Sv: Topplock o trimmning

Hej på er alla trim tokiga
Det har varit en lugn sommar för min del (hoppat på kryckor ) så man har funderat lite på vissa saker
Så man fick testa några saker på toppen som har 40x35 ventiler
Resultatet blev så här (  Peter kan du fixa med linjer)

http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/vw%20toppar/DSCN1034.jpg
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

Sv: Topplock o trimmning

Så var det ett par klasiska 041 toppar som skulle testas
Dom är o rörda
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/vw%20toppar/DSCN1035.jpg

http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/vw%20toppar/DSCN1037.jpg
så här bra var dom  smile
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/vw%20toppar/DSCN1038.jpg
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

Sv: Topplock o trimmning

Vad är det för topplock i första inlägget? no name? bra ökning i så fall

041:an är inte så tokig den heller.. med priset de har får man mkt pang för pengarna. Dock är 14mm kort tändstiftgänga ett stort minus.

Jag har fått för mig att alla (finns säkert undantag) topplock flödar bättre med större borr, det går ju att öppna (unshroud) upp mkt bättre runtom ventiltallriken.. ? Påverkar ju iaf höga lyft mkt, man vill ha minst 12% av ventiltallrikens diameter (källa Erland Cox).

foto med linjer

Post's attachments

DSCN1034.jpg, 157.88 kb, 1024 x 768
DSCN1034.jpg 157.88 kb, 111 downloads since 2014-09-06 

Sluta citera hela långa inlägg, speciellt om det innehåller en massa bilder.
http://www.garaget.org/?car=380854

Sv: Topplock o trimmning

Det är no name locken som var som målsättning  140cfm  på 12mm
Kunde inte låta bli att testa några saker  till  smile  inte fan trodde jag att det skulle svara så bra på det
Som samman fattning  locken gav 121,20 orörda  nu med insugs rör 159,08 på 12mm
Det är inget 3 vinkel ventilsäte än  smile inga modiferade ventiler  bara std rostfria
En sak som kan vara bra att veta är att det ligger en massa tid ned lagt i dessa toppar (tippar på 8-12tim per hål plus insug hmm  )
Sen skall man inte glömma matrial  som långa roterande filar (850kr st) och slip matrial
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

Sv: Topplock o trimmning

Mäts flödet alltid i enbart insugskanalen? Avgaskanalen är inte intressant?  smile

Fat chick fanatic

Sv: Topplock o trimmning

På en sugis kan det vara intresant   smile
Det är skilnaden mellan in o ut som  i förhållandet  som gördet
På en Typ 4 så är avgas sidan så kass så man kan grina 
Testade att svetsa upp avgasen på en sådan topp  sedan fräste om hela kanalen så man fick en stor radie på kanalen efter 10t gav jag upp då flödade den sämre än en dålig t1 topp man kan fråga sig varför vw tillverkade något så dåligt  fick ett svar från scania att maskin inte skulle varva mer än 4000 då behövs inte bättre kanal för det är en lastbil
Om man skall få till det byt toppar till porsche fick jag som svar
/// M

Senaste redigerad av PPRMicke (2014-09-12 11:10:23)

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

Sv: Topplock o trimmning

Hej på er trim sugna
dom 041orna som ligger högre på  flödade rätt av  utan att göra något
Nu är dom flödade med 3vilkel på insugen sätena
En billigare trimning kan man inte göra för detta resultatet som det blev
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/vw%20toppar/DSCN1044.jpg
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

Sv: Topplock o trimmning

Hej igen alla trimtokiga
Fick en ide att testa insugsrör  smile  av olika modeller
Toppen som användes var minna no namn med 40x35 som finns lite längre upp i tråden
Startade med Typ 3 insug som är filade lite
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/vw%20toppar/DSCN1136.jpg
så här gav dom (trodde dom skulle vara bättre )
dom dör vid 9-10mm  vid 12mm så kommer dom igen Slutsats man behöver ingen kam som lyfter mer än 9.5mm för det blir knas över den lyfthöjden
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/vw%20toppar/DSCN1138.jpg
Nästa sak som jag testade var o rörda offset insug till IDF
Jag kan inte fatta när man beslutar vilken kam man skall använda innan man köper toppar med insug
/// M

Senaste redigerad av PPRMicke (2014-12-29 18:24:09)

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

Sv: Topplock o trimmning

Mera lek i flödesbänken
Nu var det ofilade ofset insug som skulle testas (CB)

http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/vw%20toppar/DSCN1140.jpg
så här var dom Mycket bättre än Typ 3 insugen
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/vw%20toppar/DSCN1141.jpg
Med sådana insug så kommer kamaxelen jobba bra  smile
/// Micke

Senaste redigerad av PPRMicke (2014-12-29 23:48:42)

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

Sv: Topplock o trimmning

Så var det raka ofilade (bara gradade i kanten) insug som fick sin del i flödesbänken (bugpack)
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/vw%20toppar/DSCN1142.jpg
Änu bättre val om man vill ha hk
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/vw%20toppar/DSCN1143.jpg
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

Sv: Topplock o trimmning

Vad kan man säga om ett Gene berg 580 insug i sammanhanget?? neutral

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 LHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

Sv: Topplock o trimmning

Raka Idf-insug flödar väl bättre än ida generellt om man inte flyttar isär kanalerna på topplocken?

Sluta citera hela långa inlägg, speciellt om det innehåller en massa bilder.
http://www.garaget.org/?car=380854

Sv: Topplock o trimmning

michaelth skrev:

Vad kan man säga om ett Gene berg 580 insug i sammanhanget?? neutral

Hej michael
Jag kan inte svara på din fråga efter som jag inte har haft möljigheten att testa dessa insug
Mina GB 587 är väldigt solita (mycket matrial å bra gjutna) med mycket tänk
Mina favoriter förutom gb är bug pack
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

214

Sv: Topplock o trimmning

Jag får börja med att ta mössan i hand och erkänna att jag lyckats missa denna tråd under flera år, kanske är det alltmer sälsynta besök på sajten som gör att man bara tittar in i de välbekanta forumkategorierna. med det sagt, vill jag tacka för denna intressanta tråd, perfekt till morgonteet en ledig mellandag som denna. Ett par frågor dök upp i mitt huvud:

1. Då jag just står i begrepp att börja träna på detta själv och eftersom det är mina första stapplande steg mot folkatrimning, lär det bli till att börja med det enklaste, fila på ett par originallock (DP) och se vad man kan få ut av det. Som jag förstått tråden, så det man bäst lägger ner energi på, utan att köpa nya grejer till topparna, är att få till en "rakare" insugskanal. Det jag inte förstod var, vad man med enkla knep (utan svarv) kunde göra åt själva ventilen?

2. Sedan tidigare hade jag tänkt montera ett par Typ3-förgasare som alternativ till original enkelförgasare. Tanken från början var att försöka sig på en "matchportning" (som jag förstått att man kallar det för när insug och topp bearbetas tillsammans?) efter att ha gått igenom det mest basala i själva toppens insugskanal. Finns det några "pointers" kring det, om man alls bör göra det och hur man i sådana fall gör?

3. Den tredje frågan som dyker upp är just, som togs upp tidigare, hur blir det på avgassidan? Ska man ens göra något på en i övrigt original sugmotor där? Om så är fallet, var ska man fila?

4. Om man kommit så långt som att man fått till ett bra flöde (eller åtminstone tror sig ha fått till ett bra flöde) ur en annars original topp, är det då lönt att på samma maskin montera utväxlade vippor? Jag menar lyfthöjden anges ju här, men det vore lite intressant att sätta det i paritet till vilka värden en original kam har, en original med 1,25-vippor en trimkam osv...

5. Vilken betydelse har polering av kanalerna för flödet? Är det värt att lägga ner tid på och hur utför man det bäst? (verktyg, var man polerar osv)

"Rostlagning" pågår...

Sv: Topplock o trimmning

Nr1 har du en borrmaskin och en fil så kommer du långt (ventilen) sen att det är mjukare övergångar mellan ventilsätet (det som tätar och är i stål) Om du käner med fingret i kanalen så är det vasst skall bli jämnt (ingen kant )
Nr2 ta fram en stålinsugspackning så ser du som skall bort
Nr3 på en motor som inte skall varvas mycket så är det samma där in med fingret å kän om det är skarpa kanter dom bör vara en mjuk radie
Nr 4 ja det är det på en motor som man vill ha lite till(1,25) (kolla vad diagramet på Typ3 insugen så ser du att det kommer ge lite mer hk/vrid )
Om man byter kam så vill motor jobba på högre varvtal  En STD kam lyfter 7,6mm x STD (1,1)vippor=8,36mm med 1,25 = 9,5mm i lyft (det står någonstans i början av tråden   
Nr 5 Man polerar inte kanalena för då blir det för glatt för soppan att blanda sig med luften  En slip rulle med 120-220korn gör susen förblandningen ( det funkar med en borrmaskin eller dremel)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

Sv: Topplock o trimmning

Hej alla trim tokiga
Så var mina gatbils toppar klara för montering
Dom är kina toppar som säljs under olika namn typ EMPI 40x35
Det sista som jag gjordemed dom var att byta alla ventilstyrningana (var glappiga )
så här blev dom som jag är jätte nöjd med i flöde utan insugen monterade
Med insugen på så flödar dom 10-12% mera
Nu flödar dom 160 cfm @ 14mm  När dom var orörda flödade dom 123 cfm @ 14mm
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

Sv: Topplock o trimmning

Glömde bilden
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/vw%20toppar/WP_20150324_001.jpg
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

Sv: Topplock o trimmning

Snyggt jobbat  smile

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen"   Bubbla 62a ratlook R.I.P

Sv: Topplock o trimmning

Tack
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

Sv: Topplock o trimmning

smile

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

Sv: Topplock o trimmning

Den här tråden har hjälpt mig mkt i jakten på en eller två hästar i min 34 hk motor. Helt otroligt vad fort det bilr timmar på toppar innan man är nöjd..

Learning by experience is a great way to spend money...

Sv: Topplock o trimmning

har jävlas med photobucket
finns bilder i början 
Det är ett slitsamt jobb att lägga in matrialet en gång till
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

Sv: Topplock o trimmning

Bra Micke. Jag tror många har intresse att läsa och se bilder i denna tråd!
Man kan ju inte "lita på" dessa gratistjänster att ladda upp bilder, själv kör jag imgur.com

Sv: Topplock o trimmning

lite mera bilder
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar