Tråd: Lufttryck i moderna däck på typ 1

Yo!
Har moderna däck på 5,5"-fälgar, 15-tummare, 175/65 fram, 205/65 bak.
Originaldäck ska väl pumpas till 1,3 bar fram, 1,6 bar bak om jag minns rätt,
men det är ju på 155-15 . . .
Nån som har erfarenheter eller åsikter om vilket tryck som kan vara lämpligt?

Senaste redigerad av Junte (2018-01-11 09:36:01)

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

Sv: Lufttryck i moderna däck på typ 1

Bump!
95 som kollat, ingen som ens har en åsikt???
Det brukar ni ha.  lol

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

Sv: Lufttryck i moderna däck på typ 1

Har 205/50 17" fram resp 225/45 17" bak på min 1600. Körde med 2 kg fram och bak.

Helt ovetenskapligt tänker jag mig att moderna däck inte är lika mjuka som original diagonaldäcken så deras form påverkas inte lika mycket av lufttrycket.

Jag har även hört (för modernare bilar) att om man har för lite luft i moderna lite bredare däck så kastas mitten av slitbanan ut av centrifugalkraften och sliter mer på mitten av däcket. Gamla skolan säger ju att för hårt pumpade däck sliter på mitten och för löst på kanterna. Detta ska enligt detta tänk inte stämma längre.

Men det är från en fikarumsdiskussion på jobbet och finns inga som helst vetenskapliga källor till det utan bara ryckten som kom från olika håll och höll med varandra i en diskussion roll

På pickupen har jag 175  breda 14" framdäck. Kommer inte ihåg profilen. Men det är inte fullprofil. Kanske 60 nåt? Men dessa blir nästan lite åt platta hållet om jag har mindre än 2 kg i dem så jag har 2,5 kg. Men då är det ju typ 2 också. Bak har jag fullprofil 185 C-däck enl original spec.

Senaste redigerad av David, Luleå (2018-01-29 14:56:12)

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

Sv: Lufttryck i moderna däck på typ 1

ok, 17" o låg profil . . . jag tänker att lägre profil = högre tryck
äldre däck med högre profil har väl mera av fjädringen i däcken,
nya lågprofil är stummare, har mindre flex i sidled o lämnar mera av
fjädringsarbetet till hjulupphängningen
så, med 65-profil borde jag ha högre än med originaldäck men kanske
lite lägre än i dina 50/45 o lite så kör jag nu, men fortfarande högre tryck bak än fram

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

Sv: Lufttryck i moderna däck på typ 1

tack för svar förresten!  big_smile

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "