1

Hej,

Håller på och bygger en std 1600 motor som jag saknar dessa kylplåtar. (bakom cyl nedre)
Måste man ha dem? eller går det bra utan, bilen ska bara gå lugnt.

Tack på förhand.

Post's attachments

Kylplåt.PNG, 12.7 kb, 171 x 80
Kylplåt.PNG 12.7 kb, 24 downloads since 2018-03-05 

2

Jag använder dessa två plåtar nu på min nybyggda 1904-motor. Och på min förra motor som var en 1776cc, körde jag helt utan dessa. Och det gick bra det med.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

3

Bilarna byggdes med dom för att kylsystemet skulle hålla cylindertempen på lämplig nivå runt om cyl året runt.
Allt man förändrar påverkar.. Om /när man plockar bort värmekammrarna så påverkar man flödet..
Att många kör utan mycket av plåtarna och det fungerar för dom säger inte så mycket.
Kolla färgen på tändstiften och säkerställ att bränsletillförseln är tillräcklig med dagens usla bensin, så är det nog viktigare för maskinens livslängd

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 LHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Tack för svaren.