1

Erfarenheter?
Lådan är en "nybyggd" med superdiff o förstärkt gavel bla, om nu det har någon betydelse.

vw typ-1 1967

2

Por mans posi är en super diff som är HÅRT in shimsad i diffdreven ( nästan som en spole)
På gatan nä på stripp ja
Man brukar få shimsa om efter några hundra mil om chassit är mjukt
Inte för vara taskig men vad är det för gavel  som sitter på en amrikansk  billig eller en kvalitets gavel ( där brukar det vara det som gör om det skall hålla ihop på en svinglåda om man har mycket mos i maskin)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

PPRMicke skrev:

Por mans posi är en super diff som är HÅRT in shimsad i diffdreven ( nästan som en spole)
På gatan nä på stripp ja
Man brukar få shimsa om efter några hundra mil om chassit är mjukt
Inte för vara taskig men vad är det för gavel  som sitter på en amrikansk  billig eller en kvalitets gavel ( där brukar det vara det som gör om det skall hålla ihop på en svinglåda om man har mycket mos i maskin)
/// Micke

Bilen ifråga går enbart gata, så då var det ju enkelt!

vw typ-1 1967

4

Om man har en "super-diff" med gängad låsning (istället för seegersäkringar), är det då bara att dra åt liite hårdare ? -)

(Poor mans posi, trodde jag är den Gene Berg tillsatsen med 4 spindeldrev, man monterade in i vanliga diffhuset...)

5 Senaste redigerad av MH (2017-12-20 21:02:10)

Nej Mettis,
Det tillbehöret du pratar om kallade Gene "Bif-A-Dif", vilken möjligtvis kan ses som "en sneak-variant" av Super Diff.
"Poor-mans-posi" är precis som Micke skriver: ett sätt/sats att shimsa en Superdiff. hårdare (djupare ingrepp mellan sidodrev/spindeldrev).
På det sättet skaffar man sig mer friktion, vad gäller diffverkan, innebärande att (bak-)hjulen driver mer jämbördigt = kanon för rattlåsräjsing...
... men som Micke också påpekar: detta kräver underhåll, då slitaget ökar (i takt med att man svänger).
Ja, Mettis, du kan åstadkomma detta med en "gängad" diff.,  ... och kommer att behöva samma underhåll.
Varken Poor-mans-posi eller Bif-a-dif marknadsförs/säljs idag av GB.

6

Poor mans posi är bara 30hk svänghjulsschims som man monterar utanför låsbrickan till stubbaxeln. Funkar endast till raktframåka. Då är det nog bättre att svetsa hela paketet dvs AGA-diff. Byggde en PMP åt en kund som bara skulle åka rakt fram. döm om min förvåning när han lägger ut en film där han snurrar runt i stadstrafik och rejsar i rondeller. Naturligtvis så gav lådan upp lite senare när schimsen brunnit upp.

7 Senaste redigerad av David, Luleå (2017-12-21 08:30:08)

Hmm. Nu har min 66a stått några år, men känner att jag måste kolla upp den innan jag kör mer. PMP som gått på gata och strip i många nil Default/yikes

Men grubblar på det mettis tog upp.  Om man skruvar åt en skruvad diff för att få diffbromsverkan, då är det ju inga shims som brinner upp. Vad tar slut då?

(Fast gängade diffar säljs väl inte heller längre? Kanske finns en orsak)

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

8

Det som händer är dina att std lås bricka är utsliten i  ( det finns bara några tjocklekar att köpa i dag VW hadde sådana i varje hundradel )
och den skruvade delen är spår Som behövs svarvas/slipas plan
Det finns allt sådana att köpa med skruvade ändar men man vill inte betala för den kvaliten  som en sådan har
Weddle har för 399$ en kina 198$ med segerring
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

9

En följdfråga på detta då.
Ska jag shimsa in drivaxeln i en ny låda överhuvudtaget? Isåfall, vart får jag tag på lämpliga shims till detta. Fått ”bådeochinfo” ang detta nu.

vw typ-1 1967

10

Shimsa in drivaxelen nä
Men du får kolla vilken spel det är mellan pinjong å kronhjul
Där får du shimsa om inte måttet stämmer
En länk hur det skall vara vid drivaxel http://vwfiv.se/Repbok/8-Bakaxeln.pdf

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

11

Lådan är helt nybyggd så att allt innvändigt är helt enligt boken.
Jag har som sagt hört lite olika ang shimsa. Givetvis inte själva drivaxeln jagmenar utan diffen. Ni förstår nog vad jag menar  ICQ/ae  ICQ/ad

vw typ-1 1967

12

Du skall inte behöva shimsa 
Om du skall köra på gatan 
Däremot grada av driv axlana så spaden är lite rund i kantena så kommer det gå tystare
Om du shimsar brickorna så får du P M P
Det kan knäppa i diffen när man spänner ihop kugghjulen  när du svänger
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

13

PPRMicke skrev:

Du skall inte behöva shimsa 
Om du skall köra på gatan 
Däremot grada av driv axlana så spaden är lite rund i kantena så kommer det gå tystare
Om du shimsar brickorna så får du P M P
Det kan knäppa i diffen när man spänner ihop kugghjulen  när du svänger
/// Micke

Drivaxlarna hade jag tänkt ge en omgång. Måste jag även polera dom? Har ingen tillgång till svarv. Tips i övrigt på tillvägagångssätt tas gärna emot!

vw typ-1 1967

14

Vinkelslip med lamellskiva, runda av kanterna vassa hörn, sen gå över med lite finare papper och polertrissa.. det är spadarna och en bit upp som poleras. Ska se om jag har bild.

15

Hittade bild på mina

Post's attachments

141742-e0c8e4061de435bd88e9f5f84117d3e4.jpg, 49.83 kb, 640 x 507
141742-e0c8e4061de435bd88e9f5f84117d3e4.jpg 49.83 kb, 142 downloads since 2017-12-29 

16

Jag hade inte polerat mina på Tierp 2014....  ICQ/ad

https://i.imgur.com/xUy9H8i.jpg

17

ICQ/ag
Nu har jag inte den effekten kanske, men mina fick sig en omgång i garaget idag. Dock inte så blankpolerade som ”Mrpete” men allt rundslipat, slätt och fint.

vw typ-1 1967