1

Där är en vass/rå kant som sträcker sig runt det lilla hålet och runt hela övergången till ramlagerläget, vad kan det vara som har gjort det??

Post's attachments

ramlagerläge.jpg, 170.81 kb, 1007 x 752
ramlagerläge.jpg 170.81 kb, 160 downloads since 2018-01-18 

Ägare till en beachbuggy -66

Renovering på gång.

2

Ett uppslaget ramlagerläge
Det blir så när det är förstora lager spel
Hur man fixar sådant är en borrning av ramlagerlägena
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Lagerläget är uppslaget, men jag tror inte att det är den kanten han menar. Det jag tror menas är varför det är grader runt hålet för oljereturen. (men kan ju vara fel antagande)

Min gissning är att de borrat hålet inifrån blocket och aldrig gradat av det vid tillverkningen av blocket. Originalkant alltså ICQ/ae

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

4

David, Luleå skrev:

Lagerläget är uppslaget, men jag tror inte att det är den kanten han menar. Det jag tror menas är varför det är grader runt hålet för oljereturen. (men kan ju vara fel antagande)

Min gissning är att de borrat hålet inifrån blocket och aldrig gradat av det vid tillverkningen av blocket. Originalkant alltså ICQ/ae

Det brukar vara så runt oljereturen ( o gradat ) 
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

5

PPRMicke skrev:
David, Luleå skrev:

Det brukar vara så runt oljereturen ( o gradat ) 
/// Micke

Det va svaret på min fråga ICQ/ab

Konstigt nog är det knappt mätbart, kanske 1/100 mm med viss risk för mätfel. Mittlagret är det värre med. Vilka här på forumet borrar och var finns ni? Jag bor i Markaryd ca 7 mil ovanför helsingborg.

Vad finns det mer för något som borde kollas på blocket. Vill inte lägga pengar på borrning om där är andra fel. Det jag mätt är hålen till tryckarna och de ä okej. Har tre block att välja på, alla ungefär samma skick. Det är två AB block och ett F, AB blocken är AS41 legering om det nu gör någon skillnad?

Jag har som mål med effektökning i motorn, men måttlig sådan. Har inte läst på så noga om trimning men någon som har ett bra recept så är det välkommet. Jag leker med tanken att ha en singel IDF 40 eller 44, ny kam behövs oavsett, duger orginal eller ska man välja något vassare? Har DP toppar som ska renoveras med nya styrningar och frästa säten. Tips mottages tacksamt. Motorn ska sitta på en Beach Buggy, och vill helst ha bra bottenvrid före något högvarvigt.

Renovering på gång.

6 Senaste redigerad av Kjell T (2018-01-18 20:51:31)

Kontrollera också anliggningsytorna för cylindrarna. Det händer att det kan behöva planas.

7 Senaste redigerad av Atrox (2018-01-20 13:04:07)

Kamaxel valet beror mycket på dina toppar du har tänkt använda, bättre att åka med dubbla förgasare än en singel.

Anders

8

Atrox skrev:

Kamaxel valet beror mycket på dina toppar du har tänkt använda, bättre att åka med dubbla förgasare än en singel.

Anders

Har begränsad budget, hur är 041? Är det lönt att köpa sådana,  skillnad mot org, dp?

Renovering på gång.

9

Org Dp toppar finns i gjutnr 113/311/040/043
041 är en topp som vw tog fram för tävlingsbruk
Den som närmast 041 är 311 toppen
Det finns inte så många som inte behövs renoveras typ byta styrningar o ventiler
Det är besväligt om man har begränsad budget  Skulle tippa på en renovering ligger på 12-15t utan för mycket köpta arbete
Jag vill inte vara jävlig mot dig men när man  har märke efter ramlagrena i blocket har dom glappat i lägena
Hur jag vet det har skruvat med sådant i 30-40 år  Jag arborrar block så man ser mycket som inte är bra

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

10 Senaste redigerad av Markus_mr2 (2018-01-22 14:49:03)

PPRMicke skrev:

Org Dp toppar finns i gjutnr 113/311/040/043
041 är en topp som vw tog fram för tävlingsbruk
Den som närmast 041 är 311 toppen
Det finns inte så många som inte behövs renoveras typ byta styrningar o ventiler
Det är besväligt om man har begränsad budget  Skulle tippa på en renovering ligger på 12-15t utan för mycket köpta arbete
Jag vill inte vara jävlig mot dig men när man  har märke efter ramlagrena i blocket har dom glappat i lägena
Hur jag vet det har skruvat med sådant i 30-40 år  Jag arborrar block så man ser mycket som inte är bra

Men en arborrning löser väl problemen med glappet? Som sagt,mittlagerläget är uppslaget så det är ju ett måste ändå ICQ/ab
041 toppar finns ju för 2000/st på vwupnorth. Ventilerna ca 200 kronor st, så det bli ju 2800/sida om det är brukligt mdd org. Vippställ mm? Org. Vev borde väl fungera, där har jag en i nyskick. Vad för kam skulle lira ihop med 041 toppar?  Helst, då motorn ska vara i en buggy, vill jag ha en motor som är stark i lägre registret, vad säger expertisen där?

Håller på att skaffa mig kunskap innan jag tar beslut om vad för grejer jag köper. Att det blir långt från gratis har jag räknat med ICQ/ab har en motor i som lär gå denna sommaren i bilen redan så bättre det blir bra än går snabbt.

Renovering på gång.

11

Jag testade classics 041:or, lång historia kort, köp nått bättre. Jag har planat dom, bytt ventiler och fjäderbrickor. Allt skräp efter 1500mil, planingen fick jag göra efter 100 mil, världens läckage symmetriskt runt hela cylinderns anliggningsyta. Passade då på att bygga om motorn och det spårade ur, större ventiler är det väsentliga. När de gamla skulle ur så hade dom svampar ut runt knaster, mjuka ventiler...
Nu senaste efter sista raset när en stake gick av så hade jag isär topparna och konstaterade att 7 av 8 fjäderbrickor spruckit, så det hade kunnat gå än värre än det gick för mig med motorn.
Jag har säkert glömt något.
Jo, det är urdålig passform på avgasportarna, hålet är inte i mitten mellan pinnbultarna.

Nästa gång blir det bättre toppar. Tack för ordet.

12

jag tittade på vwupp norths hemsida. Såg ut som 041topparna var gjorda av AutoLinea. Var det såna som du hade eller var det någon Kinesisk kopia. Att knasterspåren slås upp och det är svårt att få ut ventilen genom styrningen är inget ovanligt fenomen. Beror på för stort ventilspel i samband med hårda fjädrar. Har desutom motorn gått varmt så har fjädrarna förlorat sin spänst och då kan fenomenet sprukna fjäderbrickor uppstå. Dom 041 som jag har åkt med från brasilien när vw gjorde dom är nog den bästa gattoppen som har gjorts. Att plana vw-toppar kräver väldig noggrannhet. Det får inte skilja många hundradelar för att det skall bli tätt. Sen kan även läckage bero på att pinnskruvarna i blocket rör sig och man tappar momentet på toppen. En annan orsak till läckage är att blockets anläggningsyta för cylindern är skadad och ojämn mellan två cyllar på samma sida, Därav iden att decka blocket vid trimmning. Jag har ett program i en cnc-maskin som planar alla toppar jag monterar för att vara säker på att hålen för cylindrarna är paralella och plana. Det höjer ju även kompet något som hjälper till att höja effekten. Vilken cylinder var det som skar och staken gick av?

13 Senaste redigerad av Bubbalobill (2018-01-25 09:47:46)

Det är auto Linea som gjort dom.
Till eländet så är alla avgasstyrningar spruckna i avgasporten.
Tror inte att den gått varm. Hade en sån där save My bug oljesticka och den varnade inte annat än under längre körningar i högre hastigheter.
Jag hade Engle HD-fjädrar och det är ju inte speciellt hårda modeller, så det borde inte vara problemet. Volvoventilerna som gått sen dess är inte utsvampade.

Ventilspelet var aldrig för stort, körde löst noll med cromollystänger. Är så fort att justera så jag gjorde det ofta.

Jag var noga när jag planade och bra blev det, men från fabriken fanns det mycket att önska. Symmetriskt på 6 punkter var det läckage... Bara på en cylinder.
Jo, jag hade deckat blocket också.

Det var på 4-an staken gick av. Den motorn hade 8,25 i komp, statiskt.

14

Detta är en rejäl trådkapning, men jag tänkte att det rör ämnet, classics toppar.

15

Använde du lashcaps?

16

Använde du lashcaps?

17

Nej, tyvärr.

18

har gjort lite efterforskningar om de så kallade 041 topparna. Ser ut att vara originalgjutningar från Auto Linea som bearbetas om i USA till större ventiler och kan köpas med större borr som utförs "yankeeproffs". Dom planar med ett stort skär som skrapar hela ytan och godset kleggar fast på skäret så ytan blir vågig. Det är nog inget större fel på Auto lineas jobb men det som händer efteråt är ett större problem. Jag antar att knölen runt avgasstyrningen var bortslipad därav spruckna ventilstyrningar.  Jag köpte ett par kinestoppar på Scat för några år sen. Scat köper bara gjutningen från Kina och gör bearbetningen hos Scat. Bland annat så gör dom lång tändstiftsgänga och sätter i 40x35,5. När jag planar toppar görs det med en pinnfräs som går runt i hålet och gör en spegelblank yta som jag sen slipar in cylindern mot med fin ventilpasta. Tyvärr så får man utgå från att eftermarknadsdelar är halvfabrikat och allt måste kollas och mätas upp. Hoppas du har bättre lycka med nästa motor.

19

Tack.
Puckeln var orörd eftersom det ska vara orörd.
Jag kör också med modell pinnfräs, en mindre fräs och går från mitt och och utåt i spiral, blir planast så, även inslipade cylindrar. Orkar inte riva ner för att göra om pga skit längre. Det var original ventiler i topparna från början men det spårade ur lite när dom.väl var lös för att åtgärda läckaget, 39/35 och fullradiesäten av bästa kvalité och volvoventiler.
Denna gång är allt kollat och åtgärdat, förutom veven som var sned och den riktas imorgon. Jag har rätt flyt med mina grejer men det är väl att vänta med dagens kvalité. Man får lägga timmarna själv istället för att köpa färdiga produkter. Även blocket är autolinea, supercase upptaget för 94:or, och där finns det mycket att önska.

20

Bubbalobill skrev:

Tack.
Puckeln var orörd eftersom det ska vara orörd.
Jag kör också med modell pinnfräs, en mindre fräs och går från mitt och och utåt i spiral, blir planast så, även inslipade cylindrar. Orkar inte riva ner för att göra om pga skit längre. Det var original ventiler i topparna från början men det spårade ur lite när dom.väl var lös för att åtgärda läckaget, 39/35 och fullradiesäten av bästa kvalité och volvoventiler.
Denna gång är allt kollat och åtgärdat, förutom veven som var sned och den riktas imorgon. Jag har rätt flyt med mina grejer men det är väl att vänta med dagens kvalité. Man får lägga timmarna själv istället för att köpa färdiga produkter. Även blocket är autolinea, supercase upptaget för 94:or, och där finns det mycket att önska.

Jättebra att du tar upp detta  för det är många som tror att det är super bra prylar som är snor billiga
Ja det finns mycket mer att önska vad som finns i vw världen
Men  det många handlar på prislappen o förstår inte vad dom får för produkt
Hatten av att du tog upp detta
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

21

Man lär sig, helt enkelt... Tidsödande och onödigt dyr lärdom men det tar sig.