1

Hej!
Jag undrar hur många av er kommer o använda bubblan i vinter? ICQ/ab

2

Förra året kördes det ett antal svängar, mest på småvägar i grannområdet och sladdades i snön.

Medlem i Halmstad Luftkühlers

3

Jag körde med en 1303s en vinter när jag precis flyttat till Dalarna. Kanonkul att köra och starta alltid oavsett om det var 10 eller 30 grader kallt. Men eftersom jag bara körde kortare svängar till o från skolan blev värmen det största bekymret, eller snarare saknaden av den. Fick sätta en liten 12v värmefläkt som peka rakt mot rutan för att kunna se ut då det var riktigt kallt... hahahaha, fattig student var man ICQ/ab

*1969:a typ2 husbil som är neptunblå @thefakefalia
*1962:a typ1 turkos soltakare, fruns
*1962:a typ2 11 fönsters projekt
*1973:a VW 181
*1979:a typ2 pickup
*1979:a Porsche 924 N.A.

4

Jag har en fungerande eberspächer i min bubbla ICQ/af

5 Senaste redigerad av Piraten (2011-08-13 20:18:35)

Ska nyttja min 1303S hela vintern är det tänkt:)
Med Ebersprakare är det varmt och gott!

Har kört folka i så många vintrar förr så det ska bli kul faktiskt! Speciellt nu, när man slipper sitta med sidorutan öppen och "wawwa" som vi sa..dvs. skrappa såväl in- som utsida för att få ett titthål:)

Startar alltid, tar sig fram tamefaan överallt tack vare bakhjulsdriften och motorn som tyngd över drivhjulen..fastnar aldrig med den lätta framvagnen heller..
3 man kastar lätt upp henne ur diket om olyckan är framme..kul som sjutton på vintern helt enkelt:)

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

6

Jag körde hela förra vintern med min 60:a. Det var 9 milskörningar flera gånger i veckan på mestadels motorväg så värmen fungarade bra ner till -15. Blev det kallare immade det igen och kylan från ventilationsrutan blev lite väl mycket.
I år håller jag på att montera en Eberspächer och ska exprimentera med någon typ av utsug med fläkt bakom baksätet för att få cirkulation i kupén. Plexiglasskivorna i fönsterhörnen fungerar förvånasvärt bra så att spridningen för defrostern fungerar.
Jag har tätat hela vämesystemet och har värmekammare med extra värmeupptagningspluttar som ger varmare luft.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

7

Hoppas att jag slipper i vinter det gick ganska bra fasnade 3 ggr och paja 1 motor men den rostade rätt mycket under Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

8

Rosten är väl största anledning att inte köra... och som alltid krocksäkerhet... Men kör man där det inte är salt och inte på 70/90 vägar med möte så bode det ju vara rätt safe...

Framkomlighet och värme är inget problem - speciellt inte med en 1302 med friska kanaler och kammare plus eber. Kan tänka mig 1303an är ännu bättre.

Med eber är ju en folka helt underbar vinterbil... ICQ/ab   Min erfarenhet iofs mååååånga år sen, men ändå...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

9

Ok, då ska man börja kolla på vinterdäck snart ICQ/ag

10

vintern -99 köpte jag min första bubbla och givetvis så skulle den brukas direkt, hade smala 165/15 Nokia hakkapelitta 09
detta var innan de blev Nokian, dessa smala rackare hade mer än dagens lagliga dubbutstick och dessutom då jag jobbade på en däckverkstad så försedde jag dem med ståldubb istället för aludubb som man använder på moderna däck, detta gjorde fästet på is mkt bra samt at smalheten gjorde att jag tog mig fram exemplariskt i snö.
Minns en morgon då det snöat som satan och jag skulle till jobbet och inge plogat var det heller, gjorde de första spåren på vägen och det gick fram obehindrat, mötte en taxi som helt klart satt fast, stannade och plockade upp han som körde och körde honom till närmaste buss station då han ringt en bärgare, men denne skulle inte komma på nån timme så.
Han var impad över hur lätt jag tog mig fram med min gammla bil med så smala däck.
Samma vinter var en kamp att hinna skrapa rutan innan den helt immades igen, snabbt lärde man sig att andas in genom munnen och ut genom näsan för att inte blåsa mot rutan.
även jag köpte en sån fläkt å satte på rutan.

11

He He..1303S har en elfläkt i systemet, just för att få snurr på luften:)

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

12

undrar om inte däcken hette Nokia NR 09, tror nog fasen det, bra som benet var dom iaf.

13

johan_l skrev:

Rosten är väl största anledning att inte köra... och som alltid krocksäkerhet... Men kör man där det inte är salt och inte på 70/90 vägar med möte så bode det ju vara rätt safe...

Framkomlighet och värme är inget problem - speciellt inte med en 1302 med friska kanaler och kammare plus eber. Kan tänka mig 1303an är ännu bättre.

Med eber är ju en folka helt underbar vinterbil... ICQ/ab   Min erfarenhet iofs mååååånga år sen, men ändå...

Bra sammanfattning! Mkt bra vinterbil om värmen är i ordning. Jag kör året runt med min och har aldrig frusit men sista vintern har tyvärr tagit hårt på bilen så det blir lite pysslande med rostskyddet i höst. Tänker man krocka ska man nog inte ha bubbla överhuvudtaget fast vem vill ha en xc90??

T1 -67   (T1 -66 Såld. ADHD-Kermit har fått ny vårdare..)   T3 Buss -80 - Luftkyld

West Coast BugMeet 
www.bugmeet.se

14

Det som bekymrat mig mest i frågan om man är klok som kör gammelfolka på vintern, är förutom rosten, ljuset och trafiktempot. Vi hoppar över rosten, den har ju redan avklarats, men ljuset i en gammal folkvagn utan halogenstrålkastare är inte tillfredsställande för mig. Dessutom måste man lägga till hur den hektiska Stockholmstrafiken blir. Folk håller inte avstånd, ofta blir det långa köer och proppar där trafikfarliga situationer uppstår. Finns ju ett otal andra saker man kan ta upp, men att köra i denna hektiska trafik om vintern gör att iaf jag vill ha lite bättre bromsar, krockskydd, ljus och prestanda. Redan nu om sensommaren tycker jag det är svårt att hänga med i trafiken, på sommaren när "alla idioter" verkar vara bortresta är det lättare att planera och köra harmoniskt.

Sen är det iofs en stor skillnad om man bara tänkt åka folkvagn lite då och då, till affären, till polarn, till mamma, till sommarstugan osv, istället för att ta den till jobbet varje dag. Så ser iaf jag på saken.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

15

Kloka tankar, men på 1303S sitter det H4, så det är skapligt ljus..
Dessutom tänker jag åka mellan hemmet och tåget, så det blir 32 km landsväg enkel resa utan någon nämnvärd trafik, brukar möta en eller två på morgonen, och lika många på kvällen.
Bubblan är som gjord för de vägarna, lagom kurvigt och backigt.
Ett par rejäla extralljus sen, så ser jag perfekt.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

16

Kee, jag håller med, jag vågar knappt köra bubbla i Stockholm ens på sommaren. Med tanke på hur många krockar jag sett på Essingeleden på väg till/från jobbet så är min egen statistik att det är högst osäkert att åka bil där... En modern bil klarar smällen rätt bra men en bubbla tror jag inte är lika lämpad att smälla i... Även i stockholm med omnejd finns säkert områden som är mycket bättre i det avseendet och i mindre städer är situationen en helt annan.

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

17

Mmm..jag har genom åren smällt två gånger med en bubbla, rätt rejält dessutom!
Det gäller att få smällen rätt..annars är det sista smällen man tar...
Men jag avstår inte nöjet för den skull..åker ju hoj också, och har klarat 20 år där utan att bli ihjälkörd, så folkan är trots allt lite säkrare i det avseendet, bortsett från att med hojen kan man lämna idioter bakom sig, folkan är liiite för slö för det:)

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

18

Jag skulle bara åka till o från affären, inte till jobbet.  ICQ/ab

Warning: getimagesize(./extensions/pun_attachment/attachments/d85d0a2493fe27f2904c4ff73b9b43e4/f5820e8df293ed535ef72d39713cd6c4.attach): failed to open stream: No such file or directory in /srv/users/boxerville/apps/boxerville/public/forum/extensions/pun_attachment/include/attach_func.php on line 297

19 Senaste redigerad av Johan W (2011-08-14 18:25:13)

Då kanske du slipper saltet Default/hmm
Jag körde med dubbar bak och sommardiggisar fram, när man tappade fästet på dom så var det bara att gasa till så man tappade fästet bak så kom det tillbaka fram ICQ/ab
Annars är det retursladden som man har problem med att hinna med, så man får inte släppa gasen för snabbt ICQ/ae

Som du ser på bilderna är framrutan ganska isfri men inte sidorutorna hade ventrutan lite öppen, det var inte varmt förens det blev 0 gradigt men det blev nästan så man svettades då ICQ/ae

Köp dubbdäck och prova, det är kul ICQ/ad

Post's attachments

ops 002.jpg, 257.27 kb, 1600 x 1200
ops 002.jpg 257.27 kb, 210 downloads since 2011-08-14 

snö 001 (2).jpg, 247.38 kb,  x
snö 001 (2).jpg 247.38 kb, 2 downloads since 2011-08-14 

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

20