1

vindrutetorkarmotorn i min -65:a vägrar funka. wzf konverterad med nytt ankare till 12v.
misstänker att en sliten lagerbussning, där ankaraxeln lagrar, kan vara felet.
glappet gör att ankaret kortsluter i magneten !(?!?!?)
är detta troligt?
går bussningen att byta?
nån i västerås eller närheten som har en reservmotor lite snabbt?

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

2

Hmmm.
Om lagringarna är helt slut tar ankaret i magneten rent mekaniskt, dessa har en permanentmagnet.
Klart att man rent finmekaniskt kan byta lagringarna, dessa är av oljebrons. Men frågan är då var man kan få tag på sådana.
Om det nu är ett mekaniskt glapp, axiellt eller radiellt så känner du ju det när du ruckar på axeln.

Det jag råkat ut för x flera, är tvärtom, att axeln gått torr i lagringarna så att den nypt fast där, brukar kunna lösa sig med milt våld, fin smärjelduk och ordentligt med propelleraxelfett på motorns axel och lagerbussningar.

Mitt förslag är att du försöker finna en "ny" bättre begagnad torkarmotor, eller hela torkarmekanismen till en bil från -68 (12 v från början) eller något senare, 1302 från -71 har en väldigt bra torkarmotor med mekanism, men dessa bilar börjar bli sällsynta. 1303, "tjockbubblan" med den välvda rutan har en annan utformning på mekanismen, cc-måttet mellan spindlarna är större och dom är dessutom utvinklade så dessa passar inte.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

hej björn!
motorn är /var originalmotorn zwf -65 med nytt 12v-ankare, bytt av mig när jag konverterade till 12v
infettad o fin som hela mekanismen/armaturen, renoverad, typ.
tycker nog att axeln, när avtorkad etc, glappar mer i en riktning än den andra o jag tror mig se skavskador
på delar av ankaret.
nu har jag bytt till en annan (fd defekt) zwf-motor, nu fixad o försedd med samma 12v ankare. funkar, men jag
får inte till parkeringen. det tar jag nog en annan dag  ICQ/ab
sen vet jag inte hur nyare armaturer för 12v passar i en -65a, har för mig jag provade . . .
o sen har jag oxå för mig att bakrutetorkarmotor till volvo 145 eller så passar rakt av,
men dom dräller det väl inte heller av . . .
tack så länge, du är ett stöd!  ICQ/ag

4

Det finns en och annan tråd här som handlar om samma sak, leta efter dessa.
Jo 145ans baktorkarmotor är likadan, men som sagts dom är lika utrotningshotade som dinosaurierna... Sedan håller väl hisingsbönderna hårt i de få som finns kvar.

Jag bytte också till 12v ankare i en sådan motor, men tyckte inte alls att det blev bra, den gick för snabbt. Jag har också provar motstånd och elektroniska varvtalsregulatorer, tja... Motståndet bränner en massa energi i onödan, varvtalsregulatorerna är bra, men det känns som att gå över ån efter vatten.

Saab 99 hade en liknande motor till strålkastartorkarna, sedan finns det snarlika i båttillbehörsbutikerna också... Men kolla VWs egna längre upp i årsmodellerna.

Dessa motorer har inte bara självparkering, utan också en kortslutningsbroms.
Det gäller att koppla dessa rätt, scheman finns i de andra trådarna.
Kortslutningsbromsen och parkeringsläget samverkar. Det är meningen att motorn skall kortslutas när man slagit av strömmen så att torkarna verkligen stannar i parkeringsläget, med korta armar, korta torkarblad och blöt vindruta är det annars inte självklart att dom gör det.

5

parkeringen funkar inte pga lätt provisorisk ny eldragning, ingen kontakt mellan
parkeringsströmmen o ingående ström till släparm/borste 1, den kamstyrda
mässingsfjädergrejens anslutning, fuskade ihop delar från olika defekta motorer,
men den stannade fint innan, på 12v, även om den går lite fort.

kan man sätta varvtalsregulator/potentiometer/motstånd/intervallpryl på 12-voltare
som den är nu?

(spolningen från biltema 12v är precis lika den 6v som satt där sen tidigare,
fast jag bytte det blå locket till det gamla vita, spolarvätska för -30* . . .  Default/lol  )

6

Jag tvivlar på att du dinner en potentiometer som klarr den strömmen som motorn drar.
Bland annat Classic Up-North har ett förkopplingsmotstånd, men det vlir rätt varmt under drift, man bränner bort en del energi i värme.
En torkarobot, intervalltorkare är ju inga problem, den kopplas till lågfartsledningen.