1

Hej på er
Har en 70a som kommer hem från polen helrenoverad då jag själv har vart för sjuk för att kunna renovera själv.

Vi har en tanke på att bila ner till Kroatien i sommar och köra med slangen som den heter.
Tänker byta fälgar och ha lite modernare däck mm.

Har lite tankar innan vi lallar iväg.....
Givetvis service med olja, stift osv men min fråga är om det är något speciellt att tänka på ang bilen innan vi åker?

Lite mer kraft i motorn hade ju inte skadat så tips om det tas gärna emot, dubbla förknasare ....annat tändsystem ...??

Söker gärna tips och kanske nån har nått att sälja mm.

Vet inte om det är rätt forum men det hjälper ni mig med kanske
Bästa hälsning

2 Senaste redigerad av michaelth (2018-01-11 06:46:46)

Bland det viktigaste är ju kylningen.. Om du vill åka långt och till varmare länder  dvs oljebyte gärna ett större oljetråg. Det är ju en ganska så stor påfrestning för en 1600att trycka en bay genom luften..så lite extra olja som även kyls av lite genom fartvinden är bra.
Förgasaren behover troligen bestyckas upp om det är original munstycke i den då dagens bensin är sämre..=mer värme pga för lite bensin.
En ny eller bra tätning mellan motor och kaross så inte du cirkulerar varmluft.
En tempmätare då man kör en vw efter temp och inte hastighetsmätaren..
Alla gummiledningar/bränsle nya av bra kvalitet dvs inte från lågbudgetaffären.
Brandsläckare
En bra försäkring så slipper du förhoppningsvis använd den....
Givetvis är hela broms systemet i mycket bra skick?

Eller bara åk och använd mobilen vid behov.men till kroatsien e ju en bit...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Jag vurmar för brytarlöst tändsystem av den enkla anledningen att man inte behöver justera brytarna. Vid långkörning kan brytarna behöva ses över och förutom förlorad effekt tycker jag ofta man får fenomenet att motorn går onödigt varm.

Annars tycker jag nog att Michaelth fick med det mesta. Motorrumslisten och bränsleslangarna är nog det viktigaste, samt att kolla olja ofta tills man lärt sig hur mycket som går åt.

Att bygga en hållbar motorn med högre effekt utan att först ta isär den helt är inget som brukar rekommenderas. Dubbla förgasare kan vara ett alternativ om man inte har någon singelförgasare som fungerar, men annars brukar denna typen av installationer vara mindre robusta än original.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

4

Har pratat mycket Volkswagen med min bosniske kamrat och det är tänkvärt att de bussar som fanns där då det begav sig,inte blev speciellt långlivade pga hög stigning i bergen i kombination med varma somrar och kalla vintrar..Varje gång vi pratar om att det fortfarande finns så mycket bussar kvar i livet i Sverige tror han mig nästan inte.. Default/hmm

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

5

Jag och frugan åkte tur och retur (405 mil) till Kroatien 2016 i våran Westy Bay från -72 med en 1700 motor i utan några som helst problem.
Fyllde på motorolja 2 ggr,bytte en säkring på hela resan.Och då körde vi med vanlig brytare och helt orginal motor.
Naturligtvis hade jag gjort en grundlig service på den innan med nya tänddelar,packningar och slangar här och där.
Och då fresta vi på den rejält upp för både brennerpasset och backarna upp till Örnnästet.
Kan starkt rekommendera denna resa. Fantastisk rolig resa...

Delorean DMC-12 1981
Vw Golf Cross country "Crome Edition" 1992
Vw T2 Westfalia 1972
Vw T3 Kombi Syncro 16" 1992