1

Är det meningen att stötstängerna i en typ4-motor ska skadas av säkerhetsbygeln som sitter i toppen?

rainy.nisslars.se/#!album-0-8

De här stötstängerna är från den friskare motorn. Stötstängerna i den riktigt dåliga är nästen genomsvarvade.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

2

nisslars skrev:

Är det meningen att stötstängerna i en typ4-motor ska skadas av säkerhetsbygeln som sitter i toppen?

rainy.nisslars.se/#!album-0-8

De här stötstängerna är från den friskare motorn. Stötstängerna i den riktigt dåliga är nästen genomsvarvade.

Sådär kan det se ut ibland så det är inget ovanligt.

3

Har du någon idé varför det blir så? På den sämre motorn har det nästan skavt av ett par stötstänger.
Är det skitig olja som gör att det blir som slippasta?
Sitter bygeln fel?
Är det felkonstruktion?
Är det bara att vända på stången och köra vidare?

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

4

Det blir ofta så där eftersom bygeln är en taskig nödlösning. Bättre att byta till chromemolly med mindre diameter så är problemet borta. En ännu bättre lösning är att byta till en typ ett motor som saknar nödlösningar.

5

Default/lol

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

6

Har råkar ut för samma sak med en T4 motor som jag tog isär. Där var det bygeln som låg fel pga att den var deformerad och därmed låg emot stötstången. Bara att byta stötstång.

7 Senaste redigerad av Sten vW (2017-11-29 13:57:51)

Förslitningen på bilden i första inlägget såg i mina ögon inte så allvarlig ut, hur djupt nötning är "genomsvarvat"?

Om nötningsdjupet är mindre är ca 0,2mm radiellt hade jag fortsatt använda dem efter lite polering.

Är det en racemotor så kanske det inte är så bra!

Med vänlig hälsning
Sten vW

PS/ det är dock viktigt att de är raka, rulla dem på ett plant underlag med handen, märks inget wobbel så är de raka nog.

8

Bygeln ska alltså inte in i tuben, den ska trycka mot tubens kant. Men det är väldigt lätt hänt att den hamnar fel och kan då nöta mot stången. Så kolla både en o två gånger att den sitter rätt på samtliga tuber.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville