1

Slänger ut denna fråga igen, jag har nu fått tag på en original verkstadshandbok för split (som levt sitt liv på ett kontor på scania-vabis så den är inte smutsad alls ICQ/ab) samt fått kopiera några av de avsnitt som tyvärr fattades i min bok.

Tyvärr saknas fortfarande avsnitten R (Ram), A (Kaross), T (Tekniska uppgifter) samt S (Smörjschema/Service).

Finns det någon vänligt själ därute som kan hjälpa mig få en komplett manual???

Jag har tillgång till lite annan litteratur att kopiera om någon vill ha nåt i utbyte.

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

2

Smörjschema, brukar der inte väre en på tradera som säljar dom ? brukar ha 2 hele sidor till diverse bilmärkar.. Default/hmm

Vw typ1 55,Vw typ1 56 fd callooker(SÅLD), Vw typ1 57 ladugårdsfynd från Nässjö (såld), Vw typ1 57 Öfund ifrån Samsö (DK) 4200 mil, Vw typ1 61,  Vw golf I Öfund ifrån Samsö (DK) 1720mil (såld), vw typ2 t2 71 högtak(såld)

3

Ska kolla min men jag har bara delII 53-56.

4

Har del II i original men saknar smörjschemat i den åxå tror jag, men den finns ju å andra sidan scannad på nätet, både tyska och svenska tror jag... Har man en tysk kopia är det ju bättre än inget alls...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

5

I min har jag   m, k, v, b, a, e

så jag saknar: H, R, S, T, Z.

Så, A verkar jag ju kunna hjälpa dig med iallafall!

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

6 Senaste redigerad av johan_l (2011-02-06 22:25:38)

A betyder väl aufbau = kaross ?  På del II är den ju ganska omfattande, lika omfattande i del I?

Jag har faktiskt en kopia på 2 sidor A som berör lackering... Men inte mer...

Ram är ju rätt tunn i del II och jag vågar nästan tro att det är "samma" info, för mycket av det som inte ändrats så mkt verkar de kört nästan identisk text, vissa foton lika på del I och II.

Vore kul att få ihop en komplett del I, även om några sidor blir kopior. Kanske inte finns någon komplett därute just nu? Så det blir första gången på många år som en manual kommer samman.

Jag har pratat med folk som borde veta detta både på scania och volkswagens huvudkontor och inget av ställena har sparat någon officell manual, så det hänger på om någon anställd ställt undan en i sin egen bokhylla, så har jag fått tag på min, från en pensionerad anställd på scania (jag jobbar ju där). De som jobbade på scania på 50 talet är väl pensionärer sen länge... Hade en kollega som jobbat på scania sen han var 16 och gick i pension förra året, och trots det så skulle ju han isåfall bara varit med på 60-talet... Dock höll han ej på med VW även om han haft ett gäng VW och tydligen hade kvar en av de sista bubblorna han köpte, men den var ju en 1302 eller nåt sådant...

Sen har väl många verkstäder haft manualerna, men frågan är hur många som sparat den?

Min egen och den lånade är inte helt lika, olika tryckdatum. Och de två på tradera var inte samma som den jag fick fatt på tror jag bestämt. Antar de gav ut en pärm och sedan sidor lite efterhand. Så den ena är inte den andra lik, plus att pärmarna väl blev "fulla" och säkert sattes vissa papper in i en annan pärm osv.

Vet inte om min boxerville - mail / PM funkar att skicka till, men min vanliga mail är [byt till mitt förnamn].lundmark.home    (  a t )  gmail.com   (skrivet för att slippa spammailsrobotar).  Så kan vi mailas lite mera om detta...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

7

Min A är också enbart två blad (4 sidor)

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

8

Jag kan ju som sagt tänka mig att ha kopior på de jag saknar också, men dock är jag inte intresserad av att lagga in från bok II utan även om jag får tag i kopior, så vill jag personligen enbart ha kopior från del I

Jag vet ju tyvärr inte var min kommer från från början, men min kompis jag snackade om, han har fått sin från en gammal vw verkstad i det samhälle han bor i.

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

9

Ja, gräv gärna lite i det så kan du väl maila mig eller svara i tråden.

Jag tänker köra kopiorna på lite glättigt papper och fylla tomrumen i min originalpärm samt köra en "garagepärm" som man kan ha när man mekar. Faktiskt så skiljer ju lite mot IIan så även för mekning är Ian bra. På IIan har jag nu en fin original som får stå i hyllan och en kopia.

60-tals pärmarna har jag välanvända verkstadsoriginal så dem kan man inte sitta och läsa i soffan...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

10

Justja, jag har ju en kopia på buss 52-54 (del III) och den har samma "färgystem" på flikarna som splitmanualen, emedan del II har gråa flikar. Ska ta och checka om de få busssidorna från del I är identiska med min del III, jag vet nämligen att jag såg en till bussmanual som var om jag minns rätt från 1955- men tror den var tysk...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)