1

Är det värt att renovera motorn jag har i bussen, 1700cc motorkod CA, eller är det bättre att bara byta motorn?

Och i så fall, vad kan jag skruva dit istället?

Förslag och tips är välkommet, då det är första folkan efter att ha varit invillad på brittiska bilar.

Luft fryser inte, luft kokar inte..

2

Jag skulle nog försöka renovera, då vet du vad duhar. en annan beg motor är ju svårt att veta skicket på

Man få va som man är när man in't blev som man skulle
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå

3

Att renovera en Typ4 motor är dyrt och kostar mycket tid. Problemet är också att ramlager inte finns (för över 2 år nu). Topplocken (pinnbultar, ventilstyrningar) är ett problem också med Typ4 motorer.
Men å andra sidan, att köpa en begagnad motor är mycket riskfullt, den är troligen i  samma skick som din. De är ju kring 35-40 år gammla och har haft ett svårt liv.

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

4

Det finns alltså inte nya ventilstyrningar till Typ4-motorerna? Pinnbultsproblematiken känner jag till.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

5

Så renovera går inte dådet inte finns delar och en annan motor går bort med.

Hur mycket jobb är det att byta från typ4 till typ1 motor?

6

RAINIER skrev:

Att renovera en Typ4 motor är dyrt och kostar mycket tid. Problemet är också att ramlager inte finns (för över 2 år nu). Topplocken (pinnbultar, ventilstyrningar) är ett problem också med Typ4 motorer.
Men å andra sidan, att köpa en begagnad motor är mycket riskfullt, den är troligen i  samma skick som din. De är ju kring 35-40 år gammla och har haft ett svårt liv.

nog finns det grejer:

nya ramlager mahle:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Porsche- … 501wt_1165

nya ventlstyrningar:
http://shop.ebay.com/i.html?_nkw=914+va … m270.l1313

men visst man kan få leta lite.

sen tyckte jag de var nån som sa att de börjat nyproducerats igen. men ingen visste kvaliteten på dem ännu ?

typ4 motorn är även bra mkt stadigare pjäs som pallar mer  än ett typ1 block ( extra lagring på veven, bättre kylning, oljefilter std osv... ) så på en bay buss skulle jag iaf vilja köra vidare med typ4 motorn......

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

7

nackdelen är ju att jag inte vet riktigt vad jag ska leta efter heller.. eller vart jag ska leta rättare sagt.

8

Jag skrev inte att styrningarna var ett problem att få tag på, bara att de är ett problem; oftast är de slitna. Istället för nya styrningar kan man också montera liners.
Den där annonsen med lager är helt otroligt, han visste troligen inte hur eftertraktade de är. Jag har sett priser av 150 dollar....

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !