1

Hej hej.

Har en 72:a men vill få lägre motorvarv...
Hörde att de sena bayen har lägre utväxling.... har en låda på g som heter 001 men har en slutväxel som heter 009...

Är det en låda som ger motorn lägre varvtal..??

// Andreas

2

du letar efter en 091-låda, den har högre slutväxel = lägre varv
enklast identifierad med hjälp av förstärkningsribborna på översidan,
det ska vara sex ribbor, 001 har bara tre

http://www.ratwell.com
http://www.ratwell.com/mirror/sandlizrd … /gears.htm
http://www.ratwell.com/technical/Transaxle.html

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

3

Det är ganska lätt att bygga om till en växellåda från en 1303s. Då får du mycket lägre motorvarv

4

Njae "ganska lätt" är ju ett uttryck som kanske behöver sättas in i ett sammanhang här.

002-lådorna som satt i olika utföranden från 68 till 75 (på den svenska marknaden) har alla ungefär samma utväxling, medan den sk 091-lådan som satt originalmonterad tillsammans med tvålitersmotorn från 76 och framåt, har en något högre utväxling. Att byta till 091-låda i en äldre bay, kräver lite byte av delar på grund av att kopplingsdelen hos den senare drivlinan är djupare. Det har dock argumenterats kring hur mycket varvtalssänkning ett sådant byte egentligen ger, Demian har gett flera räkneexempel som visar att skillnaden är ganska liten.

Att bygga om till en typ1-låda från en bil med IRS (dvs 1302/3) ger dock en mycket mer personbilslik utväxling och en ganska stor skillnad. Typ1-lådorna är inte lika starka som typ2-lådorna, men kör man vettigt så ska inte det vara ett problem. Däremot kräver det lite modifikationer. Dessa modifikationer har tagits upp mer detalj i tidigare trådar sök på "typ1-låda i bay" så borde du hitta en del info, men det handlar bland annat om drivknutsbyte, egentillverkat främre fäste, längre kopplingsvajer mm.

Så båda manövrarna kräver lite jobb och hopplock av delar. Jag har själv haft samma tankar i ett par år nu och därför samlat på mig delar och deltagit i diskussionen här och läst på. Jag har slopat planen på att montera 091-låda och tänker välja typ1-spåret. Eftersom jag har typ1-konverat min split (sk Straight axle) så vet jag hur stor skillnad det gjorde på den bussen och det vill jag ha även på bayen.

Och slutligen, glöm inte bort att bakhjulen gör enorm skillnad för utväxlingen. Tex skillnaden mot fullprofils 185-14 mot 185/65-15 är stor i termer av kupébuller och komfort!

"Rostlagning" har sommaruppehåll... ett tag till

5

Ska man ha en Typ1-låda i en tung buss är en låda med 4,125 i slutväxel ett bättre val än 3,875.
Växlarna 1-3 har samma utväxling på båda dessa lådor men inte fyran. Det gör att man får ett lägre varv på 1-3 men i princip samma på fyran. En tung buss kan därför upplevas som slö, inte för att det är någon raket i vanliga fall men varför göra det värre?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Jag kör med en typ1 låda i min early bay och det är en AT låda med 3,875 .jag har kört 2 säsonger med den utväxlingen o jag tycker att det funkar kanon.åkte 900mil iår utan bekymmer

Das Auspuff #9

7

Ja kanske "ganska lätt" var att ta i men jag har gjort de i min earlybay och att byta 2 drivknutar, bygga om ett fäste och länga växelstaget tycker jag räknas som nått ganska enkelt för att vara en ombyggnation. Koplingsvajern ändrade jag så den gick på ett annat sätt så behövde inte bytas eller förlängas. Har kört 2 säsonger utan problem

8

Det verkar vara flera av oss här som faktiskt prövat detta i olika bussar och är nöjda med resultatet. Kul!

Resonemanget i mitt fall är att jag aldrig närmelsevis lastar bussen med de kilon den är typad för, därför behöver jag inte den väl tilltagna originalutväxlingen. Dessutom kanske det även sitter en lite starkare motor i än original?

Ska jag ge busslådan något, så är den lite lättare att hantera i långsam kö och vid parkering.

Men glöm inte bort däcksdimensionen, 185/65-15 med en 002-låda är rena pinan i högre hastigheter. 185-14 åker man skönare med, gissar att det blir ännu lite bättre med 15 eller 16, beroende på vad som får plats.

"Rostlagning" har sommaruppehåll... ett tag till

9

Andreas,
Höra gärna av dig för mer explicita beräkningar.
Jag räknar och visar VAD du har; du talar om vad du VILL ha, och du får det i siffror (Kph/Rpm), och vad som går att bygga ....
Mats 0705-69 33 43

Post's attachments

091 25%.jpeg, 35.93 kb, 648 x 364
091 25%.jpeg 35.93 kb, 18 downloads since 2018-02-09 

10

Jag bumpar den här tråden lite grann och slänger ut frågan, hur funkar det med en sen typ 1 låda i en bay med 2L typ 4 motor? Är ingående axel på lådan tillräckligt lång och får svänghjulet plats eller behöver man justera sprängkåpan?

NewfieldVW
1972 Bay buss

11

Jag minns inte alla detaljer efter alla dessa år, men frågeställningen är egentligen densamma som när man monterar en typ4 i en typ1. En tanke är dock att den tyngre typ4-motorn, nu inte har det mittre fäste som busslådan har original. Går säkert att staga upp på annat sätt, men en tanke ändå...

Jag har för mig att jag läst att konverteringen enklast görs genom att bygga om kopplingen, inte lådan. Genom att montera en mindre koppling från de mindre typ4-motorerna (215mm?) så stämmer avstånden med typ1-lådan. Det är säkert lite fler modifikationer som ska till, men det borde finnas mycket skrivet i ämnet, sök och du skola finna! ICQ/ab

"Rostlagning" har sommaruppehåll... ett tag till

12

Jag har försökt söka mig genom både thesamba och här samt google, men hittar tyvärr inte så mycket info som jag skulle vilja. Det får bli ett senare projekt dock ICQ/ab

NewfieldVW
1972 Bay buss

13

Ja det var inte så lätt att hitta som jag först trott, verkar som en del gammal info gått om intet under åren?

Hittade dock ett inlägg i en gammal samba-tråd med en del hjälpsam info gällande kopplingen och det jag minns verkar stämma:

https://www.thesamba.com/vw/forum/archi … index.html

(tänker framförallt på det fjärde inlägget i tråden, men jag har bara skummat igenom)

Många trådar avhandlar kylningsbiten, vilken är den mer komplicerade biten om motorn ska monteras i en typ1 eller i en typ2 före 1972. Från 72 och framåt har typ2 det större motorrummet som möjliggör montering av en omodifierad typ4.

Sen kan man diskutera huruvida det är ett vettigt alternativ eller inte, initialt lämnar jag värderingsfrågorna därhän dock. Många menar på att det både är billigare och enklare att trimma en typ1-motor än det är att ens renovera en typ4-motor, att trimma en dito är ännu dyrare! ICQ/bl

"Rostlagning" har sommaruppehåll... ett tag till

14 Senaste redigerad av Nobbe (2018-06-20 10:06:40)

snubblade precis över denna om det är nån som letar efter en typ4 / buss 091 CP låda....

https://www.blocket.se/vasternorrland/V … =4&w=1

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56