1

Kompisen ringde och tjatade och sa att han hade en gratis vw motor för avhämtning.
Så idag hämtade jag den. Och som jag förstått är den en stationär motor (122).

Men det sitter skruvar på ventilkåporna, vad är det för finess.
Sen se svänghjulet ser rätt lustigt ut också, för att inte tala om veven ände.
Går det att sätta den i en bil?

För den går runt och inget glapp i veven, och oljekylaren ser ju ny ut, så jag tolkar det som att den inte gått så mycket .

Post's attachments

001.JPG, 186.84 kb, 915 x 768
001.JPG 186.84 kb, 115 downloads since 2017-11-24 

002.JPG, 169.64 kb, 882 x 768
002.JPG 169.64 kb, 104 downloads since 2017-11-24 

004.JPG, 220.27 kb, 1024 x 768
004.JPG 220.27 kb, 113 downloads since 2017-11-24 

005.JPG, 199.14 kb, 1366 x 766
005.JPG 199.14 kb, 111 downloads since 2017-11-24 

006.JPG, 232.96 kb, 1024 x 768
006.JPG 232.96 kb, 92 downloads since 2017-11-24 

"ljushuvud"

2

Andra sidan.

Post's attachments

003.JPG, 213.41 kb, 768 x 1085
003.JPG 213.41 kb, 120 downloads since 2017-11-24 

"ljushuvud"

3

Förvillande lik en 30-hästare.. ICQ/an

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

4

pompejus skrev:

Förvillande lik en 30-hästare.. ICQ/an

För att inte säga väldigt lik en 30-hästare!
Även svänghjulet, men inte svänghjulsbulten. Den får du byta ut.
Sedan kan du ha den i bilen.
Fast jag tvivlar på att du kan se på utsidan av oljekylaren, hur mycket motorn gått!

5

Lennart skrev:
pompejus skrev:

Förvillande lik en 30-hästare.. ICQ/an

För att inte säga väldigt lik en 30-hästare!
Även svänghjulet, men inte svänghjulsbulten. Den får du byta ut.
Sedan kan du ha den i bilen.
Fast jag tvivlar på att du kan se på utsidan av oljekylaren, hur mycket motorn gått!


Japp 30 hästars ser det ut som,  Frånvaron av svänghjuls glapp och att färgen är kvar på oljekylaren och att det bara är lite oljedam på den frå mig att gissa att den inet snurrat så länge,
Men vem vet, den kan stått i nått renrum och gått :-)

vevhusventilation sticker ju iväg uppåt?
Och skruvarna på ventikåporna förrvirrar lite med.

"ljushuvud"

6

Sitter det en axelstump i svänghjulsbulten eller är det nån specialare?

Bubbla -62

7

GB63VW62 skrev:

Sitter det en axelstump i svänghjulsbulten eller är det nån specialare?

Det är en splinsad grej, men jag vet inte om den tillhör muttern eller veven.
Får göra lite arkeologi på Söndag.

Var tvungen att gå ut och lyfta på kåpan lite, ser ju fabriks gjort ut med anslutningen, och ser fräscht ut under kåpan.

Post's attachments

IMG_7634b (Medium).JPG, 160.34 kb, 983 x 768
IMG_7634b (Medium).JPG 160.34 kb, 109 downloads since 2017-11-24 

IMG_7636b (Medium).JPG, 179.04 kb, 1366 x 686
IMG_7636b (Medium).JPG 179.04 kb, 111 downloads since 2017-11-24 

IMG_7638b (Medium).JPG, 277.96 kb, 1366 x 643
IMG_7638b (Medium).JPG 277.96 kb, 90 downloads since 2017-11-24 

"ljushuvud"

8

Mr 56 skrev:
GB63VW62 skrev:

Sitter det en axelstump i svänghjulsbulten eller är det nån specialare?

Det är en splinsad grej, men jag vet inte om den tillhör muttern eller veven.
Får göra lite arkeologi på Söndag.

Var tvungen att gå ut och lyfta på kåpan lite, ser ju fabriks gjort ut med anslutningen, och ser fräscht ut under kåpan.

Det är nog någon form av uttag för vevhusventilation gissar jag... inte sett den varianten tidigare  ICQ/ab

9

Bengt H skrev:
Mr 56 skrev:
GB63VW62 skrev:

Sitter det en axelstump i svänghjulsbulten eller är det nån specialare?

Det är en splinsad grej, men jag vet inte om den tillhör muttern eller veven.
Får göra lite arkeologi på Söndag.

Var tvungen att gå ut och lyfta på kåpan lite, ser ju fabriks gjort ut med anslutningen, och ser fräscht ut under kåpan.

Det är nog någon form av uttag för vevhusventilation gissar jag... inte sett den varianten tidigare  ICQ/ab


Inte jag heller , men jag har inte sett mycket VW grejor heller :-)

Kan det här vara en ledtråd på ålder.

http://www.brandow.eu/div/122/012.JPG
Feb 1957?

"ljushuvud"

10 Senaste redigerad av TobiasL (2017-11-24 22:23:23)

Motornumret säger slutet av juli 1957, så oljetryckskontakten kan nog räknas som "matching number" ICQ/ad

11

Bengt H skrev:
Mr 56 skrev:
GB63VW62 skrev:

Sitter det en axelstump i svänghjulsbulten eller är det nån specialare?

Det är en splinsad grej, men jag vet inte om den tillhör muttern eller veven.
Får göra lite arkeologi på Söndag.

Var tvungen att gå ut och lyfta på kåpan lite, ser ju fabriks gjort ut med anslutningen, och ser fräscht ut under kåpan.

Det är nog någon form av uttag för vevhusventilation gissar jag... inte sett den varianten tidigare  ICQ/ab

Aldrig sett tidigare på någon ventilkåpa.
Kanske något som har med konserveringen att göra?

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.

12

Normalt sett är vevhusventilationen bara ett nerbockat rör ut ur ventilkåpan men det kan ju vara så att man vill ta upp ev oljespill från ventilationen så man haft någon form av rörsystem kopplat till uttagen på kåpan??

13

Jag har funderat en hel del på det jag med då jag har en likadan motor från -57 med samma mystiska kåpor men inte den vevhussnabeln. Motorn som knaptt gått något sitter nu tillfälligt i -52 bubblan.

Post's attachments

IMG_6955[1].JPG, 104.42 kb, 490 x 490
IMG_6955[1].JPG 104.42 kb, 125 downloads since 2017-11-26 

[

14

MickeW skrev:

Jag har funderat en hel del på det jag med då jag har en likadan motor från -57 med samma mystiska kåpor men inte den vevhussnabeln. Motorn som knaptt gått något sitter nu tillfälligt i -52 bubblan.

Vet du vad den drev för nått pump, elverk, skördetröska?

Jag har fått för mig att min vevhusstrut gick upp till luftrenaren (sluten vevhsuventilation?).

"ljushuvud"

15

Tyvärr ingen aning. Den följde med när jag köpte -46:an.

[