1

Jag lägger upp min tråd här också! hoppas det är OK!

Hej! Nu står vår fina buss och sover inne i en lada medan vi väntar på våren. Inför nästa säsong så har vi bestämt oss för att rusta upp bussen en smula. Vi vill nämligen kunna fricampa betydligt mer än vad vi gjorde när vi var ute förra sommaren, och eftersom vi är ute såpass länge så tänkte vi att följande uppgraderingar kunde vara på sin plats: Solpanel, en enkel markis, cykelställ till bakluckan, mer vatten (har haft 20 liter i biltemadunk tidigare), en uppladningsbar portabel dusch, en pytteliten porta potti för nödlägen samt en inverter/spänningsomvandlare(eller vad det nu heter) så att vi ska kunna ladda en laptop lite då och då.

Skälet till att jag skriver här är för att jag tänkte i vanlig ordning se ifall det är någon av er som sitter på vettiga erfarenheter angående framför allt elen som ska fixas. Den förra installationen av bobatterier, kylskåp och diverse gav såklart lite grundkunskap om detta men jag känner mig ändå osäker på installationen av solpanel.

Det jag vill åstadkomma är att ha en panel fastmonterad på taket som ska räcka till att underhålla kylskåpet som är litet waecoskåp på 40w samt att kunna ladda mobil på natten, en laptop (rätt sällan dock) och möjligtvis dra någon liten fläkt på varma nätter. lampor har vi en annan källa till. Jag har nog fått för mig att jag skulle klara mig ganska bra med en 100w panel till mina 140 ah som bobatterierna har. Sen tänkte vi ha en liten spänningsomvandlare för att kunna ladda en dator eller så ibland. Inget dagligt bruk egentligen, men tror ni att en 300 wattare räcker? Min tanke, som fattig student, är att haffa ganska billigare grejer. bland annat finns det solpanelskit på ebay där man får panel och regulator i samma kit.

Vad har ni för tankar? Är väldigt nyfiken på vad ni har att säga! ICQ/ag

2

Har du en Kompressorbox? Allt annat än kompressor kan du glömma om du skall ha ström nästa dag. Sen är det frågan om du skall stå många dagar eller om du kör åtminstone varannan dag. Jag hade en 75 W panel när jag bilade i Afrika. Jag kunde stå flera dagar, men där sken solen oftast hela dagarna. Nu har jag 160 W och 60 ah batteri, ibland kanske det dubbla. Ang. Vattentank så gör en eller två tankar i rostfritt som passar under bussen, en på var sida. Då får du plats med 40liter x 2. Det vattnet klarar sig flera veckor utan att bli dåligt.

3

Vi har ett kompressorskåp ja ICQ/ab vi kommer vilja ha möjlighet att stå still i kanske 5 dagar. jag har bara plats att sätta en vattentank under bilen på ena sidan. den idén är väldigt lockande, men det är också en större installation. att hitta en tank som passar, fästa den på något sätt, fixa vent till den, en pump, en väg in i bussen (var tusan skulle jag dra in vattnet liksom?) ICQ/ag. Jag tror att om jag kommer fortsätta att bygga på denna bussen så kommer vi nog kasta ut vår westfaliamöbel och bygga en egen köksdel med smartare lådor och med en vask. och DÅ är det viktigare att vi har vattnen på ett smart ställe! ICQ/ab Angående att "göra" en vattentank så vet jag inte riktigt hur det skulle gå till. är varken plåtare eller svetsare. ICQ/ab

Tack!

4

Du behöver inte vara svetsare, det finns många andra som är det. Du mäter ut där du vill ha tanken så fixar dom det. Jag har påfyllningen i golvet nära skjutdörren. Köket har jag bak, och är man max 180 cm lång så fungerar min modell med sängar ypperligt. Därtill har man en fri golvyta 104x130cm

5

Jag hade en 120 w panel förra sommaren. under högsommaren funkar det fint men några riktigt mulna dagar i augusti så orkade det inte ladda. Har nu 220W och det gick hela  sommaren fram till september. Angående tank så har jag en dylik som avloppstank https://www.ebay.ie/itm/55-Litre-Motorh … xyTjNSe3th

Firman

http://gfgplastics.uk/

Bra service och en gedigen tank. Passar mellan balkarna under golvet. Sticker ner lite så den syns men det det helt ok ut.

Lev väl

Michael W

6 Senaste redigerad av putte (2017-12-11 15:49:04)

Jag kör 100w på min late bay Westy, just nu 100Ah i bodelsbatteri. 1 Dometic CRX 50 kylskåp och sen diverse olika USB laddare.
En normal svensk sommar klarar jag mig nästan 1 vecka innan kylen börjar gnälla om jag va helt fulladdad innan jag åkte hemifrån.
Jag har en fast installerad CTEK i bussen så inga problem att ladda hemma.
Kör biltemas skiljerelä fungerar kanon.

Är jätte nöjd, funderar dock på att utöka batteri delen.

68:a Early bay Pick-up
75:a Late bay Westfalia

7

Har vattentankar i plast. Du har mail.

Never pick a fight with an ugly person, they`ve got nothing to lose

8

okej! nu känner jag att jag börjar få lite bredare uppfattning av hur bra era solpaneler funkar. KANSKE blir så att jag kör på två paneler. beroende på plånbok och plats på taket då alltså. Jag har sett dedär tankarna på Ebay. Det är en intressant idé. Men först är det fokus på el, markis och cykelhållare. ICQ/ab någon som har en fiamma cykelhållare till salu? ICQ/ab