1

Hejsan!
Kan någon tipsa om vart man lämnar en kylfläkt för balansering?
(Jag har svetsat en originalfläkt)

Post's attachments

Screenshot-2018-1-16 2171 Late Model VW Cooling Fan (Welded).png, 420.37 kb, 564 x 465
Screenshot-2018-1-16 2171 Late Model VW Cooling Fan (Welded).png 420.37 kb, 137 downloads since 2018-01-16 

Ghia Coupé 1962

2

Dom enda fläktar jag känner till som har exploderat i vw-motorer har varit svetsade. Jag kör oftast med 25-30hk fläktar och har aldrig lyckats spränga någon fast jag varvar 8000 över mållinjen. Tog nyligen bort en svetsad fläkt från en motor där lagrena i generatorn hade gett sig två gånger pga obalans i den svetsade fläkten. Svetsad fläkt låter mer som att lösa ett problem som egentligen inte finns men alla får ju lyckligtvis göra som dom vill. För att balansera måste du göra en axel genom hålet i fläkten sen kan du balansera den på vanliga granlundsrullar.

3

Hans Landelius skrev:

Dom enda fläktar jag känner till som har exploderat i vw-motorer har varit svetsade. Jag kör oftast med 25-30hk fläktar och har aldrig lyckats spränga någon fast jag varvar 8000 över mållinjen. Tog nyligen bort en svetsad fläkt från en motor där lagrena i generatorn hade gett sig två gånger pga obalans i den svetsade fläkten. Svetsad fläkt låter mer som att lösa ett problem som egentligen inte finns men alla får ju lyckligtvis göra som dom vill. För att balansera måste du göra en axel genom hålet i fläkten sen kan du balansera den på vanliga granlundsrullar.

Va enkelt det blev  Default/yikes , jag sätter dit en originalfläkt då....!

Ghia Coupé 1962

4

Jag är inte desto mera insatt i fläkt teori. Är det inte ungefär som med en propeller?
Fungerar inte med allt för högt varvtal. När finns risk för kavitation?
Minns att det i Bilsport var skrivet om trimning av VW 1600L, möjligen i början av 70-talet ( har endast en dålig kopia av sidorna). Det var sk "Finntrimning". Där rekomenderades att varannan fläktvinge kulle tas bort från den stora fläkten som användes på typ 3.
Jag har några gånger tagit bort varannan vinge på typ 1 fläktar för motorer som används några minuter per gång. Några kylproblem har jag inte upptäckt på de motorerna.

5

Det finns en uppsjö av olika fläktar så beroende på varvtal kan man ta de äldre fläktarna med färre vingar (25-30hk) eller 1200 fläktar från 34hk. Även 1500 motorer hade andra fläktar än de senare 1600 med doghouse. Har aldrig plockat bort vingar på fläktar mest för att jag har ett ansenligt lager av olika typer,men misstänker att fläkten kan bli ostadig och tappa styrka vid höga varv. Flåktarna är balanserade från fabrik, man kan hitta en liten plåtbit mellan två vingar så om man moddar fläkten är det noga med att balansera om den samma.

6

Om vi snackar om fläkt på typ 3 
I VWs trim handling (grupp 2 Fia klassning)
Skall man svarva av fläkten cirka 3-4 mm för att slippa obalans
Det står även den skall balanseras dynamiskt till 0
All annan lättning av fläkt bedöms som fusk står det i klassnings handling
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke