1 Senaste redigerad av 912 (2017-08-06 08:45:32)

Hejsan!

Jag har satt ihop en Typ4 motor i min 912a. Allt var bolt on och gick gallant tills  jag monterat motorn i bilen och ska börja koppla in grejer. När jag drar i armen till kopplingen så har den noll motstånd, så jag antar att urtrampningslagret inte når hela vägen fram.
Finns det någon adapter som förlänger tryckplattan så det funkar?
Kopplingen är en Kennedy Stage 3
//Oskar

Bubbla -  61
Porsche- 66

2

Måste finnas en justering på armen så du kan justera fram utrampningslagret mot tryckplattan. Antingen justera vajern eller om det finns en justering på armen till en annan arm. jag vet inte hur det ser ut så e bild skadar inte

3

Ingen hejare på Porsche men din.tryckplatta är av typen som ska ha urtrampninglager mef styrhylsa, dvs ingen ring på tryckplattan. Kan vara en orsak till problemet.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

http://www.pelicanparts.com/techarticle … 32_big.jpg

Så ser det ut. Finns justering på vajern till kopplingen. Men armen hinner bottna i gaveln på växellådan innan den kommer i kontakt med tryckplattan

Bubbla -  61
Porsche- 66

5

Jag kör med en sån låda i min 1303. Och jag har tryckplatta utan ring... Dock ingen Typ4-motor... Men det har då fungerat precis som vanligt med kopplingspedalen som innan med VW-lådan.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

6

Är inte svänghjul och tryckplatta olika till Typ 4 beroende på om motorn sitter på en VW eller Porsche växellåda?

7 Senaste redigerad av 912 (2017-08-07 16:10:52)

germanbug skrev:

Jag kör med en sån låda i min 1303. Och jag har tryckplatta utan ring... Dock ingen Typ4-motor... Men det har då fungerat precis som vanligt med kopplingspedalen som innan med VW-lådan.

Ringen bygger ju någon cm extra. Kanske att jag ska ha ringen.

HenrikL skrev:

Är inte svänghjul och tryckplatta olika till Typ 4 beroende på om motorn sitter på en VW eller Porsche växellåda?

Det är samma diameter och startkrans iallafall på svänghjulet. Storlek på koppling är också samma på 200mm

Bubbla -  61
Porsche- 66

8

Kuggkransens läge skiljer ca 5 mm mellan en vanlig typ 4 och en typ 4 från en 914.  Parar man ihop ett VW-svänghjul med en Porschelåda kommer inte startmotorn att greppa hela kransen, har jag fått veta.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

9 Senaste redigerad av 912 (2017-08-08 14:23:22)

Stefan F skrev:

Kuggkransens läge skiljer ca 5 mm mellan en vanlig typ 4 och en typ 4 från en 914.  Parar man ihop ett VW-svänghjul med en Porschelåda kommer inte startmotorn att greppa hela kransen, har jag fått veta.

Okej det var konstigt då jag kör porschelåda och "vanlig" Typ4 mätte dia på gamla porsche svänghjulet och det nya och det är samma. Även startat motorn med denna kombo utan problem. Menar du att svängjmhjulet ligger längre ifrån så inte hela kugghjulet från startmotorn  lägger sig på kransen?

Bubbla -  61
Porsche- 66

10

Så fick jag det förklarat, ja. Diametern är samma, men svänghjul från en 914 är djupare. Man kan slipa ner flänsen på startmotorn om man vill vara säker på att startmotordrevet greppar ordentligt. Eller byta svänghjul... Finns t..ex. på Utzon

Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

11

Stefan F skrev:

Så fick jag det förklarat, ja. Diametern är samma, men svänghjul från en 914 är djupare. Man kan slipa ner flänsen på startmotorn om man vill vara säker på att startmotordrevet greppar ordentligt. Eller byta svänghjul... Finns t..ex. på Utzon

Har läst på lite och av det jag läst är det tvärtom som du säger.

Efter mycket googlande har jag nu (förhoppningsvis) kommit på lösningen på mitt problem. Det finns en skruv på växellådan som sitter under armen som pressar ut urtrampningslagret "pivot bolt". Genom att skruva ut denna "pivot bolt" och lägga under brickor så kommer det göra stt armen kommer flyttas mer! Och förhoppningsvis göra att urtrampningslagret når fram!!

Bubbla -  61
Porsche- 66

12

Har inte hållit på med VW , men på Cheva SBC får man problem om man skruvar ut den för långt.
Den börjar glappa i sidled liksom och gängorna förstörs.

Så ta det vackert.

"ljushuvud"

13

Jag fick det här svaret från en mycket initierad person:  ICQ/af

När det gäller startmotor/svänghjul så är kopplingskåpan på Porschelådan 5 mm djupare än VW. Därför sitter startkransen på ett 914 svänghjul motsvarande mått längre ut från blocket (samma sak om man jämför 356 och 912). Startmotorn i en 911/912/914 har samma dimensioner som en Typ 1 Saxomat eller Typ 3/4  automat. T.o.m. samma kortnummer hos Bosch USA, SR17X.
I ditt fall med Typ 4 motor torde det ju vara enklare att byta till ett 914 svänghjul än att bygga om med en annan startmotor.

14 Senaste redigerad av Silverbug (2017-08-19 20:46:39)

Hälften rätt hälften fel.
Det stämmer att kopplingskåpan har olika djup mellan exempelvis typ 1/3 och typ 2 68-. Hur det ser ut på 914 är jag inte helt säkert på.

Däremot sitter startkransen på alla 12v vw-motorer(typ 1-3, 4, porsche 914) lika långt ut från motorn.

För att kompensera för den djupare kopplingskåpan på ex. typ 2 är det istället en startmotorn där drevet går längre ut. Så det är växellådan som avgör vilken startmotor du ska ha, inte motorn(om vi bara pratar 12v).  ICQ/ab

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

15

Silverbug skrev:

Det stämmer att kopplingskåpan har olika djup mellan exempelvis typ 1/3 och typ 2 68-. Hur det ser ut på 914 är jag inte helt säkert på.

Däremot sitter startkransen på alla 12v vw-motorer(typ 1-3, 4, porsche 914) lika långt ut från motorn.

För att kompensera för den djupare kopplingskåpan på ex. typ 2 är det istället en startmotorn där drevet går längre ut. Så det är växellådan som avgör vilken startmotor du ska ha, inte motorn(om vi bara pratar 12v).  ICQ/ab

Precis som jag skrev, det är tvärtom mot det han säger har du typ4 från tex 914 och ska ha vw låda måste du kapa ur v-låda för att startmotorn ska sätta sig riktigt på kransen. Rätta mig om jag har fel men Typ4 motorn är väl i grunden byggd för Porsche 914 så med andra ord byggd för Porsche lådan.

Bubbla -  61
Porsche- 66

16

Typ4-motor togs fram för Typ4, dvs 411 annars hade nog den motorfamilhen inte hetat Typ4.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

17

Silverbug skrev:

901 lådan är 5 mm djupare och startkransen sitter längre ut från motorn på 914/912E än på motsvarande VW.

18

Förtydligar med en bild, 914 till vänster och 411/412/Typ 2 till höger

Post's attachments

914-411.jpg, 37.63 kb, 1000 x 264
914-411.jpg 37.63 kb, 108 downloads since 2017-09-14 

19

I stand corrected  ICQ/ab .  Har dock aldrig stött på detta på motorer som påstods ha suttit i 914 (w). Låter konstigt att de skulle ändrat svänghjulet så lite, men underligare saker har hänt  ICQ/ad.

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

20

För att stöka till denna kombo ytterligare kan jag med säkerhet berätta att det är längre bultar till Porschesvänghjulet. Fråga inte hur jag vet;-)

21

Hur mycket längre?

22

Jag har best nya. Borde vara 7 mm. Återkommer när jag fått dem! Vw original tog bara 5 gängvarv.....

23

Det är M12x25 enligt Utzon, det tyder på att centrumet är tjockare på ett svänghjul till 914?  Har du fått skruvarna än?

24

Typ 2/4 är M12x1,5x22 dvs 3 mm kortare, Wasserboxer är M12x1,5x20.

25

Väntar fortfarande......