla bussgodsinblandade människor. Jodå ! Den var hämtad. men sedan helt bortblåst i nån Bermudatriangel. Grabbarna på H2M i Östersund skickade en ny. Hämtade upp den med sista bussen i Järpen på fredag kväll.
Men nu då var det väl själva f..n om jag inte skulle kunna få till ett provvrid på nyckeln i helgen!
Just ja! Bakre kylplåt och motorrumstätning. Check på lördag förmiddag!
Ringde Erik som hade hjälpt mig att plocka ur den gamla motorn. Duue det börjar dra ihop sig! 2 hal v3 kanske! -Jag kommer!
Lite lunch först. Kände nog lite nervositet för händelsen. Ville inte riktigt tro att det skulle funka. Om man räknar med alla möjliga missöden innan så kanske man kan hålla dem borta! Och blir det nåt blir man ju inte helt besviken.
Rafsade av alla prylar som legat på flaket under renoveringen. Rensade allt framför portarna. Nu så!
Erik dök upp! riggade nån videokamera och en gopro i motorrummet. ha ha! Det här bådade inte gott. En av hans söner höll visst på med lite musikvideproduktioner. Det verkade ha smittat av sig på gubben!
Kan det va möjligt att det här ska funka nu?
-Ok! Vi kör!
Vred på nyckeln. Det snurrade ett gäng varv. Tände lite grann. Paus. Ett par ggr till. Det tände lite mer. Pumpade lite på gasen. Den här gången var det nära. Nästa gång, då! Då jä...
Helt dött! Ingen ström.....Vafa..... Inge lyse, inga instrument, ingenting??
Letade fram testlampan. Svagt lys vid tändningslåset. Hm...Hm ... Hm..
Fram med startkablar och ett till batteri. Kontakt. Jo fyfan, nu hände det grejer igen.
Gammalt batteri. Det måste dött. Så...eh.. Ja ja! Visst. Så kan det va. Bort med det dåliga och in med det nya. Ville ju inte han några startkablar hängande vid en "supervideoproduktion"
Nytt försök! Jo nu! Jaaaa! ha fan den går. Tryckte lite på gasen. Oj! satan i gatan! Kändes inte riktigt som förr i världen!
Körde nån knapp minut, sneglade på oljetrycket. Hoppsan! Vred av direkt. Säg den lycka som v.....
F... 7Bar? lite mycket. testade en ggn till. Starta direkt. Nålen gick i taket men sen tillbaka till 7. Stängde av.
Ringde smeden. Han surrade nåt om oljetrycksventil. Hm. Det här måste vi nog gå till botten med.
Hade ju köpt en 20w-50 olja med zinktillsats. Det är klart den är ju lite segare när den är kall. Rätt mycket slang också. Kollade hur slangarna löpte en gång till i ordningen. Jodå! Det ska vara rätt. Googlade en del på högt oljetryck. 7 e nog fan mycket!
Det var det som blev den här dagen! Den hade iaf startat!