1

En liten undran över nåt jag aldrig satt mig in i och det är kan man använda en fördelare från en 1303:a-75
i en 1500-69:a?? Den till 69:an upptäkte jag var glappare än något annat jag sett och jag har en från en -75:a liggande
som är som ny eller bör jag leta en som hör till årsmodellen??

2

Du kan montera dit en sådan  men tändkurvan är inte samma
Däremot är den fördelaren (1303 =205 AL)mycket svår att hitta som är ok
Ofta är vakum klockan trasig och finns inte att köpa längre så var rädd om den om den är ok

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3 Senaste redigerad av Kjell T (2017-12-28 09:08:32)

En 1500 från 1969 har en 30 PICT forgasare med en speciell borrning av kanalerna till vakuumregulatoranslutningen, likadant på samtida 28 PICT. I kombination med den fördelare som användes, vilka saknar centrifugalreglering, åstadkoms en tändreglerkurva i likhet med fördelare med centrifugalreglering.
Därför är det av största vikt för funktion,körbarhet och motorlivslängd att kombinationen förgasare-fördelare är rätt.

4

Tack för svar då håller jag på -75.a fördelaren och söker en mer passande modell.

5

Om det är glapp i axeln kan brytarspetsarna påverkas på olika sätt under rotationen, inte bra.
Men om du ersätter brytarspetsarna med en brytarlös tändmodul som känner av magnetfält från en cirkelformad magnet som träs på axeln och då ersätter kammarna blir det oftast bra, då denna elektroniska grej är relativt okänslig för mekaniskt glapp.
Jag har gjord denna ombyggnad på egna och andras fördelare där det varit både axiellt och radiellt glapp. Och det blir nästan alltid bra, ja nästan... men det kan vara värt ett försök.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

6

Provade en gång med en fördelare från en DP 1600 (vakuum+centrifugal) på en 1500 EP (enbart vakuum). Jo, den gick, men som en påse nötter...
Men nån som vet, kan man ta vakuumklockan från gamla och sätta på nya, å ta bort fjädrarna till centrifugalen?
Kanske fördelare OCH förgasare från en DP 1300 skulle funka på en EP 1500.

7

Tar man förgasare och fördelare från samma motor, kan man flytta till sin egen 13-1600:a.
T ex är en 009:a inte att föredra med originalförgasare, men till dubbelförgasare...

8

Radiellt glapp ("sidled")= sliten axel eller bussningar= ovanligt, axiellt glapp ("upp och ner")= slitna/ saknade shims/fiberbrickor= vanligt. Det absolut vanligaste felet vid ett stort glapp är att minst 1 fiberbricka saknas (nötits sönder). Att åtgärda detta med att stoppa dit "brytarlöst" är rätt korkat, eftersom den kommer fortsätta ha glapp och troligen slitas ut fortare.

Är vakuumklockan hel, renovera original fördelare! Behöver du hjälp eller delar så har jag.