26 Senaste redigerad av nizekustoms (2018-01-05 10:18:56)

Problemet har börjat igen med nedisning av pumpen.
Så här illa har det definitivt inte varit förut.
Jag har haft en kylfirma ute och kikat på pumpen men de hittade inga fel.
Han sa att jag skulle testa att hålla 20 grader i garaget och att den då skulle lyckas isa av utedelen bättre p.g.a. högre värme i garaget.
Testade detta i höstas och det funkade inte det heller. Så fort det blir runt 2-3 grader så börjar nedisningen.
Jag hade en felkod som kom förra vintern som jag tror skulle kunna förklara felet. Den säger att en termistor är paj i sugröret. Den har dock inte kommit tillbaka i år.
Blir fasen galen på detta. Det är ju på vintern jag har tid att vara i garaget!
Pumpen är anpassad för kallt klimat med värmeslinga i botten men nedisningen börjar inte i botten utan på ute-elementet.

Skall testa att göra rent innedelen igen grundligt och ta bort galler bakom utedelen.
Sedan skall jag testa att flytta kontrollpanelen till innedelen så att den sitter nära pumpen. Inbillar mig att den mår bäst av att veta vad det är för temperatur vid pumpen för jag har sett att det ibland är 14-15 grader vid innedelen men 20 grader enligt kontrollpanelen där den suttit innan.

Bild på felkoden i panel:

Post's attachments

Attachment icon felkod_J5.jpg 267.69 kb, 62 downloads since 2018-01-05 

Alte Liebe rostet nicht!

27

jag tippar på att det är gasbrist i vp, när  utetemperaturen går ner till 2-3gr så orkar den inte avfrosta
när den börjar frosta på på utedelen frostar den på jämnt på hela ytan eller bli det ränder?

28

Walle73 skrev:

jag tippar på att det är gasbrist i vp, när  utetemperaturen går ner till 2-3gr så orkar den inte avfrosta
när den börjar frosta på på utedelen frostar den på jämnt på hela ytan eller bli det ränder?

Detta vad exakt vad farsan sa också. Han tror också på att den behöver fyllas.
Borde de inte kollat detta när de var ute och kollade pumpen?
När den isar på så tycker jag att det kommer överallt. D.v.s. inga ränder.

Alte Liebe rostet nicht!

29

klart dem borde kolla detta
slå en pling till Benny på Hultmans Kyla 0703362345
han hjälper dig

30

Walle73 skrev:

klart dem borde kolla detta
slå en pling till Benny på Hultmans Kyla 0703362345
han hjälper dig

Wow! En firma i Falköping. Jag tror jag pratat med dem förut. Då hade de inte Daikin men det har de nu ser jag.
Jag skall kolla med dem! Tack för tipset!

Alte Liebe rostet nicht!

31

https://www.varmepumppriser.se/blogg/20 … vaermepump

"ljushuvud"

32

Ja att värmen fungerar är viktigt.  ICQ/an
Är det så att du slår på högre värme när du går ut till garaget eller har du värmen på hela tiden?

Min värmepump fungerar mycket bättre nu när jag konternuerligt värmer 40 kubikmeter luft istället för som tidigare bara 3 kubikmeter luft, då täckte jag för den så det var varmt på ett ställe och spillvärmen höll frostfritt i garaget, när jag då täckte av pumpen och den skulle värma 150 kubikmeter luft isade den igen fort och avisade dåligt.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

33

Du har Kylkontroll i Falköping också. Vi anlitar dem på jobbet och jag köpte min Panasonic vp av dem.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

34

Har gjort om lite i garaget nu. Nu sitter styrpanelen precis under pumpen så att den verkligen läser tempen vid pumpen. Ställer jag den på 20 grader så är det även 20 grader vid pumpen när den skall försöka isa av utedelen.
Senaste dagarnas varma väder medgav att köra upp temperaturen till 20 grader i garaget och igår fick jag bevittna hur pumpen faktiskt lyckades isa av sig själv vid 2 grader utetemperatur så nu återstår att se om den även klarar av detta vid minusgrader.
Det har nog inte riktigt varit över 16 grader innan vid pumpen misstänker jag då styrpanelen satt en bit bort från pumpen.

Alte Liebe rostet nicht!