1

Jag tänkte uppgradera VWHK:s klubbuss (T1 1965) med H4-lampor så att jag ser lite mer när jag ska ut och resa land och rike runt i sommar. Efter en dels sökning på nätet hittar jag ingenting till bussar, men det finns till bubblor. Är det någon som har gjort det förut och vet var man kan köpa färdiga kit eller är det pyssel och knåp som gäller? Den är sen tidigare 12V-konverterad så jag behöver inte bry mig i det i alla fall.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

2

Vad för lampor i nu? Räcker det inte med h4 adaptrar? (Om du ha gamla lampsockeln)

3

Nu sitter det vanliga P45 40/45W lampor. Det går ju att sätta dit en adapter, men det blir lite EPA över det hela. För att få bästa resultat vill jag byta ut allt med ny reflektor/hållare för H4-lampa och nytt glas. Allt måste vara Hella.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73

4

kolla vad spänning du har vid påslagen lampa i lampsockeln.
relästyrning av strömbrytaren med direktkabel in i lampan kan göra mycket
om det kan ge någon volt till ström...assymetriska ljusomkopplare är inte gjorda
för H4 strömförbrukning och relästyrning bör användas(strömbrytaren kan gå väldigt varm
och bromsa strömflödet ev. smälta ihop)

5

Befintliga lampor är redan relästyrda så det är så mycket pulver som det går hela vägen.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73

6

om du inte hittar nåt komplett kan du ju fuska (tillfälligt  ICQ/ad ) med icke e-godkända lampor
från Biltema, art #35-500, H4 som passar rakt av i P45t-sockeln, 60/55 W
ger en klar förbättring av ljuset i min -65:a typ 1:a kan jag lova, besiktningsvänliga dessutom  ICQ/af

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

7

Junte skrev:

om du inte hittar nåt komplett kan du ju fuska (tillfälligt  ICQ/ad ) med icke e-godkända lampor
från Biltema, art #35-500, H4 som passar rakt av i P45t-sockeln, 60/55 W
ger en klar förbättring av ljuset i min -65:a typ 1:a kan jag lova, besiktningsvänliga dessutom  ICQ/af

Jag har en beach-buggy med rätt små traktorstrålkastare (Made in DDR), mörkerkörning var inget roligt alls...
Satte in dessa fusklampor, blev betydligt bättre ljus, testade med att byta en i taget, och det var en märkbar skinnad när jag testade mot garageporten.
Nu tycker jag ju att besiktningstjänstemännen -kvinnorna, mest kollar på andra saker och gör extra provkörningsrundor när man kommer in med en buggy, men den gick igenom vid de två senaste besiktningarna med dessa lampor.
Däremot tyckte dom att främre blinkersen hade fel färg, LED-lampor... men jag fick ingen anmärkning.

Jo jag har bytt till nya insatser i en 1302 och fått H4 på köpet, vet inte vilken årsmodell det kom... men bussen har ju andra strålkastare, som du skriver.
jag vet också vi något tillfälle, en sån där bil "icke-vw" där H4 insatserna bara passade till måttet, men inte riktigt i sargen då jag mixtrade med diverse spännfjädrar och modifikationer med den användbara Dremel´n.
Vill minnas också att Hellas insatser till sena typ 1 är gemensamma med Volvo 140.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."