1

Jag tänkte att jag skulle ta itu med mitt avstannade rostlagningsprojekt den här helgen och idag började jag med att rensa från grejer som samlats på golvet under pickupen, steg två är att försöka rekapitulera.

Läst i en gammal tråd där jag försökt reda ut samma sak, men pga döda länkar och dåligt minne, så drar jag igång en ny tråd. Jag hade även lite bilder från Bengt i Sala, men de verkar vara borta sen länge, åtminstone hittar jag dem inte nu.

Problemet är att jag beställt grejer från Classic i god tro om att jag ska kunna använda dem i mitt projekt, men när jag kommer till den inre delen av B-stolpen får jag inte ihop det. Hur jag än vrider och vänder på bitarna och argumenten så stämmer det inte. Jag kan välja mellan att bocka till de bitar jag har och lappa med vanlig slät plåt där det eventuellt behövs, eller beställa nya bitar så att det passar rakt av. Problemet är att jag ännu inte hittat några specifika delar för b-stolpens inre del hos enkelhyttspickup. För den yttre delen finns det, men inte för den inre.

Såhär ser det ut (notera "försänkningen" (under smutsen) i mitten av b-stolpen, den har jag inte sett hos någon eftermarknadsdel):
https://www.pixeltopic.com/files/2018/2/ivserkjxhmfxhtu.jpg

Den här delen skulle ju gå att använda, den är märkt "vänster" (detta är högersidan).
https://www.pixeltopic.com/files/2018/2/ytuxogcyrwxrqe.jpg

Bäst av allt skulle vara en sprängskiss, men det verkar svårare att uppbringa än andra bussrenoverares renoveringsbilder. Men inte heller med dessa till hjälp blir jag klok. Jag börjar mer och mer tro att jag köpt fel delar, men jag hittar å andra sidan inga rätt delar.

Jag börjar därför försiktigt denna helg genom att posta här för att se om det finns någon att bolla tankar med, så får vi se vad jag bestämmer mig för när jag väl ska skrida till verket. Frustrerande med tappade sugar och nu när jag fick återbesöka problemet insåg jag varför jag tappat sugen i första taget. ICQ/ad

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

Här är några bilder på en höger B-stolpe, den jag mallade av vid rekonstruktionen av den till "Binzen"

Post's attachments

2016-10-02 19.00.51.jpg, 239.98 kb, 675 x 1200
2016-10-02 19.00.51.jpg 239.98 kb, 91 downloads since 2018-02-02 

2016-10-02 19.02.02.jpg, 277.25 kb, 675 x 1200
2016-10-02 19.02.02.jpg 277.25 kb, 98 downloads since 2018-02-02 

2016-10-02 19.03.02.jpg, 272.29 kb, 675 x 1200
2016-10-02 19.03.02.jpg 272.29 kb, 85 downloads since 2018-02-02 

2016-10-02 19.04.03.jpg, 233.34 kb, 675 x 1200
2016-10-02 19.04.03.jpg 233.34 kb, 100 downloads since 2018-02-02 

2016-10-02 19.05.08.jpg, 362.66 kb, 1200 x 675
2016-10-02 19.05.08.jpg 362.66 kb, 91 downloads since 2018-02-02 

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup -58 Pickup "Den Svenska Binzen"
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

3

Nån mer...

Post's attachments

2016-10-02 19.05.47.jpg, 225.74 kb, 675 x 1200
2016-10-02 19.05.47.jpg 225.74 kb, 97 downloads since 2018-02-02 

2016-10-02 19.07.10.jpg, 263.42 kb, 675 x 1200
2016-10-02 19.07.10.jpg 263.42 kb, 83 downloads since 2018-02-02 

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup -58 Pickup "Den Svenska Binzen"
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

4

Och om du kan skapa dig en stund ledigt någon Tisdag, Torsdag eller Söndagkväll för ett studiebesök hos mig så är du mer än VWälkommen ICQ/ab
Brukar åka ut till garaget runt 19.30.

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup -58 Pickup "Den Svenska Binzen"
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

5

Tack för responsen Bengt, det var dessa bilder jag nu inte hittade när jag skulle sätta igång. Tack för inbjudan, just de angivna tiderna kan bli lite svårt att komma loss, men tack ändå.

Men bilderna talar ju sitt tydliga språk tycker jag, innerdelen av B-stolpen verkar se annorlunda ut på en EH jämfört de andra karossvarianterna. Jag har ännu inte sett en enda reparationsbit som har den rundade inpressningen i mitten.

Först handlar det om att hitta rätt bit, sen ska väl inte själva svetsandet vara några större problem.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

6

Nu har jag äntligen fått korn på något och det verkar vara som jag misstänkte, en egen variant för EH och det verkar vara KF som tillverkar dem:
(för högerstyrd, men ändå)
https://www.vwheritage.com/264809251s-b … f-vw-spare

(ingen stans står det att det är EH-specifik, men så har jag tolkat det)

Ska forska vidare för att se vad jag kan komma fram till...

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

7

Delarna jag behöver kallar KlassicFab för KF374 (K00192) och KF 390 (K00202), till skillnad från ovan länkad produkt, så sträcker sig dessa ytterligare lite högre upp (12 tum ist f 6 tum).

På nätet finns bara bild på högersidan för tolvtumsvarianten:
https://www.klassicfab.com/product/kf37 … all-years/

Det jag inte förstår är vad för skillnad det blir för dessa delar om vagnen här höger- eller vänsterstyrd. Att luckans placering påverkar fattar jag, men inte rattens placering. Kanske skriver de på detta vis för att luckan oftast är på motsatt sida om ratten? För mig blir detta förvirrande, minst sagt.

Sen är ju frågan om KF fått till sina leveranstider än. Kanske får börja med att höra mig för med C&C i England för att se vad de säger om leveranstid, samt att jag ringat in rätt delar. Hade jag bara vetat vilka delar jag skulle haft från början, hade det inte gjort något om det tog ett år eller två, men nu vill jag få ihop det här. Det finns en vag förhoppning om att få åka besiktningsbefriad split den här sommaren.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

8

Den B-stolpe du länkade i ditt sista inlägg ser ut som rätt för dig, för om jag inte missminner mig så har ju du en 67a och med det lastluckan på höger sida ICQ/ab
Och när det gäller stolpar till pickuper så är de faktiskt i grund och botten likadant konstruerade fast spegelvänt såklart ICQ/ad , med skillnaden att det är påsvetsat en liten extra plåt på den sida som har en hellång karosserisida. Om du lyser in och kollar in din andra B-stolpe så ser du att den även har kanten/viket som ska hålla gummilisten om den skulle haft lucka på vänster sida.

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup -58 Pickup "Den Svenska Binzen"
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

9

Ja det verkar ju logiskt att inte krångla till det med pressverktygen om man inte måste. Alla baybussar jag sett har samma urtag i karossen för skjutdörren på båda sidor tex.

Trots detta gör gerson (och andra ÅF) skillnad på om bussen är vänster- eller högerstyrd för delar i karossen som inte borde påverkas, tex b-stolparna. Nu har jag inte gått in på djupet då det inte varit några problem att hitta mina delar, så jag vet inte vad som skiljer.

Nu är nästa utmaning att faktiskt lägga vantarna på en av dessa b-stolpar, frågan är hur det går till med tanke på kritik man läst över åren?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

10

Har nu lagt en "qoutoe" hos KlassicFab på b-stolpar efter mailkontakt med dem.

Men jag inser samtidigt att även plåten för den bakre delen av hjulhuset är annorlunda mot bussens. Den biten som ansluter mot b-stolpen och således utgör väggen mot lastkistan. KF kallar den för "divider panel" (KF424) eller något i den stilen och den är specifik för EH. De har inget pris på sajten, men jag gissar att den kostar mycket, om det ens går att beställa:
https://www.vwsplitparts.com/img/uploads/yi2xtp1476644562.jpg

Jag behöver dessutom bara en del av denna "panel", den yttre och nedre delen; detta föranleder frågan:

Bengt: Det ser ut som att du tillverkat (låtit tillverka) en egen bit av hjulhuset på bilderna (bild 1 och 2). Profilen är egentligen inte särskilt knepig, men hur gjorde du? Var ligger skarvarna eller bytte du hela biten?

Tar tacksamt emot tips på hur man får till snygga rillor med enkelt "bonnsmide", samt mått på delarna, eller om någon har en förlaga och mot ersättning kan tänka sig knacka dem åt mig?

Projektet rullar på och efter att ha reparerat de främre rambalkarna, samt fått främre tvärbalken på plats med minimalt utrymme att jobba i, gav jag mig idag på de bakre rambalkarna. Minns inte att besiktningen sa något om den rosten, men de var redan intryckta och duktigt mjuka och även om jag verkligen inte vill göra det här till ett större projekt än vad det redan är, så håller jag mig sysselsatt under tiden de rara delarna kommer:

Det rasade duktigt med rost när jag snittade upp den rostiga balken:
https://www.pixeltopic.com/files/2018/2/aszcewxviuxxtp.png

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

11

Bytte plåten så som på bilderna.
Bankade till dom själv på arbetsbordet  ICQ/ab

Post's attachments

2016-03-15 22.23.56.jpg, 147.36 kb, 800 x 450
2016-03-15 22.23.56.jpg 147.36 kb, 101 downloads since 2018-02-19 

2016-03-15 22.24.15.jpg, 128.98 kb, 800 x 450
2016-03-15 22.24.15.jpg 128.98 kb, 91 downloads since 2018-02-19 

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup -58 Pickup "Den Svenska Binzen"
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

12

Tack för responsen, tror det får bli något liknande för mig.  ICQ/ab

Tid är en bristvara dock, men skönt att kunna jobba i bänk och knacka plåt mellan allt crawlande bland rosten på golvet. ICQ/ad

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

13

Jag har för mig jag sett någon visa hur man enkelt kunde knacka rillor i plåt, genom att karva ut en stansmall ur en träbit, för att sedan kallsmida mot den. Men borde inte ett mothåll av metall vara mer effektivt?

Hur skulle man tänkas göra rillorna som Bengt visar här i tråden. Alla förslag är välkomna. ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

14

Jag har använt mig av en plywoodskiva som jag spikat fast masonitbitar och remsor på. Fördjupningarna ligger alltså mot plywooden, och den har jag lagt på garagegolvet och stått på knä och hamrat...

Opel Kapitän -51, VW-56 och -62, Renault R10 -69, samtliga i drift, men även en VW -59 rikligt utrustad men tyvärr jätterostig..., och sist en SAAB 93F under renovering

15

Intressant, då kanske trä är tillräckligt stumt ändå?

Det svåra är väl att få till snygga avslut antar jag? Att bara bocka plåten är lite mindre svårt.

Tack för svaret!

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

16

Med lite olika storlekar på kul- och även penhammare får man till det hyfsat, men så har jag inte de största kraven heller ICQ/ab

Opel Kapitän -51, VW-56 och -62, Renault R10 -69, samtliga i drift, men även en VW -59 rikligt utrustad men tyvärr jätterostig..., och sist en SAAB 93F under renovering

17 Senaste redigerad av Barndoor51 (2018-03-03 15:38:40)

Här kan du grotta ner dig lite i min tråd om hur jag gjorde rillorna till mellanväggen.
https://boxerville.se/forum/viewtopic.p … 8&p=12

Post's attachments

2016-02-23 22.37.18.jpg, 151.95 kb, 800 x 450
2016-02-23 22.37.18.jpg 151.95 kb, 96 downloads since 2018-03-03 

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup -58 Pickup "Den Svenska Binzen"
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

18

Ambitiöst må jag säga. Du ursäktar dig över att du inte är någon mästare på plåtslageri, men jag tycker det verkar mycket proffsigt. ICQ/ab  Jag inser att jag behöver köpa mer plåtskrot, så man har lite material att jobba med när man ska smida, skulle behöva en kraftigare arbetsbänk också... ICQ/ae

Tveksam till om jag kan återskapa det, får ta mig en funderare på om det finns några alternativ. ICQ/ad

Grinder and paint, makes me the welder I ain't