1 Senaste redigerad av Floodi (2016-03-25 10:24:33)

ja som rubriken lyder  får inte bromsljusen att fungera på min oval ,  ge mig lite tips tack ICQ/ab  helt nollad på el



Uppdatering verkar som bromsljusen ligger på hela tiden  , tips tack

2

Kortslut vid huvudbromscylinder och kolla om det lyser, isåfall är det givaren

Gubbjävel; dvs originalfantast

3

jag höll på i flera timmar då jag inte fick mitt bromsljus stt funka! visade sig att jag glömde slå på tändningen  Default/lol

Men lika dum som mig är du nog inte  ICQ/af

Volkswagen kombi 237 (Soltak) -62
Volkswagen Standard Microbus PGSG -57
Volkswagen kombi 2-23 -53 (Barndoor) "Fyffes"

Ac Volks.

4

Kurtivan skrev:

Kortslut vid huvudbromscylinder och kolla om det lyser, isåfall är det givaren

Det är ett bra tips, ett annat tips är att koppla ur kablarna från givaren/bromsljuskontakten på hbc och istället ansluta en multimeter eller ohm-meter och mäta motståndet i denna kontakt, det skall vara noll ohm när du trycker ned pedalen, och oaändlig antal ohm då du släppt pedalen.
Du kan ju använda instrumentets "pip-funktion" också.

Sedan är det ju så att denna givare eller kontakt är hydraulisk, alltså det är oljetrycket i hbc som påverkar den, om du har luft i systemet får du sällan något bromsljus heller.
Denna fungerar likadant som oljetrycksgivaren på motorn, men tvärtom.

Troligtvis har du bara en bromskrets, senare volkwagnar har ju dubbla bromskretsar, och då finns det två sådana givare, som då dessutom har tre kontaktstift, en slutande kontakt också, som ger signal till en kontrollampa som då skall lysa om en eller båda kretsarna fallerar, men det lär man ju märka ändå....

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Lite gammal tråd, MEN.
Har ju två el uttag på cylindern, en för vardera krets. Varför kan man inte koppla ihop dessa två uttag och dra en ledning till mätaren?

6

Marantz skrev:

Lite gammal tråd, MEN.
Har ju två el uttag på cylindern, en för vardera krets. Varför kan man inte koppla ihop dessa två uttag och dra en ledning till mätaren?

Därför att du har en kontrollfunktion som skall tända en röd kontrollampa om en krets faller ifrån.
Jag tror att det var ett lagkrav från någon årsmodell.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."