1

Tja.
Var köper man sån där siliconolja till viskokopplingen?
Kan oljan bli dålig eller slut med tiden eller hur fungerar det?

2

Finns att köpas från Scania återförsäljare.

3

Såg att du skrivit det i en annan tråd men tänkte om det fanns fler personer med nya tankar. Finns ju inte mkt info om det på det här forumet i övrigt, lär väl vara fler än mig som renoverat en sån där. Men okej om det finns att köpa hos scania så är det väl så, låter bara underligt med scania.

4

Så då plockar man isär den och rengör den i detalj, sedan återfyller med den där silikonoljan?

5

Vissa modeller av Scania har temperarurberoende kylfläktsreglering med silikon i navet. Därav har de haft, åtminstone tidigare, silikonolja i sitt sortiment.
Det finns utförliga tips på internet om jur man åtgärdar visco kopplingen, tyvärr på något främmande språk. Tex mängden silikonolja finns nämnd.

6

Här tips på forum skrivna på andra språk och är därför ett handikapp för den som inte har kunskaper i språken. Enklast är det när det är modersmålet som man kan läsa.

www.tolkkifoorumi.com
www.vwt3.at
www.syncro.org

7

Har man en PC och kör Chrome kan man högerklicka och välja översätta till Svenska.
Blir lite så och så ibland, men det blir bättre och bättre.

OBS Viagra USA butiken är ingen felöversättning, står så i originalet :-)

Post's attachments

Viagra.JPG, 102.44 kb, 949 x 685
Viagra.JPG 102.44 kb, 197 downloads since 2017-11-02 

"ljushuvud"

8 Senaste redigerad av nogger (2017-11-02 13:42:56)

Hej 'LifeCanBeSoSimple'!

Här finns lite info kring dina frågor även på svenska:

http://syncronised.com/topic/blandade-fragor/#post-2911
http://syncronised.com/topic/var-kan-ja … opplingar/

/Dawid

9

Tack för hjälpen ICQ/ab
Men en fråga om viskon igen, om jag nu bara låter den vara (för den fungerar ju iaf) är det något väldigt dåligt som kan komma att hända då inom närmaste tiden? Tänkte ifall ja kunde vänta tikls jag springer på en ny att byta ut den mot istället för att renovera.
Mvh

10

Eftersom det inte finns någon differential mellan framaxel och bakaxel är det inte bra för växellådans hälsa att köra med en viscokoppling som är för " trög" på underlag med bra väggrepp.

11

Kolla med den här killen!
http://instagram.com/viscowerkstattkern

Nils, umeå


orange transporter DH syncro -86
vit transporter EH -86 reservdelsbil

12

Skaffa en decoupler bara så är de bara o slå av och på ftamdiffen när du behöver.  Bättre bensinförbrukning och man sänder ändå inte 4wd hela tiden.  Om ens lite på vanliga utflykterna

13

Kanske något matnyttigt i denna tråd från thesamba?

https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt … p?t=689718

14

Abdullah skrev:

Skaffa en decoupler bara så är de bara o slå av och på ftamdiffen när du behöver.  Bättre bensinförbrukning och man sänder ändå inte 4wd hela tiden.  Om ens lite på vanliga utflykterna


är inte det samma pengars som att renovera viscon?

Nils, umeå


orange transporter DH syncro -86
vit transporter EH -86 reservdelsbil

15

Tackar guys. Har kontaktat han i tyskland genom instagram sidan som länkades här. Verkar seriöst iaf, 640 euro plus min gamla visko. Låter väl lite dyrt men det kanske är såna priser?

16

alidhojd skrev:
Abdullah skrev:

Skaffa en decoupler bara så är de bara o slå av och på ftamdiffen när du behöver.  Bättre bensinförbrukning och man sänder ändå inte 4wd hela tiden.  Om ens lite på vanliga utflykterna


är inte det samma pengars som att renovera viscon?

Ungefär samma pengar ja men jag tycker att det är mer värt i längden.
* Drivlinan blir inte lika känslig för t.ex mönsterdjup som det är vid konstant 4wd, enklare att byta däck vid punktering, behöver inte byta alla är nog det bästa med den tycker jag.