1

Behöver hjälp då jag inte kan hitta det i mina böcker jag har.
Moment på dom 6st m8 som håller drivaxelrören mot växellåda. Den plåten där damasken kläms åt alltså. Ingen oring om nu det är skillnad.
Samt de 4st bultar innanför trumman som håller hjullager på plats med packbox etc.
Sen rätt moment på den stora 36mm bulten som håller trumman bak på plats.

Typ1 svingaxel är det fråga om.

vw typ-1 1967

2

Normalt åtdragningsmoment för M8 är 20...25 Nm. Är skruvrna pinnskruvar inskruvade i någon lättmetall brukar 22 Nm vara max vad de tål. MUttern som håller bromstrummorna 300 Nm och till följande saxsprinthål.

3

Det finns mer än man tror i How to sektionen
https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=23303

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Svwerker skrev:

Det finns mer än man tror i How to sektionen
https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=23303

Vet inte om jag börjar bli blind, men jag hittar inget där heller...

vw typ-1 1967

5

Första inlägget en länk till en verkstadshandbok.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Svwerker skrev:

Första inlägget en länk till en verkstadshandbok.

Jepp, som jag har läst både här och i pappersform men hittar inget till det jag söker. Men jag kör på 20-25 nm på de m8 så antar jag det blir bra.

vw typ-1 1967

7

frågar igen då ang lagerkåpan eller vad det nu heter innanför trumman där packboxen sitter. Någon som vet åtdragningsmomentet på de fya bultarna?

vw typ-1 1967

8

Om det är M10 med 10.9 klass så dras de (iaf på en IRS-bakvagn) med 58 Nm.  De enklaste är förstås att skaffa en riktig servicemanual / verkstadshandbok...  ICQ/af

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

9

Stefan F skrev:

Om det är M10 med 10.9 klass så dras de (iaf på en IRS-bakvagn) med 58 Nm.  De enklaste är förstås att skaffa en riktig servicemanual / verkstadshandbok...  ICQ/af

Tror det är samma på irs o sving. Tack så mycket!

vw typ-1 1967