51

Sådärja, hur går det här då?!  ICQ/ag

52

Hej!
Det var länge sen sist. Jag har börjat plugga på senare dar, så projektet har fått stå tillbaka en stund. Nu kommer det att börja gå i snigelfart dock ICQ/ab . Tanken jag har är att byta båda värmekanalerna vilka jag har nya liggandes här hemma. En tanke slog mig dock...värmekanalerna är riktigt fina utåt sett och inte speciellt rostig plåt där de sitter fast i karossen heller. Problemet är att de är sönderrostade inifrån sett (se bilder), samt under, då varenda svetsmutter lossnade under kanalerna när jag skruvade av karossen. Sparar jag tid att "bara" byta underplåtarna på kanalerna och försöka byta plåt inåt istället för att ge mig på kompletta kanalbyten? Tror nog jag klarar att byta de, men blir krångligt och mer riskabelt att nåt går fel vid komplett byte. Samtidig är det ju härligt med ordentligt gjort arbete men då kanske den aldrig blir klar. Vad tror ni där ute?

Post's attachments

Värmekanal inre.jpg, 241.35 kb, 648 x 364
Värmekanal inre.jpg 241.35 kb, 233 downloads since 2016-03-15 

Värmekenal yttre.jpg, 222.16 kb, 648 x 364
Värmekenal yttre.jpg 222.16 kb, 243 downloads since 2016-03-15 

53

Just det...jag är i alla fall klar med min bottenplatta... ICQ/ad

Post's attachments

Plattan klar.jpg, 127.82 kb, 576 x 384
Plattan klar.jpg 127.82 kb, 230 downloads since 2016-03-15 

54

Snygg platta!! Jobba jobba ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

55

Mmmm bara resten kvar ICQ/ae

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

56

Jag bytte bara undersidan på mina och någon liten bit av innersidan, gör som du själv känner tänker jag ICQ/ab

57

Ja, känner väl att när jag ändå har nya kompletta värmekanaler/trösklar liggandes och hade planerat detta ska jag väl byta de. Blir ju då inget "lappande", utan komplett gjort. Frågan är bara hur stort ingrepp detta med att byta kanaler är?
ag är nog bara rädd att jag kanske ger mig på ett för stort projekt som jag kanske inte ror i hamn och tänkte lösa det med en liten enklare väg även om det nog inte hade blivit så enkelt att pussla ihop befintliga kanaler ICQ/ab. Nej...bestämde mig just nu...det blir nya på ICQ/ab !! Bära eller brista  ICQ/ag

58

Dags för byte av värmekanaler. Bilen ordentligt upp pallad och stag svetsade i dörrhålen. Finns det nån skiss som visar var svetsarna är som håller de gamla kanalerna eller bild som visar hur de sitter...är ordenligt rostigt, så svårt att se ICQ/ad . Stort projekt det här men jag ska ta det lungt ICQ/ab .

59

Är det nåt speciellt jag bör tänka på eller veta innan jag byter kanalerna?

60 Senaste redigerad av Flat four boxer (2016-04-03 15:46:45)

Svårt att ge några konkreta tips. Systematiskt kapa loss, staga ordentligt. Helsvets vid stolparna glöm inte värmeslangen i a-stolpen. Mät åt alla håll så du vet hur det var innan. Är det klockeholm, ganska nöjd med passformen, lite mycket plåt på vissa ställen bara...Jag skruvade fast mina i plattan och sänkte ner karossen över. Lycka till, med sunt bondförnuft kommer man långt. Mvh Mikael

61

Tack Mikael för bra svar! Jag tänker göra som du...sätta fast kanalerna på plattan och sen passa in karossen.

62

Detdär löser du ICQ/ag bilder vill vi ha!  ICQ/ab

63

Operationen har börjat ICQ/ab . Phuuu...allt verkar ha gått bra än så länge och måtten som jag tog är exakt som innan. Jag är sjukligt nervös att karossen ska vika sig eller bli skev. Jag gjorde som du Johan W rekomenderade...sågade uppifrån först och någon centimeter underifrån och hade koll om det skulle svikta iväg nåt. Dock såg det ut som om det hade gått isär lite mellen tröskel och innerskärm fram där den nästan var av redan när jag lyfte av karossen och ställde den på bockarna. Det visar sig när allt ska ihop sen ICQ/ag .Jag fick/får dela den i bitar, för den var som sagt nästan av framme vid A-stolpen. Blir inte lätt att komma åt att såga av runt A och B stolpen, för röret jag staga med sitter så nära.

Post's attachments

Rostig tröskel.jpg, 217.24 kb, 648 x 364
Rostig tröskel.jpg 217.24 kb, 231 downloads since 2016-04-06 

Stag.jpg, 226.18 kb, 648 x 364
Stag.jpg 226.18 kb, 244 downloads since 2016-04-06 

Tröskel borta.jpg, 200.41 kb, 648 x 364
Tröskel borta.jpg 200.41 kb, 253 downloads since 2016-04-06 

64 Senaste redigerad av michaelth (2016-04-06 20:30:20)

Man får ofta använda sig av flera olika maskiner för att komma åt..
vinkelslip för att grov kötta trycklufts såg typ liten tigersåg för att finsåga, sedan fingerslip och liten sliptrissa för fininpassning.. ju bättre det nya materialet passar, destå mindre svetsar, desto mindre deformationer..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

65

HejaHeja ser bra ut ICQ/ab

66

Det var ett tag sen sist ICQ/ab. Nya värmekanaler är i alla fall på plats. Det går inte snabbt, men framåt i alla fall...

Post's attachments

2018-02-25_12.36.12.jpg, 74.65 kb, 720 x 720
2018-02-25_12.36.12.jpg 74.65 kb, 222 downloads since 2018-02-25 

67

Sedärja! Heja heja!

68

Bra kämpat ICQ/ab

69

Hej! Ville bara tala om att jag lever. Renoveringen går i sniiiigelfart, men om allt går som planerat ska karossen ihop med plattan i vår. Sen blir det lackering. Fy tusan vad jobb man lagt ner. Helt nytt golv, nya värmekanaler, massa ny plåt, halvbur mm mm.

70

ICQ/ay