Tja då jag är en lat jävel och inte gör något .. (enligt vissa) så har garaget stått lite stilla, eller garage relaterat som här avhandlas..
Innan garaget kunde byggas, var vi tvungna att vänta flera år, för att få stadsplanen ändrad och därigenom få köpa till 400 m2 mark..
Tyvärr var marken då med fallhöjd. på ca 2 m på längden.. en del fylldes ut genom ett jordbidrag.. genom en kollega på 40 m3..(hans pool) och genom att vi fyllde med massorna som blev från garage grund utgrävningen..
Men tomten behöver en stödmur på diagionalen, i bakkant bakom garaget..18 m..vilket jag nu handgrävt ut..
Dom som är duktiga kommer förmodligen säga varför inte använda en maskin.. tja det är inte så lätt att få en dit bak på den sluttande marken.
varför en stödmur..tja det behövs fyllas ut från bakkant av garaget mellan 50 till 160 cm..för att få en slat yta, bakgården kommer husa en del av mina bilobjekt. .
Som det är nu är mycket av marken utfyllt men det är svårt att få till en bra avslutning med ett plank.
Den nya gårdsplanen skall grävas ut för kommande 165 m2 plattor, där blir det en del massor . på framsidan blir det en tujahäck då det är "prickad mark" viket innebär att jag inte får ha ett plank 6 m in på tomten.. sen en betongkant med 2 m högt plank i trä..för att dels slippa sura kommentarer angående mina objekt och slippa folk som skall "kolla lite"
Enkel översikts plan.. OBS EJ SKALENLIG! DÅ TRÄDGÅRDEN ÄR BETYDLIGT STÖRRE??? VET INTE RIKTIGT VAR JAG GJORT FEL MEN ORKAR INTE SKISSA OM DET?

Diagionalens dike handgrävdt..närmast bara nergrävt ca en halv meter och längst bort ca 1.5 m... mitt cabobjekt till höger, dränage röret från garaget går ut från tomten..

Djupa delen 18 meter längre bort..

min utsikt bort till garaget i ögonhöjd... (185 hög) man kan skymta min 56 bubbla på en vagn vid sidan..

15 cm makadam nerfyllt i diket, mja. av en plast skiva, på vilken makken kasade ner från skottkärran.

Jag fick några m3 makadam och gjutgrus levererat ..

Så min plan är... gjuta en "syll.. sula kantbalk.." i diket, på den kommer jag att mura upp ca 300 lekablock 190*190*590 mm, sen kommer jag att hyra en minigrävare för att med den, på den mer plana marken, gräva diken längs framkanten av tomten, mot nya gårdsplanen,även längs kanten där tuja häcken blir..
Sedan sänka ner formar och armering, och beställa fram en betongbil,
varför jag inte gjorde så på baksidan är...Pga. att göra 1800 mm höga formar med armering och sedan böka in en betongbil imellan garaget och mina objekt tilltalade mig inte..
Att mura är lite terapi.. och enklare för mig. när alla murar är färdiga, kommer min tame grävare (om han hinner )att gräva ut gårdsplanen, och med massorna fylla ut baksidan.. sen blir det att fylla upp med mack och 2-5 sen 19 ton plattor... och högt plank och tuja...
men det kommer... blir nog bra.
Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(