51

Don’t be that guy, as the temperature rises, so does the risk of engine fires..

http://www.dougsbnb.com/wp-content/uploads/2017/05/VW-1024x679.jpg



As you can see, this is an all-too-common occurrence and is easily preventable.

• Replace your fuel lines with the correct 5mm German-braided fuel hose.

• Make sure your fuel filter is located under the vehicle and not in your engine bay.

http://www.dougsbnb.com/wp-content/uploads/2017/05/fuel-filter-in-engine-bay.jpg


• Safety wire your fuel inlet on your carburetor.

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1497945.jpg


• For example, install a Blazecut automatic fire suppression system. It’s cheap insurance. http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=33502

- Nine foot length. Recommended for VW Buses, Vanagons, and Type 3’s

- Blaxecut operates automatically without any power supply. Installs in minutes with no drilling or tools required.

- Blazecut is A.B,C rated.

- The system cannot slowly leak down or loose pressure like a conventional fire extinguisher. 

- The FE-36 clean extinguishing agent does not leave a residue, conduct electricity, corrode or cause shock damage.


Bilder från sökningar på VW on fire, information från http://www.dougsbnb.com/

http://www.dougsbnb.com/wp-content/uploads/2017/05/Buses-on-fire-1.jpg


http://www.dougsbnb.com/wp-content/uploads/2017/05/beetles-on-fire-1024x405.jpg

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

52

den där järntråden i rostfritt var ingen dum säkerhetsgrej...
en gammal slang som styvnat till kan ju börja röra på sig.

53

Och inte ovanligt att röret släpper......

RPB Piraya 1968 x 2, http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=29912
RPB Piraya med mittmotor, http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=11336
RPB Formel Vee 67 (Bror Jaktlund) https://boxerville.se/forum/viewtopic.p … 50#p455150
VW Typ 1 1962, VW Typ 1 1970, VW Typ 1 1971, VW Pickup EH 1971, VW LT31 DH 1982 biltransport
Lycklig son:s bubbla VW Typ 1 1962, http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=30458
SAAB Sonett 1968, SAAB V4 1976

54 Senaste redigerad av Tristar (2017-08-27 19:50:55)

Grabben var ute och körde med sin nylackerade bubbla.
När bilen plötsligt dör och det kommer svart rök bakom bilen.
Han svänger snabbt in till vägkanten, springer bak då slår lågorna ut genom luftgallret och massor av svart rök.

Han och hans tjej hade precis varit och storhandlat, som tur var hade de köpt några 1,5 liter Ramlösa flaskor.
Han springer snabbt in i bilen och hämtar de, rycker upp motorluckan och släcker branden med vattnet.
Det hade börjat brinna i elsystemet och bensinen brann över hela motorn.

Orsak ja ingående mässingsröret i förgasaren hade lossat, slangklämman satt kvar.
Men på bild tre ser man att slangen är sprucken längst med slangen.
Denna bränsleslangen var inte många veckor gammal köpt på Feltema.

Så frågan är om sprickan kom före slangen lossnade?
Kanske kom sprickan först och vid antändning av bränsledimman så rycktes röret av från förgasaren?

Så jag tror vi har två svagheter, dålig kvalité på dagens bränsleslangar och att röret lossnar för lätt från förgasaren.
Plastbränslefilter är bannlyst i motorrummet, men man skulle inte ha bränsleslangar där heller.
Tänk på 25, 30 Hk motorena då var det stålrör hela vägen i motorutrymmet.

Bra tips är Feltemas handrengöring och en tvättsvamp, det löste lätt upp det feta sotet.
Inget av lacken tog skada.

Post's attachments

vw-bubbla-motorbrand-1.jpg, 115.73 kb, 1000 x 714
vw-bubbla-motorbrand-1.jpg 115.73 kb, 296 downloads since 2017-08-27 

vw-bubbla-motorbrand-2.jpg, 113.68 kb, 1000 x 714
vw-bubbla-motorbrand-2.jpg 113.68 kb, 298 downloads since 2017-08-27 

vw-bubbla-motorbrand-3.jpg, 115.5 kb, 1000 x 714
vw-bubbla-motorbrand-3.jpg 115.5 kb, 303 downloads since 2017-08-27 

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.

55

jag tror röret lossat på grund av att man dragit och vridit i när man demonterade gamla bränsle slangar.
De kan sitta som tusan, jag brukar försöka skära loss dom.

Sen har bränsletrycket tryckt ut röret, det är ju vanlig hydraulik, även om et är låga tryck.

Eller så var kanske slangen lite kort och spändes av värmen
och sprickan i feltema slangen har nog värmen orsakat (gummi krymper när det blir varmt, precis som vatten), själva bränsle slangen som sitter innanför trådförstärkningen ser ju helfrisk ut.

Ja Biltema slangar är kass, och man ska inte använda dom nån längre stund, men här är de nog inte orsaken.

"ljushuvud"

56 Senaste redigerad av Mr 56 (2017-08-27 18:59:55)

just det borde inte rör sitta längre in

Sen den där slangklämman är inte optimal för så tunna slangar, då den blå delen är liksom för rak så man får spänna hårt för att det ska bli tätt.'
Det finns särskilda slangklämmor för bränsleslangar.

"ljushuvud"

57 Senaste redigerad av michaelth (2017-08-27 19:34:54)

Att rören lossar är inte ovanligt... brukar naja fast mot en skruv i förgasaren från slangklämman.. dra loss innan och limma med stark locktight..
att feltemas bränsleledningar e dåligt är en sanning många drabbats av.. tyvärr är det svårt att hitta bränsleslang av bra kvalitet...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

58

Egentligen är det inte dålig kvalitet på Feltemas slangar eftersom de är gjorda för riktig bensin alternativt diesel.
Har Feltemaslang på Scaniadieslarna i båten sedan 10 år och de är felfria fortfarande.
Tyvärr har inköparna inte förstått att bränslet har förändrats.

Problemet är att det är 10-15% alkohol i bränslet idag, och det kräver en annan typ av slang.
Hydroscand och Swedol har slang som klarar etanolen också, i de flesta dimensioner dessutom.

Som gammal brandman kan jag bara gratulera till en lyckad släckning! Det är inte lätt med vatten..
Fick själv brand i motorrummet på en 1303:a för några år sedan, det tog ca 20% av innehållet i min skumsläckare att få stopp på det, men då är den fylld med alkoholresistent skum, en förutsättning för att vara säker på att det tar etanolen som annars förstör skummets förmåga.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

59

Mr 56 skrev:

jag tror röret lossat på grund av att man dragit och vridit i när man demonterade gamla bränsle slangar.
De kan sitta som tusan, jag brukar försöka skära loss dom.

Sen har bränsletrycket tryckt ut röret, det är ju vanlig hydraulik, även om et är låga tryck.

Eller så var kanske slangen lite kort och spändes av värmen
och sprickan i feltema slangen har nog värmen orsakat (gummi krymper när det blir varmt, precis som vatten), själva bränsle slangen som sitter innanför trådförstärkningen ser ju helfrisk ut.

Ja Biltema slangar är kass, och man ska inte använda dom nån längre stund, men här är de nog inte orsaken.

Håller fullständigt med dej, att man mekaniskt påverkar röret varje gång man byter slang.
Slangen var inte kort så den orsaken är utesluten.

Det låga bränsletrycket ska inte lyckas dra ut röret om allt var riktigt konstruerat.
Men visst vilken biltillverkare räknar med att bilen finns kvar 40-50 år senare haha.

Det kan inte bara vara VW SOLEX som har dessa problemen det måste även hända på andra förgasare?
Jag har bara mekat bubbla, Porsche 911, Corvetter C3 och har inte varit med om detta tidigare.
Men jag vet att det är "vanligt" problem på VW.
Oavsett något är tokigt för inte ska våra hobby bilar behöva brinna upp?

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.

60

Mr 56 skrev:

just det borde inte rör sitta längre in

Sen den där slangklämman är inte optimal för så tunna slangar, då den blå delen är liksom för rak så man får spänna hårt för att det ska bli tätt.'
Det finns särskilda slangklämmor för bränsleslangar.

Vet inte hur lång röret ska sitta in i förgasaren.
Detta är första gången jag själv är med om att det lossnar.
Slangklämman är kanske inte optimal med vi har inte sett tidigare att den har läckt eller känt bensindoft.
Så vi ska nog inte ge slangklämman skulden, nu finns inte slangklämman kvar i livet (RIP) så den kan inte försvara sig haha.

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.

61

Piraten skrev:

Egentligen är det inte dålig kvalitet på Feltemas slangar eftersom de är gjorda för riktig bensin alternativt diesel.
Har Feltemaslang på Scaniadieslarna i båten sedan 10 år och de är felfria fortfarande.
Tyvärr har inköparna inte förstått att bränslet har förändrats.

Problemet är att det är 10-15% alkohol i bränslet idag, och det kräver en annan typ av slang.
Hydroscand och Swedol har slang som klarar etanolen också, i de flesta dimensioner dessutom.

Som gammal brandman kan jag bara gratulera till en lyckad släckning! Det är inte lätt med vatten..
Fick själv brand i motorrummet på en 1303:a för några år sedan, det tog ca 20% av innehållet i min skumsläckare att få stopp på det, men då är den fylld med alkoholresistent skum, en förutsättning för att vara säker på att det tar etanolen som annars förstör skummets förmåga.

Det svåra är bara att veta innan man köper vilken kvalité slangen har.
Sällan man ser någon kvalité stämpel på den.
Och troligen byter de leverantörer ofta så det kan vara bra ena gången och dåligt nästa.

Jag tackar åt min sons vägnar.
Jo han är väldigt handlingskraftig och satt lugn i gräset när jag kom och hämtade de.
Det handlar om sekunder innan det är för sent.

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.

62

Tristar skrev:
Mr 56 skrev:

just det borde inte rör sitta längre in

Sen den där slangklämman är inte optimal för så tunna slangar, då den blå delen är liksom för rak så man får spänna hårt för att det ska bli tätt.'
Det finns särskilda slangklämmor för bränsleslangar.

Vet inte hur lång röret ska sitta in i förgasaren.
Detta är första gången jag själv är med om att det lossnar.
Slangklämman är kanske inte optimal med vi har inte sett tidigare att den har läckt eller känt bensindoft.
Så vi ska nog inte ge slangklämman skulden, nu finns inte slangklämman kvar i livet (RIP) så den kan inte försvara sig haha.


Tänkte mest på när ni skulle sätta ihop den sen.
Jag har dragit ur ett antal mässingsrör i Volvo förgasare och bränsle pumpar.
Jag brukar knacka i dom med lite röd Loctite ända in till botten, och sen slå ett par körnslag på utsidan.

Nämde slangklämman de de brukar vara svår att få täta, så man tar i och ev vrider röret och slangen  vid montering.

"ljushuvud"

63 Senaste redigerad av Tristar (2017-08-27 20:26:29)

Mr 56 skrev:
Tristar skrev:
Mr 56 skrev:

just det borde inte rör sitta längre in

Sen den där slangklämman är inte optimal för så tunna slangar, då den blå delen är liksom för rak så man får spänna hårt för att det ska bli tätt.'
Det finns särskilda slangklämmor för bränsleslangar.

Vet inte hur lång röret ska sitta in i förgasaren.
Detta är första gången jag själv är med om att det lossnar.
Slangklämman är kanske inte optimal med vi har inte sett tidigare att den har läckt eller känt bensindoft.
Så vi ska nog inte ge slangklämman skulden, nu finns inte slangklämman kvar i livet (RIP) så den kan inte försvara sig haha.


Tänkte mest på när ni skulle sätta ihop den sen.
Jag har dragit ur ett antal mässingsrör i Volvo förgasare och bränsle pumpar.
Jag brukar knacka i dom med lite röd Loctite ända in till botten, och sen slå ett par körnslag på utsidan.

Nämde slangklämman de de brukar vara svår att få täta, så man tar i och ev vrider röret och slangen  vid montering.

Oj detta hände för två år sen, den kom igång samma dag.
Dock byte han förgasare.
Sonen hade ringt försäkringsbolag och bärgningsbil innan jag hann komma men vi
bogserade hem bilen för bärgningsbilen tog för lång tid haha.
Livet är för kort för att bara sitta och vänta.

Skönt att höra det inte bara är Solex som hade problem.
Ja detta är ett problem som alla borde upplysas om.
Ett skitfel som kan få väldigt tråkiga konsekvenser.

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.

64

Tömde en full tank över motorn i en 1600 variant en gång i början av min vw karriär. Jag Körde 5 mil sen fick jag soppa torsk. Vad jag letade felet innan jag upptäckte att mässingsröret inte satt fast i ena gasaren. motorn var så varm att all soppa dunstat och allt var torrt.  Vilken tur att det bara tömde tanken utan att börja brinna.

Fick sen tipset att man aldrig ska trycka slangen i botten på nippeln utan att lämna några millimeter innan förgasarhuset. Om slangen sväller kan den dra ut röret ur gasaren.

Efter detta tips har mina rör suttit fast.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

65

Jaha nu gick det åt en bubbla till förra veckan.
Inte lätt att släcka ens för proffsen.

https://www.facebook.com/VallartaIndep/ … 776121160/

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.

66

Tristar skrev:

Jaha nu gick det åt en bubbla till förra veckan.
Inte lätt att släcka ens för proffsen.

https://www.facebook.com/VallartaIndep/ … 776121160/

Detta var tame tusan de sämsta brandmän jag sett i arbete...om de släckt med en dimstråle
istället för skjuta runt branden. Default/yikes

67

umekille skrev:
Tristar skrev:

Jaha nu gick det åt en bubbla till förra veckan.
Inte lätt att släcka ens för proffsen.

https://www.facebook.com/VallartaIndep/ … 776121160/

Detta var tame tusan de sämsta brandmän jag sett i arbete...om de släckt med en dimstråle
istället för skjuta runt branden. Default/yikes

Haha jag tänkte samma sak.
Ingen panik där inte men så är i vi Spanien mañana mañana.
Liiiite väl våldsamma mot bakluckan tyckte jag.

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.

68

David, Luleå skrev:

Tömde en full tank över motorn i en 1600 variant en gång i början av min vw karriär. Jag Körde 5 mil sen fick jag soppa torsk. Vad jag letade felet innan jag upptäckte att mässingsröret inte satt fast i ena gasaren. motorn var så varm att all soppa dunstat och allt var torrt.  Vilken tur att det bara tömde tanken utan att börja brinna.

Fick sen tipset att man aldrig ska trycka slangen i botten på nippeln utan att lämna några millimeter innan förgasarhuset. Om slangen sväller kan den dra ut röret ur gasaren.

Efter detta tips har mina rör suttit fast.

Stod utanför Ikea i Min 745'a och tyckte bilen framför gick fett då det luktade bensin, Körde hemåt efter en mil var det bara halvtank .
Körde en mil till hem, då var det närmare kvarts tank!

Parkerade på tomgång och öppnade huven, då stod det som en halvmåne med bensin ur det spruckna bensinfiltret som var i aluminium.
Men man ska tydligen byta ibland, mitt hade gått närmare trettio tusen.
Ingen brand tur som en tokig, Förstår att Volvo flyttade det under bilen sen.
Men byt bensinfilter med jämna mellanrum.

"ljushuvud"

69

umekille skrev:
Tristar skrev:

Jaha nu gick det åt en bubbla till förra veckan.
Inte lätt att släcka ens för proffsen.

https://www.facebook.com/VallartaIndep/ … 776121160/

Detta var tame tusan de sämsta brandmän jag sett i arbete...om de släckt med en dimstråle
istället för skjuta runt branden. Default/yikes

Är det magnesium som brinner går det inte släcka med vatten.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

70

Tröttsam och skämmigt att se den släckningen!
De ville ju knappast släcka samma vecka som det startat..tiden till insats efter framkomst är löjlig, och det där släcker man med mellanskum!
Att spruta vatten och skjutsa runt brinnande bensin är bara löjligt..
För övrigt går det mesta att släcka med vatten, med rätt utrustning och teknik, men det är en sista utväg.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

71

Det var en gång en nyrenoverad barndoor... ICQ/ac

Post's attachments

FB_IMG_1517045642260.jpg, 121.91 kb, 1137 x 640
FB_IMG_1517045642260.jpg 121.91 kb, 304 downloads since 2018-01-27 

72

finns det en före bild??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

73

ICQ/an

Post's attachments

20180127_145758.png, 1.2 mb, 1362 x 823
20180127_145758.png 1.2 mb, 329 downloads since 2018-01-27 

74

GB skrev:

ICQ/an

De ser ut som att de va en riktigt fin buss innan branden

75

Jävlar... Vad tråkigt.
Vet man varför den brann?
Blir det buss av den igen?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"