1

1. Råkade nu se bilder på Porsche 356 block som hade en gulbrun färg. En bekant gubbe som hade en gammal tjekisk flygmotor, berättade för mig att magnesium skulle behandlas med kromsyra för att bli tåligare och skulle samtidigt ge en gulaktig ton.
Han varnade också för kromsyrans giftighet.
Är det någon som vet mera om detta?

2. Har någon bytt ut ventillyftarna på 25/30PS motorerna till ett utförande som liknar de som används på senare motorer?
Det borde ge lite snabbare lyft och kanske hålla bättre. Kanske Ford Kent eller någon annan lämplig lyftare kunde användas om lämpliga bussningar tillverkas.

2

Vet att krom användes förr som inhibitor för aluminiumpigment men är nu förbjudet. Bör även funka på magnesiumlegeringar tycker jag.
När kromet reduceras bildas oxidlager på ytan som är ett rätt effektivt skydd för metallen.

Det var väl främst kaliumdikromat som användes tror jag, är gulaktig till färgen.
Även om du hittar något sånt ska du vara riktigt försiktig, starkt cancerframkallande och spökar ordentligt med de ädlare delarna så funderar du på att skaffa barn bör det vara avklarat innan du börjar experimentera med kromet så att säga.

Finns en hel drös kromersättare på marknaden men dem har jag ingen koll på.

3

Metoden att få blocken gulaktiga kallas väl Dove7? Vet att den används i USA av bla Joe Ruiz aka Mr  Okrasa. En kompis tog Biltemas guldfärg och spädde den ganska mycket ser ok ut för dom som gillar gula block.
Lyftarna på 25/30 hästarna har det exerimenterats en hel del med, tror Blackline racing hade nån lösning på det.
Att bara byta lyftarna mot tex 356 svamplyftare blir inte riktigt bra, ventiltiderna blir konstiga har jag för mig ( var några år sedan jag tittade på det..)

4

Bengt H skrev:

Lyftarna på 25/30 hästarna har det exerimenterats en hel del med, tror Blackline racing hade nån lösning på det. Att bara byta lyftarna mot tex 356 svamplyftare blir inte riktigt bra, ventiltiderna blir konstiga har jag för mig ( var några år sedan jag tittade på det..)

En grej som är speciell med 25/30-hp motorerna är att lyftarna inte ligger 180 grader mot varandra som i senare VW motorer. Istället sitter de i en lätt V-form. Har man då lyftare vars slipning är symmetrisk mot centrumlinjen får man alltså olika öppnings/stängningstider på cylinder 3/4 jämfört med 1/2. VW löste dilemmat genom att slipa lyftarna asymmetriskt för att kompensera.

Om man försöker sig på en egen lösning (eller bara slipa om originallyftarna) bör man inte missa den lilla detaljen. Om jag inte minns fel bygger "Blackline" lösningen bland annat på att man sätter lyftarna 180 grader mot varandra som i en "normal" motor.

5

Det är inte den gulaktiga nysnsen som intresserar, utan att få ytan om möjligt tåligare. Någon brittisk Road Racing mc har också haft vevhus i magnesium som haft liknande färg.
Vissa senare VW motorer brukar också kunna ha en lite gulaktig färg.
Barnen är producerade, men kanske bäst att inte laborera med allt för hälsovådliga vätskor, den dosen har jag säkert fått tilräckligt av.

Har inte tänkt på att det inte är 180 grader mellan lyftarborrningarna. Hittade bilder på delar för modifiering, Whitey Worsham grejer. Hur går det då med stötstångshålen?

En av många saker jag funderat på är dubbla enports förgasare och spällaxelläget. Med spjällaxlarna vinkelrätt i förhållande till vevaxeln finns det teoretiskt risk för att de främre och bakre cylindrarna får olika bränsleblandning vid delgas. Om det har någon praktisk inverkan är okänt.

6

Kjell T skrev:

En av många saker jag funderat på är dubbla enports förgasare och spällaxelläget. Med spjällaxlarna vinkelrätt i förhållande till vevaxeln finns det teoretiskt risk för att de främre och bakre cylindrarna får olika bränsleblandning vid delgas. Om det har någon praktisk inverkan är okänt.

Har aldrig tänkt på det. Men, varför skulle man överhuvudtaget vilja placera spjällaxeln vinkelrätt mot vevaxeln? Varken Porsche, Okrasa eller 1500S har väl det?

7

Det finns ganska mycket bilder på dubbla förgasararrangemang med spjällaxeln vinkelrätt mot vevaxeln och därför uppkom tanken.

8

Har inte testat i flödesbänken om det är bättre eller sämre  att ha dom på det viset Det som jag kan tänka mig är att soppa mixen kommer styras mot väggen på insugen
Jag vet att på F1 körde man på det viset för att få bättre körbarhet  när man har dubbla ventier per cylinder
Dom körder med servomotor varje spjäll
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9

Är det ingen som i samband med ändringar av vevaxeln förstorat ramlagertapparna till 55mm eller 60mm och använt lager från nyare VW motorer?