Jag förstod frågan vilka alternativ man har i en sån här situation och hur man viktar dem:
Enklast och snabbast är att byta ut dämparen och det går ju inte en att jämföra att köpa ett nytt rostfritt system med alternativet att laga upp ett gammalt. Vi talar tusenlappar mot hundringar och även om man kanske vill kosta på sin vagn det, så är det ju fortfarande en milsvid skillnad i kostnad. Är tiden OCH ekonomin en faktor är ju såklart "mellanalternativet" att köpa ett vanligt avgassystem, dvs inte i rostfritt.
Men ibland kanske man inte har tid att vänta på delar, eller anser att en bonnalösning gott kan duga på en gammal bruksbil. Jag har räddat flera bilar med läckande avgassystem med billiga och enkla medel flera gånger.
Det är ofta avgassystem rostar just i skarvarna, vilket gör dem svåra att dela på eller ens reparera på ett snyggt sätt. Det enklaste om skarven löper över en rak del av avgassystemet är att kapa bort det dåliga och ersätta det med ett slitsat rakt rör som klamras fast utanpå med tilltaget överlapp. Det blir lite knepigare om dimensionen mellan rören skiljer, men det finns stegmuffar för uppgiften. Det kan duga som en sniklösning tills man kanske måste byta ut avgassystemet eller säljer bilen. Även om en bit skarvrör kanske har dåligt rostskydd så har ju dämparen redan haft lite tid på sig att börja rosta så att säga och rosten kommer gärna i svetsskarvar och som påpekats, inifrån.
Upphängningen kan man lösa, om man inte har svets, med ett hålband i metall om det ska vara billigt. Annars finns det universalupphängningar som klamras fast och det är en bättre lösning om man tänkt att bilen ska leva ett tag till. Självklart hängs det i gummin, men du behöver inte nödvändigtvis köpa original monteringssats då det kan finnas delar du inte behöver och du kan dessutom själv kan välja utformningen av upphängningen.
Lycka till! 
Grinder and paint, makes me the welder I ain't