1 Senaste redigerad av Berg (2017-11-25 22:08:32)

Jag har en gammal KGK 300-2 kompressor med 50l tank från 1980 som jag tror börjar bli rejält sliten.... nån som vet hur många minutliter en sådan rackare skall ge när den är frisk?

Tempo Matador -50
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21

2

KGK 200 ger 200 Liter per minut, så jag gissar att en kgk 300 ger 300 liter

https://www.retrade.eu/i/detail/1198626-CIMG1404.JPG/KGK_200_liter_station%C3%A6r_kompressor.jpg

"ljushuvud"

3 Senaste redigerad av Berg (2017-11-26 08:27:06)

Jag har fått den för några år sedan och Upptäckte igårkväll att någon gång innan jag fick den så måste den ha ramlat på sidan med remskyddet för röret från kompressorblocket till tanken har blivit rejält tilltryckt så det är inte mer än hälften så tjockt.
E nog inte konstigt att jag tycker att den tar lång tid på sig att få upp trycket.

Får bli att rätta till röret och se om det blir lite bättre flås i den!

Tempo Matador -50
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21

4

Kikade lite på kompressor igår kväll.
Det tog ca 1min 42 sek att få upp den från tom till ca 8bar.
Vet inte om jag räknar rätt
Men om jag räknar 50liter x 8bar=400liter
400lier / 1.7min = 235liter/minut för att fylla tanken. Kan detta stämma

Tempo Matador -50
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21

5

ofta idag pratar man om genomlupen volym när man säljer kompresorer... detta för att lura konsumenten att köpa en för liten kompressor i tron att den är tillräckligtstor..
tyvärr pratar man om luftförbrukkning för tex maskiner eller blästring vid tryck..
Mao inte samma sak, då en kompressor har betydligt mindre minutliter volym luft när den skall komprimera luften... ICQ/ac

Mycket ovanligt att man får för mycket luftvolym, utan oftast är mängden otillräckligt.. en rätt dimensionerad kompressor, skall hinna ifatt vid full belastning, och inte gå kontinuerligt..
om du räknat rätt ?? vet ej..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

Enligt min Vän Google:

Genomlupen cylindervolym
är en teoretiskt prestanda som fås genom ekvationen: kolvantal x kolvarea x slaglängd x varvtal och anges i l/sek, I/min eller
m3/min.

Fri avgiven luftmängd
är kompressorns egentliga kapacitetsmått och anger vad kompressorn verkligen levererar i luftmängd. Den anges i l/sek
eller l/min. Den avgivna luftmängden är för Lunas kompressorer uppmätt vid 600 kPa (6 bar).
Verkningsgrad = Fri avgiven luftmängd i förhållande till genomlupen cylindervolym.
OBS. Skilj på fri avgiven luftmängd och genomlupen cylindervolym.
En förväxling av begreppen kan bli fatal vid en kompressordimensionering, då ju den fria avgivna luftmängden är ca. 65% av
genomlupen cylindervolym för 1-stegs kompressorer och 75% för 2-stegs kompressorer.

"ljushuvud"