1 Senaste redigerad av luftgekühlt (2017-12-18 13:09:03)

Kan någon beskriva steg för steg ("for dummies") hur man "trär in" växelförarbussningen (plast) i guidens öppning på en buss 55-64?

Växelföraren (J) och växelförarguiden (E) är og och som nya, finns ingen slitage i växelförarguidens öppning.
Delarna är sandblästrade och snyggt svartlackade så ingen 'smuts' som försvårar.

Ska plastbussningen pressas bakifrån -> fram eller framifrån -> bak ift växelförarguiden?
Hur ska bussningen vara vänt? Vi har provat alla möjliga varianter, ordentligt med smörjning och misslyckats.

Ska det vara något specialverktyg för att pressa bussningen in i guidens öppning?

Tacksam om någon kan ge detaljerad beskrivning.

Post's attachments

Växelförarguiden 55-55.jpg, 16.05 kb, 297 x 265
Växelförarguiden 55-55.jpg 16.05 kb, 115 downloads since 2017-12-18 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2

.

Post's attachments

växelförarbussningen1.jpg, 26.11 kb, 394 x 339
växelförarbussningen1.jpg 26.11 kb, 129 downloads since 2017-12-18 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

3

Ibland kan plaster bli mer medgörliga om man kan lägga dom i varmt/hett vatten innan.. Inte länge någon minut bara sen trycka i medans plasten är mer medgörlig.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Man startar med att ta bort växel stången
Sen tar man fram bustningen lägger i lite varmt vatten ( den blir mjukare då )
man monterar dit bustningen bakåt ( den raka kanten skall vara framåt  )
sen trycker man dit låsringen som skall sitta i bak kant
Sen monterar man dit växel stången Ps 1 är det för mycket  färg på växel stången så trögar det kan även fastna ( brukar slipa bort där den skall löpa i bustningen ) ( fint vatten papper typ 800-1000)
Ps 2 smörja med mycket tunn olja på stången så den går lätt
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Tack! Ska testa varmvattentricket, smart!

Återkommer med resultat.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│