1 Senaste redigerad av mekluuba (2018-01-05 19:18:00)

Hej,

Jag har omedvetet klantat till det ordentligt. Har kapat i bilen utan att skydda framrutan... Små metallbitar har fastnat i glaset. Går att pilla ut med kniv. Så till mina frågor..

1. Läst massa olika metoder allt från rakblad till polering med olika medel... Är det någon som lyckats rädda en ruta och i så fall hur?

2. ...om det inte går att rädda. Finns det nya rutor till vw typ 3 1972 eller är det bättre begagnat som gäller? I så fall till vilka priser?

Tack på förhand,
Victor

2

En kompis fick järnpartiklar i gelcoaten på sin båt då nåt snille kapade en gammal järnkonstruktion på bryggan. De skyldiga anlitade någon som fixade det, har för mig att man använde oxalsyra.

Saxat från Wikipedia:

"Oxalsyra kan användas för att ta bort rostfläckar som så kallad flygrost (metallfragment från dubb och plogblad som kan fastna i lacken på bilar under vintern."

Så, det borde funka även på din ruta tycker jag, men jag tar såklart inget ansvar om det skiter sig...

MvH Stephan

Stephan Denzel

Karmann Ghia Coupé -60
Porsche 911 -72
Denzel Sport International -55
BMW R60 -58

3

Det blir rostprickor på rutan så det är nog dags för en ny.
MickeW här på boxerville har rutor till gamla bilar kolla vad han säga.

T2b taigagrön ´77

4

Tack, ska googla vidare i förhoppning att slippa byta. Fler tips är välkomna.

Även kontaktat MickeW ang. att byta till en annan ruta...

5

Även om du får loss de inbrända metalspånen så kommer groparna vara kvar i glaset.
Du kan ta en isskrapa i plast och skrapa loss de flesta spånen och sen med hjälp av rakblad att ta de sista.
Men som sagt rutan kommer inte blir bra så vill du ha en fin ruta måste den bytas.

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.