Har stött på ett problem som jag inte varit med om tidigre.
Jag har kört min skoter på alkylatbensin nu för andra sässongen. en Lynx ranger LCE med tvåtakts Rotax 494 rave motor.
Jag fick nåt skit i soppapumpen och tog loss gasarna och rengjorde i samma veva. Jag passade på att byta tändstift och batteri när jag ändå var igång.
Men sen har den inte gått riktigt bra. Den bluddrar på låga varv och det känns som om man kör på choke. Den är även svårstartad och man måste hålla full gas ett tag och köra på starten så bluddrar den kämpigt igång.
Men om jag kollar stiften ifall den går fett på någon cylinder så ser de som nya ut. Och då menar jag nya ur kartong. Jag testade att gasa på lite extra och körde lite hårdare. Den går bra på lite mera varv. Men efter en urgasning stoppade jag motorn och plockade ur stiften igen. Inte ett mörkt parti
samma efter lite segkörning på bluddervarven. Inte ett spår av mörkhet eller sot på stiften.
Är detta riktigt att stiften inte ska gå att läsa av med alkylatbensin?
(misstänker att en flottör hängt sig. Ska kolla bättre ikväll när barnen sover. Men det var de "rena" stiften jag grubblar mest på nu)