Tråd: Rymansskruv?

Är det någon som kan förklara hur en Rymansskruv fungerar?

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Goldie 1303S -74
Bloomy 1200 -65
Fodervärd VWHK:s buss

Sv: Rymansskruv?

Det fanns jäkligt lite på google.
Detta fick jag fram från Wikipedia...

"Det fanns även en kompressor från USA, "Judson VW-accelerationsaggregat". Rymans-skruvar var en effektökande del som ingick i vipparmssystemet, det var en excentrisk skruv som gjorde att insugningsventilerna öppnade lite mer."

Det var enligt min åsikt en vansinnig konstruktion som omöjliggjorde justering av ventilspelet till det rätta eftersom anligningen mot ventilspindel ifallet VW och för vissa andra motorer i stötstångsändan var försjuten, exentrisk och skulle vid justering vridas hela varv.
RYmans skruvar minns jag fanns till bla Triumph motorcyklar på 60-talet.

Senaste redigerad av Kjell T (2017-12-06 11:17:28)

Googlade och hittade en an diskussion om dessa skruvar.

https://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=1731

Vem var Ryman? Inte vet jag, men hans bidrag till motortrimmning bestod av modifierade ställskruvar till ventillyftarna på stötstångsmotorer. De gjorde att ventilen höll öppet lite längre och lyfte lite högre. Tillsammans med andra förgasarmunstycken, högeffektständspolar (BMW:n skickade två gnistor per cykel dvs även i utblåsningstakten) och lite allmänt fixande höjdes effekten med ca 20% till nästan 40 hp. Eftersom bilen var lättad till under 500 kg och Andersson smal och smidig gick det ganska fort ändå....

Senaste redigerad av David, Luleå (2017-12-06 15:05:28)

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

Kjell T skrev:

Det var enligt min åsikt en vansinnig konstruktion som omöjliggjorde justering av ventilspelet till det rätta eftersom anligningen mot ventilspindel ifallet VW och för vissa andra motorer i stötstångsändan var försjuten, exentrisk och skulle vid justering vridas hela varv.
RYmans skruvar minns jag fanns till bla Triumph motorcyklar på 60-talet.

Var det istället för att byta vipparmarna till annan utväxling?
Bytte man ut justerskruven på vipparmen mot en Rymans-skruv eller var satt den?
Har du någon bild eller skiss som visar funktionen?

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Goldie 1303S -74
Bloomy 1200 -65
Fodervärd VWHK:s buss

Läste nånstans att dom slet hårt på ventilstyrningar och vipparmsmekaism, troligtvis förstörde dom väl vipparmsgeometrin   hmm

Vill minnas att uppfinnarjocken Folke "X-kam"  Mannerstedt  låg bakom dessa.
Rymanskruvarna" var en innovation som kanske hade sin tid i brist på mer exklusiva lösningar..

Det var en excentrisk justerskruv som man satte på vipparmen för att få ventilen att öppna mera.
Det slet hårt både på kam, ventil och vippor och blev ett kortlivat äventyr.

Kanske Prof. Dr. Ing. B.G. Holmén kan berätta mer.. smile

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------