Tråd: Växellåda utväxling.

Hej hej.

Har en 72:a men vill få lägre motorvarv...
Hörde att de sena bayen har lägre utväxling.... har en låda på g som heter 001 men har en slutväxel som heter 009...

Är det en låda som ger motorn lägre varvtal..??

// Andreas

Sv: Växellåda utväxling.

du letar efter en 091-låda, den har högre slutväxel = lägre varv
enklast identifierad med hjälp av förstärkningsribborna på översidan,
det ska vara sex ribbor, 001 har bara tre

http://www.ratwell.com
http://www.ratwell.com/mirror/sandlizrd … /gears.htm
http://www.ratwell.com/technical/Transaxle.html

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

Det är ganska lätt att bygga om till en växellåda från en 1303s. Då får du mycket lägre motorvarv

Njae "ganska lätt" är ju ett uttryck som kanske behöver sättas in i ett sammanhang här.

002-lådorna som satt i olika utföranden från 68 till 75 (på den svenska marknaden) har alla ungefär samma utväxling, medan den sk 091-lådan som satt originalmonterad tillsammans med tvålitersmotorn från 76 och framåt, har en något högre utväxling. Att byta till 091-låda i en äldre bay, kräver lite byte av delar på grund av att kopplingsdelen hos den senare drivlinan är djupare. Det har dock argumenterats kring hur mycket varvtalssänkning ett sådant byte egentligen ger, Demian har gett flera räkneexempel som visar att skillnaden är ganska liten.

Att bygga om till en typ1-låda från en bil med IRS (dvs 1302/3) ger dock en mycket mer personbilslik utväxling och en ganska stor skillnad. Typ1-lådorna är inte lika starka som typ2-lådorna, men kör man vettigt så ska inte det vara ett problem. Däremot kräver det lite modifikationer. Dessa modifikationer har tagits upp mer detalj i tidigare trådar sök på "typ1-låda i bay" så borde du hitta en del info, men det handlar bland annat om drivknutsbyte, egentillverkat främre fäste, längre kopplingsvajer mm.

Så båda manövrarna kräver lite jobb och hopplock av delar. Jag har själv haft samma tankar i ett par år nu och därför samlat på mig delar och deltagit i diskussionen här och läst på. Jag har slopat planen på att montera 091-låda och tänker välja typ1-spåret. Eftersom jag har typ1-konverat min split (sk Straight axle) så vet jag hur stor skillnad det gjorde på den bussen och det vill jag ha även på bayen.

Och slutligen, glöm inte bort att bakhjulen gör enorm skillnad för utväxlingen. Tex skillnaden mot fullprofils 185-14 mot 185/65-15 är stor i termer av kupébuller och komfort!

Fordon med flak är helt i min smak! big_smile

Ska man ha en Typ1-låda i en tung buss är en låda med 4,125 i slutväxel ett bättre val än 3,875.
Växlarna 1-3 har samma utväxling på båda dessa lådor men inte fyran. Det gör att man får ett lägre varv på 1-3 men i princip samma på fyran. En tung buss kan därför upplevas som slö, inte för att det är någon raket i vanliga fall men varför göra det värre?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

Jag kör med en typ1 låda i min early bay och det är en AT låda med 3,875 .jag har kört 2 säsonger med den utväxlingen o jag tycker att det funkar kanon.åkte 900mil iår utan bekymmer

Das Auspuff #9

Ja kanske "ganska lätt" var att ta i men jag har gjort de i min earlybay och att byta 2 drivknutar, bygga om ett fäste och länga växelstaget tycker jag räknas som nått ganska enkelt för att vara en ombyggnation. Koplingsvajern ändrade jag så den gick på ett annat sätt så behövde inte bytas eller förlängas. Har kört 2 säsonger utan problem

Det verkar vara flera av oss här som faktiskt prövat detta i olika bussar och är nöjda med resultatet. Kul!

Resonemanget i mitt fall är att jag aldrig närmelsevis lastar bussen med de kilon den är typad för, därför behöver jag inte den väl tilltagna originalutväxlingen. Dessutom kanske det även sitter en lite starkare motor i än original?

Ska jag ge busslådan något, så är den lite lättare att hantera i långsam kö och vid parkering.

Men glöm inte bort däcksdimensionen, 185/65-15 med en 002-låda är rena pinan i högre hastigheter. 185-14 åker man skönare med, gissar att det blir ännu lite bättre med 15 eller 16, beroende på vad som får plats.

Fordon med flak är helt i min smak! big_smile