1 Senaste redigerad av Pommeroj (2017-11-20 00:37:05)

Tjena, tänkte se om det fanns nå intresse för att följa mitt lilla projekt.
Det är alltså en 69:a som nån gång under 80-talet blev kapad till cab, förstärkt med balkar och grejer.
grundjobbet är nog rätt seriöst men enligt frun till gubben som byggt den så svalnade intresset och bilen stod vid deras sommarstuga sen dess.

den har även stått hemma hos mig ett år lite drygt. tanken var aldrig att använda bilen, vi ville bara ha motorn men var då tvungna att ta med bilen. haha

tänkte även att detta kunde vara ett bra ställe att ställa frågor när jag stöter på några problem under tiden bygget pågår.

Detta bygge kommer inte gå i raketfart, dels för att jag saknar garage och bara håller till i en carport. Och dels för att jag fick en dotter i tisdags så jag har på känn att tiden inte kommer finnas i lika stor utsträckning som förut! haha

har inte riktigt några bra bilder på bygget just i detta nu. men jag kan fixa det allt eftersom.

jag vill betona att jag INTE är expert på detta, detta projekt är mest för att lära sig och för att det är roligt att ha något att pilla med ICQ/ab

hittills har jag iallafall:
-slipat ner hela karossen till plåten
-kapat bort större delen av fronten
-kapat bort större delen av bakpartiet
-målat hjulhusen svarta
-svetsat igen lite rosthål i torpedväggen
-bytt båda hjullagren bak
-nya bromscylindrar och belägg bak, trummor och sköldar var fina.
-köpt en förlängare till framvagnen. tror den flyttade fram 8 eller 10" och sänker 6cm
-kopt kopplingssats till 1500motorn som ska i
-kapat upp torpeden för att kunna vinkla rattstången till den framflyttade framvagnen.
-renoverat pedalstället (det var helt ihoprostat)
-sänkt den 2 yttre hack bak
-tömt lådan på den segaste oljan jag sett

det som skall göras (mer tillkommer såklart. bara sånt jag kan komma på nu)
-sänksatser i framvagn, alternativt sänkspindlar?
-bromsar fram
-dra nya bromsledningar
-byta packbox i motor (vid svänghjul)
-montera motorn
-fylla olja i lådan
-kapa och svetsa lite mer på karossen
-dra all el till motor och lyse och sånt.
-fixa en värdig inreding
-Eventuellt fixa ihop nån portabel cab ställning av nått slag.
-svetsa förlängningen till rattstången

med mera med mera..


Såhär såg den ut vid inköp.
http://forumbilder.se/GA6U0/14355101-1194919370580005-573268522526587597-n.jpg


Här har jag kapat bort mycket av bakpartiet.
och man kan även se att hjulhusen är svarta och att rutramen är kapad.
http://forumbilder.se/GA6RJ/23434890-10214078764144260-1154070728396322846-n.jpg

detta är dom korten jag har nu tyvärr. kan ta lite mer beskrivande bilder när solen lyser!

Finns det nån här som har byggt en rod förr? som man kanske kunde få lite tips och idéer av framöver?

väl mött!

När jag ser en leende joggare så ska jag överväga saken

2

Keep on!!  ICQ/ag

3

Till att börja med: Stort grattis till föräldraskapet! Inget blir större än så..
Kul objekt,ser ut att bli ett intressant bygge..vi följer gärna med på resan.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

4 Senaste redigerad av michaelth (2017-11-20 09:11:36)

Kul... Är den redan registreras som öppen?
Förlängningen kommer troligen kräva en registrerings besiktning kanske tillochmed Sfro besiktning.. Men det har du förmodligen redan kollat...



Detta under förutsättningen att du vill ha fordonet lagligt.. En del kör ju på egen och andras risk med en del. ?.hmm lösningar...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

michaelth skrev:

Kul... Är den redan registreras som öppen?
Förlängningen kommer troligen kräva en registrerings besiktning kanske tillochmed Sfro besiktning.. Men det har du förmodligen redan kollat...



Detta under förutsättningen att du vill ha fordonet lagligt.. En del kör ju på egen och andras risk med en del. ?.hmm lösningar...

Snubben jag köpte bilen av (inte ägaren på pappret) sa något om att den var "förbesiktigad" ? en gång i tiden. Men jag har inget som helst bevis på att nått sånt ska ha skett, står inget i mina ägarpapper iallfall ICQ/ac

Gubben som byggt bilen har gått bort och han jag köpte bilen av var tydligen svärsonen (från ett tidigare förhållande) så han hade ingen aning om hur det stod till med papper. men jag lyckades få tag på frun till gubben som hade fortsatt betala registreringsavgiften i alla år. så hon beställde nya papper till mig.

jag skulle absolut vilja ha den laglig. men jag tänkte att jag bygger i lite lugn fart så får jag forska i hur det ligger till. besiktigar ju lite lastbilar då och då så jag kan ju fråga där nästa gång jag är där.

När jag ser en leende joggare så ska jag överväga saken

6

pompejus skrev:

Till att börja med: Stort grattis till föräldraskapet! Inget blir större än så..
Kul objekt,ser ut att bli ett intressant bygge..vi följer gärna med på resan.. ICQ/ab

tackar! Ja det känns riktigt stort. lång väntan har gett resultat ICQ/ab

När jag ser en leende joggare så ska jag överväga saken

7

Kolla i pappren om det står öppen kaross annars är det "bara" en vanlig bubbla du har papper på..
Troligen måste det till Sfro och reg för ombyggt fordon... Just förlängningen kan strula till det. Man tillför ju krafter som inte bottenplattan/karossen  då den ju sitter ihop är konstruerade för.. Säkert håller det men det skall man ju bevisa. Så reggar man utan förlängaren.. Host host... Och någon okänd monterar den efteråt ICQ/ad ....så kan det gå enklare.. Men ombyggnaden från täckt till öppen skall ju till.. Om rutan är under 150mm slipper man vindrute torkare och defroster.. Inget krav på ruta men det får ju inte va vassa kanter..ifall man skulle vara utan ruta.. ICQ/ad
Nej visst bör man för sin och andras skull köra lagligt och trafiksäkert..!!. Jag skulle inte vilja fuska med sådant...iofs bygger jag polisbilar hela dagarna så kanske skadad...... ICQ/an

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8

Mycket riktigt, det står Täckt (1) i pappren. Aja,hade inte riktigt väntat mig något annat faktiskt! haha

Killen jag köpte förlängaren av hade vad jag vet inga problem att regga med den monterad. så jag håller tummarna.
vad gäller karossen så tror jag absolut att balkarna man svetsat fast duger gott och väl som ersättning emot taket. Allt känns väl tilltaget.

här kommer lite mer bilder:

här är framvagnen framflyttad men karossen är fortfarande full i spackel och skit.
http://forumbilder.se/GA6UF/foto-2017-09-24-19-22-15.jpg

och här är den nerslipad
http://forumbilder.se/GA6UF/foto-2017-09-28-15-56-31.jpg
http://forumbilder.se/GA6UF/foto-2017-11-20-08-29-04.jpg

urkapat för rattstången. Jag vet att det går att lösa med lite knutkors och grejer men denna ide fick jag av nått engelskt forum där en kille hade gjort likadant
http://forumbilder.se/GA6UF/foto-2017-11-20-08-29-33.jpg

förlängaren
http://forumbilder.se/GA6UF/foto-2017-11-20-08-29-38.jpg

här kan man se balkarna som är längsgående och även en tvärbalk vid baksätet
http://forumbilder.se/GA6UF/foto-2017-11-20-08-30-00.jpg

balkens infästning i fram
http://forumbilder.se/GA6UF/foto-2017-11-20-08-30-15.jpg

det har ju stått vatten i den, det är därför det är så gult. dom svarta prickarna är efter min hammare när jag lyssnade efter klen plåt ICQ/ag
http://forumbilder.se/GA6UF/foto-2017-11-20-08-30-33.jpg

som ni ser finns det lite att göra, haha!


det var när jag såg denna bild som jag fick suget att faktiskt börja lite smått på min. så detta kan man väl kanske se som ett litet "mål" eller inspirationskälla.
http://forumbilder.se/GA6UF/foto-2017-11-20-12-05-41.jpg

och under biltäcket man kan skymta på nån bild står min andra drömbil! haha
http://forumbilder.se/GA6UF/22449823-10213851073812144-383017786837510434-n.jpg

När jag ser en leende joggare så ska jag överväga saken

9

ICQ/af

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

10

Häftigt med en cab rodd  ICQ/ab Ska bli intressant att följa!  Du kan följa mitt projekt om du vill se hur jag gjorde för att få min rodd sfro bes som ombyggt fordon.
Ang rattstången kan jag ge dig ett tips redan nu om du går i tankarna att regga om till ombyggt. Om rattstång ändras säger SFRO att rattstången måste antingen ha en eller fler ledade punkter på 20´ eller mer,(så gjorde jag, borgeson knutar kan varmt rekomenderas) alt en kollision mellan axel som kan komprimeras vid en ev krock.Sen har sfro strikta krav på hur arbetsgången ska vara om du tänkt förlänga rattstången med svetsen, vilket självklart är möjligt också. Planera gärna med nån form av förstärknings stag (diagonalt kanske?) mellan förlängning & kaross, vilket dom annars troligen kommer ha åsikt om  ICQ/ab

Lycka till & grattis till föräldrarskapet!

Projekt: Oval V8:an -57

11

jag kommer att ha kvar den delen av röret som kan komprimeras vid krock, gör jag det lite snyggt så kanske man inte ens tänker på att något är ändrat ICQ/ad haha skämt och sido. nån typ av förstärkningsstag är ju inte hela världen om man måste bränna dit. vi får se hur det blir

just nu ligger fokus på framvagnen, ska man ha dubbla sänksatser och orginal spindlar eller ska man bara ha sänkspindlar? eller båda två?
den blir ju 6cm lägre med förlängaren. och jag vill ju gärna ha den rätt så slammad.

ska absolut ta en titt på din tråd, alltid bra med inspiration!

När jag ser en leende joggare så ska jag överväga saken