101

Bra info Martin, då vet vi hur det ligger till internationellt sett, jag kan inte tolka texten på annat sätt än att det i det här fallet innebär att US-spec även är Swe-spec.

Men jag vill ändå hävda att de tidigast sålda 68orna i Sverige hade den nakna instrumentbrädan för att snart förses med stoppningen först en bit in i produktionen av den nya modellen. Men jag skulle gärna ha detta styrkt, mitt uttalande baserar sig på rena observationer över åren.

Det som iofs direkt talar emot detta är att lyxen i fråga är tillverkad i mars 68, inte direkt tidig, å andra sidan står det "sliding door left" vilket inte stämmer, så frågan är hur mycket man kan lita på M-plate decoder, eller har jag missat något?

När jag först kom i kontakt med en "naken" instrumentbräda, tyckte jag det var skitcoolt och ville göra så själv, idag tycker jag det är coolt om det är original, inte så coolt annars... Har jag gått och blivit gubbe? ICQ/ae

"Rostlagning" har sommaruppehåll... ett tag till

102

Min 68 eh har klädd bräda

103

ricke skrev:

Min 68 eh har klädd bräda

Min med.
Den är Tillverkad 6 september -67 så den kanske kan anses som tidig?

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

104

Min -68 buss har kläddbräda tillverkad på våren 1968 har jag för mig.

Ang gubbe eller ej,  så håller jag med dig. Fast ombyggt kan ju oxå ha sin charm.
Alla gör ju som man själv vill med sina prylar...

105

Kee skrev att man inte kan lita på m-plåtarna men det tror jag att man kan åtminstone för min bil.
Typ 244 är en deluxe, sliding door left och rhd men den beställdes med M-code 753 (sliding door right side instead of left).

Jag undrar lite om Demian och Split50 fortfarande är aktiva här för att det skulle vara toppen om vi kunde få tillbaka dom osynliga foton i dom första inläggen.Tråden är ju mycket intressant.

Jag har bestämt mig för att inte plocka en ända del ifrån den här bussen den är helt enkelt för udda och måste bevaras. Ska köpa dom saknade delar och var i kontakt med en tysk som har en innerbackspegel med lång fot i metall till salu.
Jag ska letar även här på boxerville och har ni nåt som jag saknar då är det bara att höra av sig.

T2a deluxe RHD ´68
T2b taigagrön ´77
Golf Mk1 cab `89

106

Grubban skrev:

Kee skrev att man inte kan lita på m-plåtarna men det tror jag att man kan åtminstone för min bil.
Typ 244 är en deluxe, sliding door left och rhd men den beställdes med M-code 753 (sliding door right side instead of left).

Nja det där var lite att lägga orden i mun på mig, jag skrev "frågan är om man kan lita på m-plate decoder?", inget annat, dvs mer en kritisk frågeställning än ett krasst konstaterande.

Själva metallbrickan i fordonet har jag aldrig sagt något om, bara verktyget för att dechiffrera den.

Jag missade detaljen med M-koden, tolkade det som att m-plate decoder hade fått right och left om bakfoten. I stand corrected.

Frågan är då vilka bussar som levererades med den nakna brädan? Det är svårt att se något mönster tycker jag.

107

Ja ursäkta det var inte meningen  ICQ/ab

Före två år sedan ägde jag en 68:a enkelhytt som var tillverkad hösten 67 och den hade klädd instrumentbräda.
Finns det enkelhyttar med målade brädan överhuvudtaget?

T2a deluxe RHD ´68
T2b taigagrön ´77
Golf Mk1 cab `89

108

Jag har bestämt för mig att den första buss utan stoppningen jag såg var just en EH, neptunblå vill jag minnas att den var. Men minnet sviker, det vore onekligen på plats med en "riktig kalenderbitare" i den här tråden.  ICQ/ae

109

Helt rätt beslut Grubban.

110

Jag har också en enkel hytt -68 från september -67 den har också klädd bräda. M code 511 vill jag minnas är kläddbräda.

68:a Early bay Pick-up
75:a Late bay Westfalia
79:a Late bay Buss

111

Högerstyrda 68or hade ALDRIG klädd bräda. Det är endast svenska och amerikanska marknsden som hade klädd bräda på sina vänsterstyrda vagnar 1968.

Gällande bilderna vet jag inte riktigt vilka som försvunnit å varför. Får kika på det.
Min 399 är svensksåld, vänsterstyrd, men plåtbräda, man kan fråga sig varför...

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Oldtimer Oldspeed Club chapter Sweden
RHM & Pepco 4 breathing
Das vw medlem och AC Volks hangararound

112

hej har missat att ni höll på med denna 68 sida ,jag har denna vagn som jag började renovera o sen köpte polarn den någon gång till våren hoppas jag kunna börja göra den klar åt honom,jag ser i era efter forskningar att 68panel finns ju inte många kvar,fel front på denna gjorde att många inte tyckte det var något att ha men jag frågade om årsmodellen o då var det ju rätt buss att köpa,

Post's attachments

buss 003.jpg, 57.26 kb, 640 x 480
buss 003.jpg 57.26 kb, 16 downloads since 2018-02-10 

dragster 733.jpg, 793.67 kb, 1920 x 1080
dragster 733.jpg 793.67 kb, 18 downloads since 2018-02-10 

buss 76a ,ghia-65a ?,t-1 66a, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,scirocco 76

113 Senaste redigerad av qvanis (2018-02-15 21:16:35)

Köpte denna party -68 för mer en 5 år sen i Mantorp trakten. Lotusvit från fabrik men har sett att den varit röd oxå.

Fanns en del udda lösningar invändigt, bla sönder sågad mitt soffa som placerats fram, samt en på tok förstor sterio ICQ/ab

Jag har lackat den lotus vit igen. Samt tubbad & notchad med avsmalnad split in bay framvagn.
Kanske någon här som känner igen den eller ägt den innan mig.
Enligt klistermärkena ska den varit på bugrun -06 & -07.

Post's attachments

IMG_20180215_192120.jpg, 611.37 kb, 1080 x 1080
IMG_20180215_192120.jpg 611.37 kb, 20 downloads since 2018-02-15 

114

Trevlig..68 är ju alltid 68.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

115

Igår var det julafton igen!
Åkte till gamla ägaren av 68 bussen och småpratade lite, berättade hur jag hade tänkt och hur jag ska fortsätta med den framöver. Ska försöker att få den åter i registret och att jag skulle vilja skriva brev till Riksarkivet. Vi skrev även ett köpkontrakt så att det är möjligt att kunna göra ursprungskontroll.

Frågade sedan om regplåtarna och om han vet vart dom gamla stötfångaren tog vägen. Jo sa han stötfångarna ligger i min hylla och var tänkta till ett annat projekt men om jag vill få jag köpa dom.

Tadaaaaaaaaaaa   ICQ/ae  ICQ/ae  ICQ/ae  ICQ/ae  ICQ/ae  ICQ/ae  ICQ/ae

http://up.picr.de/31791805uu.jpg

http://up.picr.de/31791806sy.jpg

T2a deluxe RHD ´68
T2b taigagrön ´77
Golf Mk1 cab `89

116 Senaste redigerad av qvanis (2018-02-11 17:49:32)

Å va kul, med lyxlister på stötfångarna oxå. Snyggt.

Såg din "köpes" annons, jag köpte mina lister på ebay, där ligger udda lister ute ibland. Annars är de väll "the samba" som gäller.

117

Grattis..nästan för bra.. ICQ/ag

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

118 Senaste redigerad av Junte (2018-02-23 23:48:42)

" . . . without sliding steel roof  . . . ", var det var där du missade en äkta "clipper" ??  ICQ/ag
kolla om du hittar originalpinnarna till bakre lastutrymmet också, finns fästhål!
och så ska du ha instrument med klocka . . . kromade ventilationsrutor har du ju redan,
och kromlisten runt ventilationsgallret i fronten, och kofångarna nu . . . wow.  ICQ/ab
riktigt cool. ovanliga dom där.

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

119

Här är min -68 buss. Har även en tidig pick-up -68 med blå inredning

Post's attachments

DD6F8750-27D1-4B0B-89C5-4C6B27BAF59A.jpeg, 89.4 kb, 640 x 480
DD6F8750-27D1-4B0B-89C5-4C6B27BAF59A.jpeg 89.4 kb, 18 downloads since 2018-02-24 

|o\/o|

120 Senaste redigerad av Grubban (2018-02-24 16:01:37)

Samma kulör som min, ser riktig fin ut.
Finns det nån renoveringtråd på den?

Vita blinkers är det så på 68:a

T2a deluxe RHD ´68
T2b taigagrön ´77
Golf Mk1 cab `89

121

Vita blinkers är en klassisk "bay-modd", man tar helt enkelt ur den orangefärgade insatsen innanför det yttre höljet. ICQ/ab

Jag är kluven i frågan, det ser bra ut med vita blinkers, men original har någon viss charm över sig i dessa dagar då alla bilar har silvriga reflektorer och orange ljuskällor.