Jag hade tänkt lägga in Ignitors tändsystem på min hemsida och skulle vilja veta när man gick över från 6 Volt minus jord till 12 Volt minus jord på bubblor och bussar?
-68a på typ 1 iaf 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Tror det var -68 på bussar också..åtminstone har min -68 12 volt.. 
late,
in love,
and a little drunk..
12v kom 67 på bussar.
Tidigare(64?) på polis och ambulanser, och säkert andra specialbeställningar.
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
Har skrotat en -67 typ 1 och tagit 12 voltsgrejerna till en -66a så den 1500an hade 12V
Min -67 typ 3 har också 12volt
6 2017-12-16 09:26:05 Senaste redigerad av Björn J. (2017-12-16 09:31:12)
1500-modellerna typ 3 fick skivbromsar och 12 volt tidigare, säger vissa, andra säger att det var årsmodell 1968 som kom efter den tyska industrisemestern 1967 punkt slut.
Det kan vara så att sena bilar av årsmodell 1967 har fått 12 voltsystem redan då. Kanske tog 6-voltsgrejerna slut innan alla 67:orna hade rullat av bandet?
Det där med årsmodeller och årsmodellsförändringar är ingen självklarhet hos VW. Jag lyssnade på ett inveckalt föredrag om sådana saker en gång, och utan att minnas detaljerna, så har man infört såväl större som mindre förändringar mitt under produktionen, utan att följa årsmodellen. Men med tysk noggrannhet finns allt dokumenterat. Sedan då en parallellproduktion av äldre modeller till andra fattigare marknader, som till Danmark och Norge, som hade andra skatteregler angående motorstorlek och sådant. Som exempel kan man finna danska och norska 1300 från 1973, som aldrig såldes här efter 1303:ans introduktion på den svenska marknaden.
Om du vill veta mer exakt lär det finnas websidor där man kan söka på chassinumret.
Jag har dessutom anledning att tro att exportbilar till den svenska marknaden skiljer sig, då jag mekade med en dansksåld 1200, en snikmodell från 1968, som hade sexvoltsystem.
Sedan hade ju då som redan skrivits, bilar som redan i Tyskland utrustades som utryckningsfordon 12 voltsystem men avstört elsystem och kraftigare generator liksom större batteri.
Enligt uppgift skall även militära "radiobilar" tidigare ha fått 12 voltsystem, men någon sådan har jag inte studerat närmare.
Nu är jag ute litet på såväl tunn som hal is, det finns säkerligen andra forumdeltagare som har mer exakt kunskap om dessa saker.
En annan teori som jag hörde i höstas, var att man satsade på 12 volt till de sena 67:or som utrustades med ebersprächer, eftersom den firman ville överge 6 voltsvärmarna, men den teorin är helt obekräftad.
Så sammanfattningsvis, 12 volt infördes nån gång 1967 -1968...
Men tydligen är det så att 67:or som har både eber och skivbromsar även har 12 voltsytem, men det där med tunn och hal is igen... fela mig om jag har rätt... 
Men tydligen är det så att 67:or som har både eber och skivbromsar även har 12 voltsytem, men det där med tunn och hal is igen... fela mig om jag har rätt...
-67 1500an jag slaktade hade både skivor, eber och 12V
du kan ha rätt.
Björn J. skrev:Men tydligen är det så att 67:or som har både eber och skivbromsar även har 12 voltsytem, men det där med tunn och hal is igen... fela mig om jag har rätt...
-67 1500an jag slaktade hade både skivor, eber och 12V
du kan ha rätt.
Jo bland vwännerna i vw-väst diskuterades detta i somras.
Några medlemmar där som "vet allting" protesterade emedan andra pekade på faktum att det i några bilar faktiskt var på detta viset.
Helt klart i alla fall att bilar med den "stora" 1500-motorn fick skivor fram. Fordon med en sådan enormt stor och effektstark motor på nästan 50 hk måste ju kunna stannas snabbt, här hade väl diverse olika trafiksäkerhetsinstitut också invändningar och rekommendationer, kan tänkas.
Och med en del elkunskap är det ju lätt att förstå att ebrarna som drar rätt mycket ström, mår bättre om de istället konstrueras för 12volt.
Ebrarna sitter ju i princip så långt bort från generator och batteri som det bara är möjligt, så genom att dubbla spänningen minskade man på spänningsfallet och fick bättre glöd i glödtsiftet, bättre funktion i bränslepumpen och mer snurr på fläkten.
Ett annat faktum som gjorde att det vanligtvis konservativa VW gick över till 12 volt var att nästan alla övriga västeuropeiska biltillverkare redan långt innan bytt till 12 volt, då efterfrågan på 6 voltsgrejer minskade ökade priset på dessa, främst batterier och generatorer. Jag kan gott tänka mig att firma Robert Bosch hade minst ett finger med i det spelet.
Men det skulle dröja många år innan man fann att luftkyld svansmotor och bakhjulsdrift tillhörde 1930-talet. Då man vände på konceptet med motorn fram och framhjulsdrift och började söla med glykolblandningar, då hade de konservativa cheferna för utvecklingsavdelningen gått i pension och kanske istället börjad spela .... golf....
Och då Ebersprächer som även levererade värmare till andra fordon, ville väl ha mer enhetlig produktion och färre antal komponenter att lagerföra.
Det som ställer till det är att många numera har svårt att skilja på årsmodell och tillverkningsår vilket inte är samma sak.
En -67 typ1 har i Sverige liggande strålkastare, mellan modellen på motorluckan, skivbromsar om den är en 1500 och trummor om det är en 1300. Båda har 6V som standard men det fanns 12V som tillbehör. De har även 130-kuggars svänghjul och stora generatorn så de är lätta att bygga om till 12V.
Årsmodell -68 hade 12V utom på den enklaste Standard som jag tror fick 12V 71-72 någonstans.
Det är med andra ord inte helt glasklart eftersom det fanns flera modeller och tillbehör.
Ali G
Det som ställer till det är att många numera har svårt att skilja på årsmodell och tillverkningsår vilket inte är samma sak.
En -67 typ1 har i Sverige liggande strålkastare, mellan modellen på motorluckan, skivbromsar om den är en 1500 och trummor om det är en 1300. Båda har 6V som standard men det fanns 12V som tillbehör. De har även 130-kuggars svänghjul och stora generatorn så de är lätta att bygga om till 12V.
Årsmodell -68 hade 12V utom på den enklaste Standard som jag tror fick 12V 71-72 någonstans.
Det är med andra ord inte helt glasklart eftersom det fanns flera modeller och tillbehör.
Ja det är väl kanske det jag menar, med skillnaden på tillverkningsår (och -månad) samt årsmodell.
Kan ju vara så att kunden blev rekommenderad att välja 12 volt om de samtidigt beställde en eber.
Snikmodellen av 1300, som hade 1200-motorn(?), importerades väl i alla fall inte regelmässigt till Sverige?
I mina båda (den ena är en buggy) 1500 från 1967 och -68 sitter det 1600-motorer. Buggyn är inne på sin tredje 1600 motor bara under den tiden jag ägt den...