701

Looking gooooooood  ICQ/af

702

Härligt jobbat, du är en inspiration för oss alla  ICQ/ag 

Gran är bra att bygga hus med men jag skulle inte använda det till en karosstomme. Ask är det man brukar ha  ICQ/ad

703

Bengt H skrev:

Härligt jobbat, du är en inspiration för oss alla  ICQ/ag 

Gran är bra att bygga hus med men jag skulle inte använda det till en karosstomme. Ask är det man brukar ha  ICQ/ad

Jag har en teori att man använde ask industriellt för att den är kvistfri och halvhård.
Och fanns att få tag i billigt.

Björk skulle nog funka lika bra, då den är kvistfri, och halvhård.
Finns många gamla björkstolar som hållt i 100+ år.

Gran har ju problem med att det finns rätt mycket kvist. 
Som gjorde den dyrare vid masstillverkning då det blev mycket spill.

Själv har jag Byggmaxfuru i mina dörrstolpar och cabställning på 33'an.
Detta i väntan på att jag ska göra iordning den ordentligt.

Som sagt bara några lösa tankar.

By the way , Dubbelhytten är ett guldbygge som följes stenhårt :-)

"ljushuvud"

704

Ask skulle nog jag vilja klassa som hård..

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

705

woddisar var ju oftast en blandning av björk och ask  eller lönn..
Asken är röt tåligare än björk.. men flisar sig lätt vid bearbetning men är segt.. slipas till fin finisch..
lönn är så snyggt.... gran är ett segt träslag, används gärna till mast på segelbåtar...
så ... oljar man in träet så håller det tillräckligt länge..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

706

TjhooTjéna allihopa!  ICQ/ag

Tusen tack för all input om val av träslag, så då börjar jakten på torr och fin Ask alltså ICQ/ae
Har just nu ingen som helst aning vilka dimensioner jag behöver?? Men skulle gissa på  1"x6" brädor och kanske någe grövre typ 2"x4" regelaktigt? Om det nu överhuvudtaget benäms så i denna trädvärld??
Här är det verkligen läge för hjälp från nån eller några som har erfarenhet av träslöjd  ICQ/ab  ICQ/ab

Annars så har de senaste händelserna i garaget kommit lite "under radarn" om jag säger så... Doggleggsen har faktiskt fastnat på riktigt, för evigt förankrade mot sina slutgiltiga positioner mot A och B-stolpar, det var en riktig rysare tycker jag, tog ju som jag tror jag nämnde tidigare? bort förardörren och hängde dit den friska förardörren jag numera har i min ägo för att passa in dogglegget ordentligt, för originaldörren som jag tidigare var så stolt över visade sig inte hålla riktigt rätt mått i botten och kurvorna så dörrsringan blev ju lite som ett tandlöst leende Default/hmm
Jag skiter i att korrigera det då dörrfan ändå funkar, och om "Binzen nån dag ska bli blank å fin så byter man ju dörr ändå då den är väldigt krokig och rostig.
Men nu så sitter de där ( ursäkta den fantastiskt dåliga bilden!), och med framgolvet urlyft så var det bara att ta beslut hur det skulle bli med innerskärmarna. Och efter lite velande och diverse funderingar samt påtryckningar från sakkunniga så blev det att snitta de i skarven för att på så sett kunna svetsa ihop dom kant i kant.
Och tur var väl det! För vid närmare granskning så visade det sig att höger innerskärm faktiskt var snett ihopsatt  ICQ/am Felade ganska många millimeter visade det sig...
Men nu när den bakre delen var inpassad och hålad inför svetsning så passade den främre biten "som en smäck". Vilket i sin tur gör att den ansluter mot framgolvet på ett mer rätt sätt utan att behöva "tänka utanför boxen" så att säga  ICQ/ad

Nu hoppas jag att bitarna ramlar dit nästa gång så att bygget kommer nån vart, för tanken är att efter innerskärmarna fått sina hål fyllda med smält tråd så ska frontskinnet och plåtarna fram få komma på plats.
Tanken är att göra det innan framgolvet läggs i för att få lite mer utrymme att komma åt från insidan om det skulle behövas.

Men som sagt, det är bara funderingar än så länge, det kanske dyker upp någe andra saker att ta hänsyn till innan??

Ha det bäst tills nästa gång  ICQ/ag

Post's attachments

2018-01-30 20.24.32.jpg, 92.21 kb, 800 x 450
2018-01-30 20.24.32.jpg 92.21 kb, 157 downloads since 2018-01-31 

2018-01-30 22.18.07.jpg, 122.99 kb, 800 x 450
2018-01-30 22.18.07.jpg 122.99 kb, 142 downloads since 2018-01-31 

2018-01-30 23.14.39.jpg, 136.22 kb, 800 x 450
2018-01-30 23.14.39.jpg 136.22 kb, 156 downloads since 2018-01-31 

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

707

De tar sig! Milstolpe!!? ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

708 Senaste redigerad av Grönis (2018-02-01 11:40:29)

God morgonläsning  ICQ/ab

SO42 Walk thru 67 http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=39806
Karmann Ghia 143 / 1962
T5 California

You're Never a loser until you quit trying.

709

Verkligen! ICQ/ab

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

710

Mönsterarbete.. ICQ/ab

late,
in love,
and a little drunk..

711

Monsterarbete.. ICQ/af

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

712

Kommer att bli en grymt frän pickis det här! ICQ/af

713

Slamma den sen och släng i en Subarumotor... taksänkt den också.  ICQ/ag  Default/lol

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

714

Har noll koll på dimensioner, men du bör köpa torkad ask.
Googla runt lite. ellerkolla med nån träslöjdslärare.

http://www.holmtravaror.se/default.asp?PageID=825

"ljushuvud"

715

Kolla på Dropgates.com Mer info där.

http://forumbilder.se/H5TRH/wood-for-hoops.jpg

#hoffasfulmek

55 oval
60 singlecab
65 crewcab

716

Mr 56 skrev:

Tack för länken, faktum är att den firman ligger ca 2-300 meter fån mitt hus  ICQ/ad
Det tråkiga är att dom inte säljer "över disk" till privatpersoner utan hänvisar till hemsidan.... samt att det bara är småbitar som visas/säljs till privatpersoner Default/hmm

Men har en tråd att dra i så att jag kanske kan kringgå det hindret, hoppas hopppas  ICQ/ae

Bengt i Sala

717

Barndoor51 skrev:
Mr 56 skrev:

Tack för länken, faktum är att den firman ligger ca 2-300 meter fån mitt hus  ICQ/ad
Det tråkiga är att dom inte säljer "över disk" till privatpersoner utan hänvisar till hemsidan.... samt att det bara är småbitar som visas/säljs till privatpersoner Default/hmm

Men har en tråd att dra i så att jag kanske kan kringgå det hindret, hoppas hopppas  ICQ/ae

Visa lite bilder på din bil , så får dom sponsra.
För det är ju en kulturgärning att återställa den, som du gör.

"ljushuvud"

718

Blir kalas det där Bengt och det är riktigt kul med träslöjd ibland som omväxling.

Klart viktigast är att du använder riktigt torrt virke av god kvalité. Ask blir kanon, förr använde kaross/vagnsbyggare gärna lärk.
För hög fuktighet ger formförändringar så vips kanske du har en enkelhytt.. ICQ/ae 

Du kan ju alltid mäta fuktkvoten med en elektronisk resistans-fuktmätare..... 
En enkel formel är att vid t ex 15% fuktighet finns det per/kg trä 150 gram vatten lagrat.  Urrk.. Inte såå skoj.

Och för grovt virke är ingen bra idé då trä påverkas ca 3 ggr mer av fuktrörelser tvärs fibrerna än längs fibrerna.

Die holzabteilung av Krokofant Werke håller just på med träbågar i ask till  147ans trä-innertak.   ICQ/af
Bl a med kvistfritt A-virke 30x120.

http://forumbilder.se/H5TRS/sdc11530.JPG

Lite porrig träslags-info.

http://www.guyguitars.com/sv/handbok/traslag.html

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

719

Hej.
Följer slaviskt din tråd. Vilket arbete!!!! Jag är kass på plåt men har arbetat som möbelsnickare i många år. Torrt virke är mkt viktigt. För att öka formstabilitet och styrka skall du absolut klyva upp virket och limma det. Använd marint lim då kondens kommer innanför plåt. Du minimerar att virket slår sig då det kommer att utsättas för fukt. Virke förändras ca 0.1% på längd och ca 3-4% på bredd beroende på om det är radiellt eller tangentiellt sågat. Bröderna Holm i Sala kan nog leverera virke av god kvalité. Lycka till med smickrande.
Mvh Mikael Lindholm Umeå

720

Dwarfie69 skrev:

Hej.
Följer slaviskt din tråd. Vilket arbete!!!! Jag är kass på plåt men har arbetat som möbelsnickare i många år. Torrt virke är mkt viktigt. För att öka formstabilitet och styrka skall du absolut klyva upp virket och limma det. Använd marint lim då kondens kommer innanför plåt. Du minimerar att virket slår sig då det kommer att utsättas för fukt. Virke förändras ca 0.1% på längd och ca 3-4% på bredd beroende på om det är radiellt eller tangentiellt sågat. Bröderna Holm i Sala kan nog leverera virke av god kvalité. Lycka till med smickrande.
Mvh Mikael Lindholm Umeå

Tack Mikael. Det var bra information! Tackar

Bengt i Sala

721

Tjeena igen!

Då Tackar jag än en gång för input om träbitarna  ICQ/ab Ska försöka beställa lite på måndag om jag kommer ihåg.

Sist i garaget så svetsades det halva hjulhuset dit för gott, passade riktigt bra tillslut.

Sedan var det dags för den främre biten att friseras på plats, var väl inga konstigheter direkt, men som jag sa förut, den var någon liten millimeter felsatt på fabriken....typ ungefär från "nästan bra" till 10mm snett som synes på bilden ICQ/ad 
Men tur är det att det är åt "rätt håll" det felar så man slipper skarva i extra plåt, nu var det ju bara att rensa bort omlottplåten.

Fast....det kanske är "Binzen" som är sned å vind efter all misshandel den fått gå igenom? Default/hmm vad vet jag?? För efter varje svetspunkt så händer det ju grejjer med plåten om man säger sååå.
Men nu passar det i alla fall, och det är väl huvudsaken antar jag, och ser ut att lajna mot golvet bättre dessutom  ICQ/ag

Vi får se om det blir ditsvetsat på söndag? Hoppas det.

Post's attachments

2018-02-01 23.02.54.jpg, 128.85 kb, 450 x 800
2018-02-01 23.02.54.jpg 128.85 kb, 154 downloads since 2018-02-03 

Bengt i Sala

722

Med den fina passningen..just weld!

late,
in love,
and a little drunk..

723

Här händer det grejer, kul att följa ICQ/ab

724

Jaha, då vart det lite svetsrök i söndags i alla fall  ICQ/ab  Och ett stort Tack för alla positiva ord mina VWänner  ICQ/ag

Efter att kontrollmätt en extra gång två gånger så skred jag till verket!
Började med att borra lite hål för att pluggsvetsa mot "lådhelvetet" samt en rad med hål för att i en framtid kunna svetsa fast innerskärmen mot doggleggsen.
Precis...svetsar inte fast i doggleggsen förrns jag ska montera golvet och samtidigt hängt dit dörrarna igen, just för att kunna slutjustera allt innan slutgiltig montering. För det går fortfarande i detta läge lirka lite med grejerna så de hamnar hyffsat rätt...

Efter att ha punktat fast allt så var det bara att fylla på med svetsloppor längs hela bredden för att slutligen slipa till allt samt vika över och smida till falsen mot "lådhelvetet"

Så nu är det bara att göra om samma procedur på vänster sida, så vi får väl se vilka hinder det innebär?

Ha det bäst tills nästa gång!

PS. Glömde att beställa virke idag...DS.

Post's attachments

2018-02-04 22.37.20.jpg, 156.08 kb, 800 x 450
2018-02-04 22.37.20.jpg 156.08 kb, 156 downloads since 2018-02-05 

Bengt i Sala

725

Nu så lite snabbt på vänstersidan medans jag kommer ihåg hur jag gjorde  ICQ/ab

Började med att lite försiktigt borra/tunna ut punktsvetsarna så att jag kunde sprätta isär dessa utan att förstöra plåtarna alldeles för mycke.

Tyvärr så hade dom inte punktat en snygg rak rad med punkter, utan sista tredjedelen så bytte raden riktning  Default/hmm  Vilket ställer till det en del, kommer nog att få kapa in delarna i en svag liten böj för att få slippa "lappa" och grejja så att säga, blir en spännande utmaning å se hur det blir  ICQ/ag

Hur som helst, så efter lite justeringar av diverse vinklar så hamnade tillslut den bakre delen rätt och kunde få smaka på lite svets. Och efter en liten slipsession så var det bara att smida ner falsen över "lådhelvetets" kant och avsluta med att klämma det sista med Knipex fantastiska parallellmuttertång av modell störst  ICQ/ae
Blir förvånad varje gång hur bra detta verktyg är till allt möjligt....kan nog snart börja skicka fakturor till Knipex för mina reklaminlägg  ICQ/af

Med den bakre delen på plats så börjades inpassningen av den främre delen lite smått, men då klockan blev hemgång så lämnades det så, kommer att fortsätta nästa gång så bitarna får någon dag på sig att vänja sig med varandra igen efter separationen  ICQ/ab

Konstaterade även att denna sida var en uns snett sammansatt från fabrik, men inte alls lika illa som på andra sidan.
Åsså kan det visst vara att mitt lilla bygge också har någon liten sned vinkel som kan spöka såklart! Men har i det längsta försökt hålla koll på de viktigaste måtten, samt haft tillgång till diverse NOS plåtbitar som har fått styra hur det blivit.
Facit kommer senare när det visar sig att pickisen lämnar 4 parallella hjulspår efter sig i snön  Default/lol

Post's attachments

2018-02-06 23.36.54.jpg, 133.19 kb, 800 x 450
2018-02-06 23.36.54.jpg 133.19 kb, 147 downloads since 2018-02-07 

2018-02-06 23.49.01.jpg, 165.51 kb, 800 x 450
2018-02-06 23.49.01.jpg 165.51 kb, 145 downloads since 2018-02-07 

Bengt i Sala