1

Någon som provat "audriac" system ..ny fjäder och plunger med kula som ersätter bef överströms ventil vid remskivan? Läser att detta ger betydligt högre oljetryck tomgång varm motor och även på högre varv.
Verkar va en California firma som säljer detta ...125usd..lite dyrt för dom grejerna. Borde finnas liknande grejer..nån som provat?

http://www.headflowmasters.com/vw-oil-p … pz8IpVy7IU

2

Det låter lite som att lösa lågt blodtryck genom att hälla kalk i artärerna. Lågt oljetryck är en indikation på att motorn är sliten och har man tur kan det räcka med nya lager. Är motorn väldigt sliten bör man göra en renovering av bottendelen och då kan man ändra lite på fjädrarna som reglerar trycket i motorn. På ett dubbelreducerat block är det fjädern vid svänghjulet som bestämmer trycket i motorn. På tomgång har inte motorn någon belastning och behöver inte mer än ca 1bar. har man dåligt tryck på tomgång eller inget tryck alls är det dags för en renovering. Man lurar sig själv om man tror att högt oljetryck kan rädda en gammal motor. Det enda som händer är att oljan sprutar ut vid alla ram och vevlager utan att kunna bygga up en oljefilm som bär mot att vev och lager gnids mot varandra. Överströmningsventilen vid remskivan är till för att inte spränga oljekylaren en kall vinterdag. Att betala 125usd för den effekten låter dyrt och besvärligt.

3

länken blev fel..rätt nu
http://www.headflowmasters.com/vw-oil-p … p5GyWrOXIU

Jo Hans,  håller med ditt svar, den här fixen verkar vara om den kolven vid remskivan är så pass sliten så oljan tar dej förbi den o ner i tråget. Har lyssnat på motorer som har denna kolv med kula och dom har betydligt lägre mekaniskt ljud..som de låter på video. Detta då pga högt oljetryck även på tomgång.

4

Njaa.. Det där är jag jävligt tveksam till, och skulle aldrig köpa..

5

Om den där "fixen" är för att kolven är sliten så är nog hela motorn helt utsliten. Läste lite feedback på killen som äger firman,Adrian. Tråden gällde typ 4 bussmotorer som inte gick eller läckte mellan topp och cylinder. Eftersom jag bott i USA i över tio år så är det få jänkare som jag har något större förtroende för. De flesta försöker konkurera med lågt pris (läs låg kvalitet). Med jämna mellanrum dyker det upp nya som erbjuder sig att bygga för ännu mindre,dvs penselrenoverad skithög. Detta ställer till det för dom som vill göra ett vettigt jobb för man bygger inga longblocks för 15000 om man är seriös och har investerat 5-6 hundratusen i utrustning + betalar moms och skatt. Vill ni läsa en intressant tråd sök feesback på Dan l Olson i Lake Havasu på Samba. Där har vi en typisk skitstövel som kränger iväg helt orenoverade motorer som renoverade. Det finns ett gammalt bra talesätt för dessa pojkar: Alla har en plan för att bli miljonär som tyvärr inte kommer att funka!!!!!! Gene Bergs talesätt framstår numera som evig sannaing Buy the best and cry once.

6

Hans Landelius skrev:

Om den där "fixen" är för att kolven är sliten så är nog hela motorn helt utsliten. Läste lite feedback på killen som äger firman,Adrian. Tråden gällde typ 4 bussmotorer som inte gick eller läckte mellan topp och cylinder. Eftersom jag bott i USA i över tio år så är det få jänkare som jag har något större förtroende för. De flesta försöker konkurera med lågt pris (läs låg kvalitet). Med jämna mellanrum dyker det upp nya som erbjuder sig att bygga för ännu mindre,dvs penselrenoverad skithög. Detta ställer till det för dom som vill göra ett vettigt jobb för man bygger inga longblocks för 15000 om man är seriös och har investerat 5-6 hundratusen i utrustning + betalar moms och skatt. Vill ni läsa en intressant tråd sök feesback på Dan l Olson i Lake Havasu på Samba. Där har vi en typisk skitstövel som kränger iväg helt orenoverade motorer som renoverade. Det finns ett gammalt bra talesätt för dessa pojkar: Alla har en plan för att bli miljonär som tyvärr inte kommer att funka!!!!!! Gene Bergs talesätt framstår numera som evig sannaing Buy the best and cry once.

Så är det ..har byggt 2 motorer 2275 o 2054cc och de blev inte under 30 papp/st för grejerna...så ett utpris med lite arb.kostnad bör ju bli uppåt 50..men inte många vill betala den pengen!
Bodde själv också in US 90 talet och jobbade då på fritiden med V8 or Corvettes L98 o LS motorer , de fans ju hur mycket grejer som helst att få tag i då som nu av skiftande kvalitet. Men VW mest då på västkusten.
Finns de inga europeiska "aftermarkets tillverkare" nu då?

7

Inte för vara dum men vw motorer brukar vara uppslagna i lagerlägena efter ett gäng tusen mil
Så har dom som jag har  uppnatt dom sista 10 åren
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8 Senaste redigerad av Kjell Roar (2018-03-11 15:12:02)

En annan ting, oljepumpen ger föränklad tryck x flöde. Av dessa två faktorer, är god flöde viktigast för smorning ock kylning inuti motoren. Tryck brukas egentligen för at indikera att man har flöde.
Högre tryck, ger sämre flöde när man modifiserar för högre tryck, med samma pump .

Jag väljer bättre flöde.

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.