En VW 1600 tex som har insugventil 35,5mm och avgasventil 32mm har ett förhållande där avgasventilen är 0,9 x insugventilen.
Kommer jag rätt ihåg skrev Gene Berg att toppar med 39mm och 32mm gör att motorn går varm.
En bekant till mig hade såna toppar på en motor för länge sedan och hans motor gick varm.
En del vätskekylda motorer har avgasventiler som är bara 0,8 x insugventilen, men där är kylningen då effektivare. Vet att någon Porsche har avgasventil som är 0,85x insugventilen.
Har storleken någon betydelse om för motortemperaturen om man vill köra på landsväg?
Erfarenheter?
Tror inte att ventilstorlekar är den enda orsaken att toppar går varma.På en luftkyld motor är många andra faktorer som spelar in tex komp,förtändning,kylning. 041-toppar från Brasilien hade 39x32 och jag har använt ett flertal som jag inte har haft några värmeproblem med. jag brukar faktiskt byta till 39x32 på originaltoppar och få rätt bra snurr på 1600cc upp till 2liter. Superflow med 48x37,5 ligger faktiskt under 0,8 x insug och det finns ett flertal för mig kända personer som åkt med dom på gatan utan problem. Jag tror snarare att typ 1200motorer med små ventiler har större värmeproblem än toppar med större ventiler. 34hk 1200 var nog den sämsta motorn i mannaminne med tappade säten som kom som ett brev på posten.
3 2018-01-16 16:06:08 Senaste redigerad av PPRMicke (2018-01-16 16:15:03)
Hej
Det där med ventil förhållande kan vara knepigt
Om man räknar aria på ventilsätet eller ventil diameter
Oftas kör man med ventil diameter men om det är så rätt
Dom som är jävligas att få ut pulver på två ventil är nascar som kör med förhållandet 1,26 mellan in o ut (2,05x1,5/8) (Dom kör på max varv i 4 tim)
Jpm kör med 1,29 på sina 250 toppar
Vet inte hur du fick 0,9 på GBs jag fick 1,21 i förhållande
Man vill ha mycket höga avgashastigheter i dag men det är ofta dämparen som stryper o bromsar plus mot pulsen
Är mot pulsen för hög går det varmt som F¤n
Det finns en del saker som insugsrör kan vara katastrof när man leker i flödesbänken
Ett exp kopiorna okrasas rör tappade 20 % flöde innan man filade och la på matrial på rätt ställe
En sak till är om man har en vanlig rak avgas ventil i en vw topp tappar man flöde där i mot använder man en tulipventil så ökar man flödet i kanalen
Jag länkar till ett forum som mycket tokiga personer som ligger o filar toppar o andra tokiga saker som vinklar på ventiler o ventilsäten
plus ytan i kanaler i sina flödes bänkar
http://forum.savarturbo.se/viewforum.ph … 01cf5f3ca3
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Vad gäller ventiler så undrar jag var man får tag på dessa 39 ventiler kanske har jag varit dålig att leta men tacksam för tips.
Har dessutom hört talas om att det ska finnas 37`` insugsventiler och att man med dom ska slippa byta säten utan att man kan
brotscha orginalsätena till önskad storlek hur väl stämmer detta med verkligheten?
Matematik, ventilstorlekar:
32/35,5 = 0,90 och 35,5/32 = 1,11
Matematik, ventilstorlekar:
32/35,5 = 0,90 och 35,5/32 = 1,11
Det är arean som ska jämföras.
Ali G
Vad gäller ventiler så undrar jag var man får tag på dessa 39 ventiler kanske har jag varit dålig att leta men tacksam för tips.
Har dessutom hört talas om att det ska finnas 37`` insugsventiler och att man med dom ska slippa byta säten utan att man kan
brotscha orginalsätena till önskad storlek hur väl stämmer detta med verkligheten?
Man kan fräsa upp sätesringen till det måttet men det är stor risk att den lossar från toppen efter som den blir förtunn o tappar späningen
Om du mäter hålet i ventilsätet på en 35.5 ventil så ligger det på cirka 29 mm
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Man kan fräsa upp sätesringen till det måttet men det är stor risk att den lossar från toppen efter som den blir förtunn o tappar späningen
Om du mäter hålet i ventilsätet på en 35.5 ventil så ligger det på cirka 29 mm
Ps 2 om du kollar på min trim tråd så står det endel mått på sådant
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
När man fräser upp ett säte för större mått lever man farligt. I originaltopparna är sätena i stål och expanderar dåligt jämfört med toppen, därför är sätesringarna rätt grova jämfört med ventilen. När man byter säten använder man ett ämne som heter jm7 en alubronslegering som växer med värme ungefär som toppen. Jag kör med en presspassning på 12-15 hundradelar så dom har svårt att trilla ut.Att byta till 37 på ett 35,5 säte gör inte särskilt stor nytta då kanalen under ventilen fortfarande håller samma mått. När man byter till 39mm insug så ser man att hela kanalen växer med en avsevärd areaökning vilket ger stora flödesökningar.Personligen gillar jag kombin 39x32 istället för 40x35,5 på mindre borr. Det är synd att man slutade tillverka 041toppar i Brasilien så nu får man göra dom på 311 originaltoppar.
När man fräser upp ett säte för större mått lever man farligt. I originaltopparna är sätena i stål och expanderar dåligt jämfört med toppen, därför är sätesringarna rätt grova jämfört med ventilen. När man byter säten använder man ett ämne som heter jm7 en alubronslegering som växer med värme ungefär som toppen. Jag kör med en presspassning på 12-15 hundradelar så dom har svårt att trilla ut.Att byta till 37 på ett 35,5 säte gör inte särskilt stor nytta då kanalen under ventilen fortfarande håller samma mått. När man byter till 39mm insug så ser man att hela kanalen växer med en avsevärd areaökning vilket ger stora flödesökningar.Personligen gillar jag kombin 39x32 istället för 40x35,5 på mindre borr. Det är synd att man slutade tillverka 041toppar i Brasilien så nu får man göra dom på 311 originaltoppar.
Eftersom arean är i proportion till diametern är det enklast att utgå från diameter innan man gör några utförligare beräkningar.
Passning mellan säte och topp bör vara i proportion till sätesdiametern. I aluminium toppar ungefär dubbelt större än i gjutjärnstoppar.
När jag bytt säten i aluminium toppar har jag alltid följt L Apfelbecks rekomendationer, oberoende av sätesmaterial. De beräkningar för passningen (krympmån) jag gjort, och sedan också jämfört med vad Volvo och flera andra motortillverkares rekommendationer för säten i aluminuimtoppar. Mycket överensstämmande med beräkningarna.
Jag går helt på magkänsla när jag byter säten.Fördelen med jm7 är att den krymper bra i frysen så att det är möjligt att få rejäl presspassning. Jag har desvärre ingen aning om vad herr Apfelbeck har för synpunkter men än så länge verkar mina beräkningar stämma för vw-toppar. sen är det väl en självklarhet att större säten kan ha större presspassning. Jag köper inga färdiga säten utan svarvar egna efter att jag borrat för sätet i toppen. I vissa toppar kan det löna sig att göra onormalt stor ytterdiameter på sätet då tex superflowtoppar har en tendens att få sätena att sjunka i godset. Även insug på typ4 har dålig yta för sätet om man ämnar porta för bättre flöde.
Utan att lunta i boken så skulle jag påstå att krympmånen enligt Herr Apfelbeck är: 1/250 x sätesdiametern och höjden !/5 av diametern.
Det är enklast att göra som Hans L skriver, att först fräsa ur topparna och utgående från den uppnådda diametern svarva säten.
Topparna har jag värmt upp i ugn ursprungligen avsedd för limning av bromsbelägg och någon gång i en vanlig elspis bakugn.
Det var förr lätt att få flytande kväve här på orten och då använde jag det för nedkylning. Efter att det blev svårare att få tag i den varan har jag också lagt sätena i frysen och därefter ytterligare kylt ner dom med kylspray.
Med co2 kommer ni ner till -80 grader om ni tycker frysen inte är tillräckligt.
Anders