1

Beslutet är taget och den gamla risiga lådan som skrapar och dryper olja är äntligen ute ur bilen för att aldrig mer hamna där! Min bil, som jag anser är i alldeles för bra skick för att låta en sådan låda dra ner helheten på.
Jag har spanat ganska länge på en ny standard låda från tex MH, som hänger en hel del även här på Boxerville.
Ringde och pratade med han och fick efter det ett par förslag på lådor, en std och en lite mer anpassad i utväxling osv.
Nu då till min egentliga fråga.
Är det värt pengarna att lägga nästan dubbla pengar på en ”anpassad” låda när man åker med en milt trimmad motor ca 70-80 hk.
Vet och förstår att detta är mycket fina lådor, så inget mörker skall falla på Mats ang min fråga. Det måste alla förstå!
Men för mig är det en väldigt stor skillnad rent pengamässigt.
Någon med bra input och tankar kring detta? Eller några andra idéer för den delen!

vw typ-1 1967

2

Nr1 hur har du tänkt dig att köra med bilen
Nr2 vill man i bland dra vid trafikljus  Då kan det vara trevligt att ha en annan 3a
Nr3  man vill köra på motorväg i 100-110 utan man varvar skiten ur maskin  Då byter man 4an( överväxel)   ( 3,78 slutväxel )
Nr4  Om man kör som en tjäring i max 90 då är det std som gäller
Nr5  är tokig som jag är  ICQ/ab    Då har man bytt 3an till en lägre ( tätare) och en 4a som är vettig i 100-105 ( cirka 3000varv )  (4,13 slutväxel )
Att det kostar pengar är att det tar ganska  mycket tid att riva o sätta ihop med andra drev Man får slipa av så dom stämmer ihop med rätt spel
Bara att justera in en slutväxel tar mellan 2-3timmar  Efter som man monterar dit pinjongen i varmt tillstånd ( 70-80g c) sen skall det kallna sen mäter man  med special verktyg  ( bara för att förstå att tid kostar ) sen skall kronhjulet dit o mätas in
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

PPRMicke skrev:

Nr2 vill man i bland dra vid trafikljus  Då kan det vara trevligt att ha en annan 3a
Nr3  man vill köra på motorväg i 100-110 utan man varvar skiten ur maskin  Då byter man 4an( överväxel)   ( 3,78 slutväxel )
Nr5  är tokig som jag är  ICQ/ab    Då har man bytt 3an till en lägre ( tätare) och en 4a som är vettig i 100-105 ( cirka 3000varv )  (4,13 slutväxel )
Att det kostar pengar är att det tar ganska  mycket tid att riva o sätta ihop med andra drev Man får slipa av så dom stämmer ihop med rätt spel
Bara att justera in en slutväxel tar mellan 2-3timmar  Efter som man monterar dit pinjongen i varmt tillstånd ( 70-80g c) sen skall det kallna sen mäter man  med special verktyg  ( bara för att förstå att tid kostar ) sen skall kronhjulet dit o mätas in
/// Micke

Jag förstår att det tar mycket tid och är ett hantverk.
jag säger inte att det är dyrt, jag säger att det är sjukt mycket pengar o lägga på en bil som än hur fin den är aldrig kommer ha ett marknadsvärde som motsvarar alla utlägg. Annat om bilen hade ett värde på 200+ då hade jag inte tvekat på o lägga 20 på en låda.

vw typ-1 1967

4 Senaste redigerad av PPRMicke (2017-11-10 13:46:44)

Malman80 skrev:
PPRMicke skrev:

/// Micke

jag säger inte att det är dyrt, jag säger att det är sjukt mycket pengar o lägga på en bil som än hur fin den är aldrig kommer ha ett marknadsvärde som motsvarar alla utlägg. Annat om bilen hade ett värde på 200+ då hade jag inte tvekat på o lägga 20 på en låda.

Om vi snackar vw så är det mycket pengar  i andra bilmärke  så tycker man det är billigt ( vi har både växellåda och bakaxelen i samma hus)
Skulle tro du får ge 13+ för en genomgången låda som är std
Bara för info ett pinjonlager ligger på nästan 2 tusen  ( dom brukar vara dåliga efter 40 år med dålig service )
Samma med diff lager cirka 1tusen st
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

5

PPRMicke skrev:
Malman80 skrev:
PPRMicke skrev:

/// Micke

Om vi snackar vw så är det mycket pengar  i andra bilmärke  så tycker man det är billigt ( vi har både växellåda och bakaxelen i samma hus)
Skulle tro du får ge 13+ för en genomgången låda som är std
Bara för info ett pinjonlager ligger på nästan 2 tusen  ( dom brukar vara dåliga efter 40 år med dålig service )
Samma med diff lager cirka 1tusen st
/// Micke

MH säljer säljer renoverade std för 9995kr Den ligger väl bäst till just nu för min del.
Kikar även lite på andra sidan pölen, men springer iväg rätt fort där me  Default/hmm

vw typ-1 1967

6

Nån som kan säga nått om min låda som suttit i bilen?
http://forumbilder.se/GA62B/3435dad4-ccd9-4420-9061-f400a27df729.jpeg

vw typ-1 1967

7

4.37  i slutväxel  ( samma drev på nästan alla vw typ 1  fyran är 0.89
Du har två oljepluggar i botten

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

8

PPRMicke skrev:

4.37  i slutväxel  ( samma drev på nästan alla vw typ 1  fyran är 0.89
Du har två oljepluggar i botten

Kanon! Förmodligen org lådan i bilen då. Med tanke på hur skitig och geggig den var  ICQ/ab
Någon som kan svara på hur jag kommer märka skillnad genom att välja en låda med utväxling 4,125?

vw typ-1 1967

9

Den kommer att varva mindre, du kan köra längre på växlarna. Accet blir lite långsammare.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

Är det ingen som byter lådor eller?  ICQ/an

vw typ-1 1967

11

Du ställde ju en fråga och fick ett korrekt svar av Svwerker  ICQ/ab

Jag har bytt låda, den byggde Mats ihop till mig. Jag blev mycket nöjd och kommer förmodligen aldrig behöva byta låda igen..

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

12

lasslo skrev:

Du ställde ju en fråga och fick ett korrekt svar av Svwerker  ICQ/ab

Jag har bytt låda, den byggde Mats ihop till mig. Jag blev mycket nöjd och kommer förmodligen aldrig behöva byta låda igen..

Vill ju ha så mycket input som möjligt inför en sådan investering  ICQ/ab

vw typ-1 1967

13

Som lasse (lasslo) skiver behöver nog aldrig byta låda så länge du kör bubbla 
Om du byter bil så flyttar du över den till det nya åket
Dom som är seriösa byter låda för att lådan håller för långresor
Det är mycket pengar att byta låda
Men det är värt det

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

14

Det förstår jag.

Som jag skrev så är iaf jag supernöjd med min låda.
Jag hängde inte upp mig på utväxlingar, jag berättade för Mats vad jag ville ha min låda till, bilmodell, motor, körstil osv. Sen fixade han en lämplig utväxling.
Jag vet inte ens vad jag har för slutväxel ICQ/ad
Jag kan kolla på växeldiagrammet jag fick till. 

Behöver jag en annan låda till min andra bil blir det att handla av Mats igen ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

15

Perfekt!
Tyvärr finns det nog inga 20 papp o lägga på en låda, livet kommer lite imellan så att säga. Så det lutar åt en standard.
Ingen som har erfarenhet av andra lådor?

vw typ-1 1967

16

Tänker ju då på typ
Hans L
Ts Motor
Rancho eller liknande
Någon?

vw typ-1 1967