1

Ja, det är bara att erkänna, jag har svårt att posta bilder här. Ni som kan, har säkert tips på hur man kan göra det lätt, eller hur? Hoppas jag i varje fall ICQ/ag ICQ/ag ICQ/ag

Gubbjävel; dvs originalfantast

2

Om du ska lägga bilder direkt i forumet från datorn och inte länka från något bildarkiv, så behöver du först skriva ett meddelande, sedan trycka på Förhandsgranska. Då får du upp en ny vy och det är först då som du kan lägga till bilder (Bifogade filer - Bläddra... - Tanka Upp..), funktionen hamnar under meddelanderutan. Jag fattade själv inte först var den funktionen fanns någonstans, letade mig blå tills jag hittade den förklarad i en tidigare tråd.

Nackdelen är att man endast kan tanka upp max fem bilder per inlägg, alla bilderna hamnar under texten, dessutom kanske i en annan ordning än den man vill. Men det är enkelt.

Om du hämtar från bildbank kan du lägga in bilderna där du vill i texten. Läggs in som länk. Tryck på bildsymbolen ovanför meddelanderutan (anges med img om du för muspekaren på den). Tryck på den så får du img /img i meddelanderutan, däremellan lägger du bildlänken (har inte provat detta själv än, så om någon har synpunkt på beskrivningen får ni gärna rätta).

Ovan förutsatt att bilderna är anpassade till lämplig storlek och är i rätt format (jpg). Själv är jag lite old-school och tankar över bilder från mobilen till datorn, använder sedan Paint för att förminska dem. Tryck på Ändra storlek, vilket ger en pop-up ruta där man markerar Bildpunkter. Lämplig storlek är 1200 vågrätt/liggande. De bilder jag tänker lägga ut döper jag sedan om och lägger i egen mapp i datorn för att hitta dem lättare vid upptankning. Det är faktiskt bara några knapptryckningar, varken svårt eller tidskrävande.

Jag vet inte hur lägga in bild direkt från mobilen, men det är kanske det du är ute efter ifråga om att göra det lätt? Då får någon annan svara  ICQ/ab  Finns någon tidigare beskrivning om det. Men, som sagt, inte så svårt om man gör det från datorn....säger det igen, jag är old-school.

3

Tack! Som vanligt finns det nog flera sätt att få till det, så varsågod alla som kan och vet. ICQ/ab

Gubbjävel; dvs originalfantast

4

ICQ/ae
Ett sätt är att ställa in kameran på rätt bildstorlek

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

5 Senaste redigerad av Mr 56 (2018-01-05 21:50:38)

Jag kör Win 10 och har alla origanbilder på PC'n.
Använder det här gratisprogrammet för att ändra storlek.
http://www.bricelam.net/ImageResizer/
Det är bara att högerklicka i Win Explorer och välja storlek.
Man kan köra en eller flera bilder.

Sen tankar jag upp dom till mitt One.com konto med hjälp av FTP.
One har egna verktyg som gör det jättelätt. Men jag gör som jag alltid gjort.
Det kostar 20kr i månade för 25GB.

Sen skriver jag mitt meddelade och länkar till bilderna.
Och jag äger dom och de finns kvar så länge jag har råd med 20kr i månaden :-)

Med allt dett sagt så voe det kul att höra vad Boxervill själva tycker och har för ev planer.
Det kan kanske skapa en klarhet om vad som gäller.

Post's attachments

bild.JPG, 68.14 kb, 897 x 473
bild.JPG 68.14 kb, 153 downloads since 2018-01-05 

"ljushuvud"

6

Nu har jag en Windows dator och är inte så haj.. men jag gör så här-  ICQ/af
Kopiera först bilden/bilderna ni vill lägga ut och lägg dem i en "speciell" Mapp
Som man ex. kan kalla "BOXERVILLE". Detta gör jag för att inte originalet ska förstöras.

Höger klicka sen på bilden
Mitt i listan hittar ni ÖPPNA MED
Klicka på ÖPPNA MED
Välj PAINT
Uppe i listen hittar ni då ÄNDRA STORLEK
Klicka på ÄNDRA STORLEK
Ändra 100% till 40% vågrätt och lodrätt
Klicka på OK
Vipps så är den mindre
Klicka på X uppe i höger hörn
Välj SPARA
Och nu har ni en bild som går att lägga in på Boxerville.

.....speedwagen - Gasar Tills De Rasar...... ©

Snabb länkar till projekt trådar: Pippi gul Callook med soltak (o\_/o) & Vit 75:a Bay-panel dubbeldörr |o \/ o|

7

Jag sticker ut hakan och påstår att 800x600 räcker oftast mer än väl. Problemet är att de allra flesta har sin mobilkamera ställd på alldeles för hög upplösning. Precis som "Mr 56" beskriver så behöves det inte någon ultrahög upplösning för webb-bilder. Bildfiler på runt 200kB räcker oftast mer än väl.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

8

Stämmer bra det med 800x600 och runt 200kB, att det räcker för att visas på bildskärm. Se nedan testbilder (1200x900 och 800x600). Jag ska tillägga att jag ovan har försökt sammanställa info från flera olika tidigare trådar där man har dykt ner i ämnet och kommit med rekommendationer (efter att själv ha suttit och kliat mig i huvet).

Nu är jag långt ifrån någon expert på bildhantering, men man ska också komma ihåg att två till synes lika bilder ifråga om mått i bildpunkter kan ha mer än dubbel skillnad ifråga om antal byte, så antal byte är inte heller ett givet mått (men det är en bra vägledning). Man får nog laborera lite beroende på motiv och detaljer som ska visas. Är det något som behöver visas mer i detalj (t.ex en osedvanligt snygg svetsfog) kan det ändå vara vettigt att gå på 1200 bilpunkter som riktmärke (bilderna anpassas också till forumets format, prova att klicka på bilderna nedan, öppnas då upp i sitt originalformat).

Detta med 1200 och detaljer, det om man lägger bilderna direkt i forumet (om man vill klicka-upp dem). Länkar man bilder så kommer man ju normalt till den sajten som bilderna ligger på, är då osäker på hur och i vilket format de visas på respektive bildsajt? Med den lösning som Mr 56 använder så ligger bilderna fast, de blir inte "klickbara".

Bilden nedan från Hessisch om det är någon som undrar  ICQ/ab

Post's attachments

1200x900.jpg, 486.31 kb, 1200 x 900
1200x900.jpg 486.31 kb, 155 downloads since 2018-01-06 

800x600.jpg, 248.93 kb, 800 x 600
800x600.jpg 248.93 kb, 157 downloads since 2018-01-06 

9

speedwagen skrev:

Nu har jag en Windows dator och är inte så haj.. men jag gör så här-  ICQ/af
Kopiera först bilden/bilderna ni vill lägga ut och lägg dem i en "speciell" Mapp
Som man ex. kan kalla "BOXERVILLE". Detta gör jag för att inte originalet ska förstöras.

Höger klicka sen på bilden
Mitt i listan hittar ni ÖPPNA MED
Klicka på ÖPPNA MED
Välj PAINT
Uppe i listen hittar ni då ÄNDRA STORLEK
Klicka på ÄNDRA STORLEK
Ändra 100% till 40% vågrätt och lodrätt
Klicka på OK
Vipps så är den mindre
Klicka på X uppe i höger hörn
Välj SPARA
Och nu har ni en bild som går att lägga in på Boxerville.

Tack till dig som starta tråden men framförallt tack till denna herre som löste mina problem med bilderna  Default/lol

Vw typ1 1966

10 Senaste redigerad av Mr 56 (2018-01-06 20:41:44)

Här är ett sätt att krympa många bilder på en gång  i Windows utan att installera nånting.

https://www.youtube.com/watch?v=19GbI6oFrW0

"ljushuvud"

11

Ja, säger som trådskaparen, har svårt att lägga upp bilder.

Många bra förklaringar för PC, men kan någon förklara hur man gör med iMac-datorer och deras system?
Går det att minska bilderna direkt eller måste man länka?

//Mats

12

Ghia skrev:

Ja, säger som trådskaparen, har svårt att lägga upp bilder.

Många bra förklaringar för PC, men kan någon förklara hur man gör med iMac-datorer och deras system?
Går det att minska bilderna direkt eller måste man länka?

//Mats

Jag citerar mig själv från en annan tråd.

Om ni som jag fotar med iphone så finns det gratis appar för att förminska bilderna.
Jag använder imgcompactor som funkar bra. Välj bild, format,sparas i albumet. Lätt som en plätt .
Nu kan inte jag Mac men de har väl också appar. Sökte och det verkar så.
https://www.apple.com/se/osx/apps/app-store/
Kolla om det finns någon app som kan hjälpa dig.

Bubbla -62

13

Tackar, ska försöka kolla vidare senare.
Jag hittar inte något bra och enkelt program, det du tipsade om finns inte till iMac.

//Mats