Tråd: Installera solpanel med mera!

Hej! Nu står vår fina buss och sover inne i en lada medan vi väntar på våren. Inför nästa säsong så har vi bestämt oss för att rusta upp bussen en smula. Vi vill nämligen kunna fricampa betydligt mer än vad vi gjorde när vi var ute förra sommaren, och eftersom vi är ute såpass länge så tänkte vi att följande uppgraderingar kunde vara på sin plats: Solpanel, en enkel markis, cykelställ till bakluckan, mer vatten (har haft 20 liter i biltemadunk tidigare), en uppladningsbar portabel dusch, en pytteliten porta potti för nödlägen samt en inverter/spänningsomvandlare(eller vad det nu heter) så att vi ska kunna ladda en laptop lite då och då.

Skälet till att jag skriver här är för att jag tänkte i vanlig ordning se ifall det är någon av er som sitter på vettiga erfarenheter angående framför allt elen som ska fixas. Den förra installationen av bobatterier, kylskåp och diverse gav såklart lite grundkunskap om detta men jag känner mig ändå osäker på installationen av solpanel.

Det jag vill åstadkomma är att ha en panel fastmonterad på taket som ska räcka till att underhålla kylskåpet som är litet waecoskåp på 40w samt att kunna ladda mobil på natten, en laptop (rätt sällan dock) och möjligtvis dra någon liten fläkt på varma nätter. lampor har vi en annan källa till. Jag har nog fått för mig att jag skulle klara mig ganska bra med en 100w panel till mina 140 ah som bobatterierna har. Sen tänkte vi ha en liten spänningsomvandlare för att kunna ladda en dator eller så ibland. Inget dagligt bruk egentligen, men tror ni att en 300 wattare räcker? Min tanke, som fattig student, är att haffa ganska billigare grejer. bland annat finns det solpanelskit på ebay där man får panel och regulator i samma kit.

Vad har ni för tankar? Är väldigt nyfiken på vad ni har att säga! big_smile

Senaste redigerad av Maxhed (2017-12-02 10:52:42)

Sv: Installera solpanel med mera!

I min gamla motorbåt hade jag en 50w panel till en batteribank på 250Ah, med en timmas motorgång varje dag funkade det väldigt bra med ett kompressorkylskåp med ASU.
Visserligen behövs inte ASU om man har solcellspanel.
Nu har jag en större båt och inalles 250W solcellspanleler, 260Ah batteribank och 150Ah till startmotor mm. Likadant kylskåp, samt en kylbox. Dessutom en uppsjö av laddare sitt surfplattor, datorer och mobiler. Dessutom belysning, diverse pumpar till vatten och toalett. TV på kvällen om vädret är dåligt... Har under den gågna sommaren aldrig behövt koppla upp mig på landströmmen någon gång, annat än under hösten då en 240 v värmefläkt gick emellanåt. Nuvarande solceller reglaras genom en modern MPPT-regulator, som i vissa fall stör ut radion, om signalen är svag. De gamla PWM-regulatorerna swichar inte strömmen så dom stör inte på samma vis.

Men jag tror att en slimmad 100w panel på ditt busstak är fullt tillräcklig!
Låt den bara ladda bodelens batteribank, startbatteriet laddas ju av generatorn med en gång motorn startats iallafall.

Senaste redigerad av Björn J. (2017-12-06 12:53:27)

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."
Typ 1 1500 -68, Tjockbubbla 1303S -73, Beach-Buggy -68, släpmotorspruta Albin, och släpmotorspruta Ziegler båda med VW-motorer.

Kul med lite perspektiv! Menar du med en "slimmad" panel en sådan där böjbar? jag hade nog trott att de hade sämre effekt och tänkte därmed köra med en vanlig panel som sitter fast på en ställning. För min del spelar det ingen större roll så länge jag få plats mellan mina takluckor. lite speciellt högtak har jag. smile

Mitt kylskåp är ett kompressorskåp från waeco så jag antar att det egentligen inte är speciellt strömtörstigt. däremot så gick det inte att stanna mer än två dagar med våra 140 ah när det var som varmast ute. Men då var vi nere i Europa under värmeböljan så det var ca 37 grader på dagarna, vilket innebar att kylen fick jobba på ganska friskt.

Det ska bli väldigt spännande att se hur bra vi lyckas med detta!

Tack!

Jo kylskåpets strömförbrukning är ju direkt beroende på omgivningstemperaturern. Bra om man kan ordna med att kompressorns fläkt kan suga luft från ett svalare ställe, exempelvis under bilen, en stor datorfläkt kanske kan hjälpa till. Mitt kylskåp heter Isotherm, med ASU, det absolut bästa 12 voltskylskåpet jag någonsin hadt, och då har jag hadt npgra, även äldre Weco, måhända är de nyare bättre...

Ja jag menade en böjbar, som man också kan gå på, men dom är ju dyrare. De äldre modellerna som är stela med en aluminiumram är ju betydligt billigare. Jag köpte mina på Tradera, men regulatorn från Solarlab.se. Vanliga stela i aluminuåiumram finns ju i flera olika storlekar så det borde finnas sådana som passar mellan dina takluckor.

Ett annat alternativ som även en del båtägare praktiserar är lösa paneler med lång kabel, som placeras där det är som soligast. Panelerna är ju rätt känsliga för skugga, även partiell skugga, särskilt de äldre panelerna.

Jag har vanliga syra/bly golfbilsbatterier, traktionära, två seriekopplade sexvots på 260Ah. Sedan en "batteritankmätare" NASA BM1 (finns i alla båttillbehörsaffärer) den berättar hur mycket jag laddar in resp ut, hur lång tid jag kan belasta batterierna innan laddning krävs, och tvärtom, hur länge laddnng behövs innan det är fulladdat. Visar även in och utgående ström i ampere, liksom aktuell spänning i volt.

Det finns ju många modernare batterier AGM exempelvis, som är bättre, och inte kräver kontroll och påfyllning av dest.vatten. Men dessa är dyrare. Ja så finns det Lithium-jonbatterier också, säkert jättebra, men även jättedyra...

Solcellstekniken är på frammarch och priserna på paneler sjunker. Likaså på regulatorerna.
Men jag är litet missnöjd med min avancerade regulator som stör ut svaga sändare på fm-bandet.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."
Typ 1 1500 -68, Tjockbubbla 1303S -73, Beach-Buggy -68, släpmotorspruta Albin, och släpmotorspruta Ziegler båda med VW-motorer.