1

Hej!
Det finns en blå VW 1303s-74 Cab på blocket i en som jag tycker kanonfin blå färg. Den ser solid ut, men efter sökningar hittar jag ingen sådan. Den kan iof vara omlackad. Tittar jag på färgskalor på paintref.com ligger Alaskablå närmast, men den är ju metallic. Kanske någon är mer insatt i lacker och kan hjälpa mig?
MVH

2

Skulle kanske kunna var L52B Biscayblue, men är inte den metallic också? Hur ser jag på färgnummer om det är solid eller metallic?

3

För att helt säkert få veta måste du ha bilens färgnummer du kan aldrig bedöma vilken kulör det rör sig om via bilder hur bra dom än må vara.
Om en färg är metallic eller solid ser endast färghandlaren på sitt recept vid tillblandning inget i färgnumret avslöjar det för gemene man. Jag har ett rätt vant öga ändå
och törs säga att den du sett på blocket om det nu är den som är till salu i Hörby är lackad med en solid färg och definitivt inte i Alaskablå. Kolla färgkoderna för utlands
modellerna är väl ett tips.

4

Vet nu vilken kulört det är. L52B Biscay blue, alltså en solid färg ICQ/ab .
MVH

5

Även om jag inte gillar att göra en bedömning efter bild så säger mig mina ögon att det lutar starkt åt
just Biscayablå. Har du en auktoriserad bilfärgshandlare i närheten så be dom blanda till ett par dl åt dig
det blir avsevärt mycket lättare för dig om du stryker ut lite på en ren plåtbit att bedöma nyansen.

6 Senaste redigerad av Junte (2018-03-07 21:56:44)

det är nästan omöjligt att avgöra kulörer på det här sättet, efter många års erfarenhet av färgbranschen,
inte med lack, men som ad jobbandes mot tryckta media vet jag . . .

redan kameran är en felkälla, tidigare spelade filmsorten in, sedan påverkar belysningen, dagsljus eller lysrör, typ
sedan filter och korrigeringar i bildbehandlingsprogram, sedan tryckmetod alternativt skärm och skärminställningar
man ser problemet tydligt om man hämtar färgprov från tex beckers med "säsongens trendfärger" där färgproverna
är målade med "riktig färg" men också finns återgivna i tryck på inredningsbilderna, stämmer aldrig 100%   ICQ/an 

det här hindrar ju inte att man kan göra en kvalificerad gissning, gärna efter att sett mer än ett exempel på bild,
själv letar jag efter en bussfärg, L53D Niagara Blue, den ser olika ut från bild till bild . . .  ICQ/ad

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

7

Spot on Junte.