Tråd: Porsche 356/912 vevaxel

Efter att ha sett bilder på vevaxlar undrar jag om det finns flera olika typer av vevaxlar med 74mm slaglängd?
Utan motvikter och med motvikter för förbättrad dynamisk balans.
Ramlagertapparnas olika diametrar är en annan skillnad som förekommer.

Sv: Porsche 356/912 vevaxel

Jo, det finns många olika typer. De som kanske intressantast för VW trimmarna är väl A-vevaxlarna med 50 mm ramlagertappar. De fanns inte med motvikter och de var inte korsborrade (vilket begränsar livslängden för den som gillar att varva mycket och ofta).

Sv: Porsche 356/912 vevaxel

Ramlagertapparnas diameter är inte så stort bekymmer, mera intresserad av motvikterna.
I VW motorer har jag använt både Y-borrade och X- borrade axlar utan problem med smörjningen av vevlagren.

Sv: Porsche 356/912 vevaxel

Motvikterna fanns på SC-modellens vev som kom hösten 1963, samt i 912:an. Tror de också fanns på Super 90 vevar från 1963. Men, det finns säkert bättre experter i ämnet.

Sv: Porsche 356/912 vevaxel

Vilken typ av vevaxel användes i industrimotorerna, 616/xx ?

Sv: Porsche 356/912 vevaxel

Vad jag förstår hade de sena industrimotorerna C vevaxel, alltså utan motvikter.

Sv: Porsche 356/912 vevaxel

Har någon en axel med 74mm i slag som ligger i skrotlådan pga skadad vevtapp är jag intresserad av att eventuellt köpa den.