1

hade tänkt å göra iordning en 1385 till nästa sommar har dock en del funderingar och olika ideer. kanske någon har något tips eller råd hur jag ska bygga.

Grundmotorn är en industri 34hp 1200.

Recept 1:
83x64 cylindrar
Ep 1500 toppar med dubbla solex 34 förgasare
Engle w-100 kam?

Recept 2:
83x64 cylindrar
Dp 1300 toppar med antingen weber 28/36 eller orginal solex 34?
Engle w-100 kam?

Ska man köra orginal vippor eller några andra? har en 69mm vev liggandes går det att kombinera den på något vänster?

Går det att få bra flås i ep topparna med lite kärlek?

Tar gärna emot tips vad ni skulle gjort annorlunda eller hur ni skulle byggt.

Mvh Christoffer

2

sorry, men min första tanke är: börja med en 1600 . . .

sen . . . vet jag inte . . .  ICQ/ad

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

3

krukan skrev:

hade tänkt å göra iordning en 1385 till nästa sommar har dock en del funderingar och olika ideer. kanske någon har något tips eller råd hur jag ska bygga.

Grundmotorn är en industri 34hp 1200.

Recept 1:
83x64 cylindrar
Ep 1500 toppar med dubbla solex 34 förgasare
Engle w-100 kam?

Recept 2:
83x64 cylindrar
Dp 1300 toppar med antingen weber 28/36 eller orginal solex 34?
Engle w-100 kam?

Ska man köra orginal vippor eller några andra? har en 69mm vev liggandes går det att kombinera den på något vänster?

Går det att få bra flås i ep topparna med lite kärlek?

Tar gärna emot tips vad ni skulle gjort annorlunda eller hur ni skulle byggt.

Mvh Christoffer

Jag har läst nånstans att en maxportad enkelportstopp inte flödar bättre än en std dubbelportstopp. Om det är sant vet jag inte för man ska ju inte tro allt man läser.. ICQ/ad

4

Små motorer e mina favoriter. Jag ska bygga en på en 62mm vev framöver. Det du ska tänka på e att när du har en vev med kortare slag än 69mm så kommer cylindrar från från 13-15-1600cc motorerna att va för långa. Så har du ingen som kan hjälpa dig med svarv/fräs så e det lättare att använda 69mm veven med dom cylindrarna. Sen tycker jag DP topparna i alla lägen och dubbla förgasare.  ICQ/ad

5

grejen är att jag gillar å göra saker lite annorlunda därav att jag vill bygga en 1385 och inte bara smacka in en 1600 och va nöjd. målet med den här motorn är att den ska vara väldigt driftsäker, behöver inte bli en massa hästar utan jag är nöjd och den inte sackar lika mycket i backar som den gör nu

6

Är det inte annan delning på pinnbultarna i blocket på 1200 mot 13-1600?

7

ok, skojade mest men lite allvar . . .
Ska man trimma är nog 1300/1600 ett bättre utgångsläge,
MEN om man nu ska göra nåt med en 1200:
kolla om kamlägena är dåliga, (inga kamlager i 1200), då får man arborra för lager från 13/1600,
annars får du dåligt oljetryck.
Ge topparna all kärlek du har, då kanske dom blir nästan som ett par dubbelportare,
(som passar, tror jag),
precis som en 69mm vev, som du kan off-set-slipa 5mm ("stroka") och köra med 30hk stakar,
tillsammans med 83mm cylindrar får du 1602cc . . .  ICQ/ag
håll igen på kamvalet med enkelportarna

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

8

Junte skrev:

ok, skojade mest men lite allvar . . .
Ska man trimma är nog 1300/1600 ett bättre utgångsläge,
MEN om man nu ska göra nåt med en 1200:
kolla om kamlägena är dåliga, (inga kamlager i 1200), då får man arborra för lager från 13/1600,
annars får du dåligt oljetryck.
Ge topparna all kärlek du har, då kanske dom blir nästan som ett par dubbelportare,
(som passar, tror jag),
precis som en 69mm vev, som du kan off-set-slipa 5mm ("stroka") och köra med 30hk stakar,
tillsammans med 83mm cylindrar får du 1602cc . . .  ICQ/ag
håll igen på kamvalet med enkelportarna

Det finns 34 hk-block med kamlager.

9 Senaste redigerad av Junte (2017-11-06 21:42:56)

Åkejrå  ICQ/ad

men visst passar dubbelportarna på 1200?

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

10

Skall man offset slipa är det lämpligt att utgå från en Y-borrad vevaxel. En X-borrad går inte att offsetslipa lika mycket. Nitrerhärdning är lämpligt, men beakta då diameterförändringen vid värmebehandlingen!
Vevstakarna har 20mm diameter i lilländan för alla 1200 motorer och för 1300-1600 är det 22mm.

11

Krukan specade inte mer än 83x64, kan det vara 83mm kolvar för 1200?

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

12

Junte skrev:

Åkejrå  ICQ/ad

men visst passar dubbelportarna på 1200?

Det har jag aldrig tänkt på men om 1300 dubbelport passar så passar även 1600.

13

DP topparna från 1300cc AB motorn passar på motorer med 77mm cylindrar/kolvar 12-1300cc men inte på 15-1600cc cylindrar/kolvar.

14 Senaste redigerad av stickan (2017-11-07 10:11:33)

niklasg skrev:

DP topparna från 1300cc AB motorn passar på motorer med 77mm cylindrar/kolvar 12-1300cc men inte på 15-1600cc cylindrar/kolvar.

I så fall måste det ju vara samma bultdelning. Man kan ju borra upp 34 hk-block för 13-1600 cyl.

15

Har inte 1200cc industrumotorn A122 eller va den heter redan hål för 15-1600cc cylindrar.

Jag e inte helt säker på bultdelning på 34hp blocket har bara för mig att dom sena industrimotorerna hade mer eller mindre samma block

16

Sena 34 hk blocken är samma som de övriga, minn inte om det var 1969 eller 1970 som cylindrarnas diameter för 1200 fick samma diameter i blockändan som de övriga. Avståndet mellan cylindrarna är 112mm på samtliga, undantag 30 ps, typ 4 och wasserboxer.

17

Kjell T skrev:

Sena 34 hk blocken är samma som de övriga, minn inte om det var 1969 eller 1970 som cylindrarnas diameter för 1200 fick samma diameter i blockändan som de övriga. Avståndet mellan cylindrarna är 112mm på samtliga, undantag 30 ps, typ 4 och wasserboxer.

Var det inte D-blocken som hade samma håldiameter som 13-1600?

18

precis min plan var att köpa slip-in 83-64 cylindrar så jag slipper fräsa upp blocket. står att dom är 90mm övre, bör väl funka mot 13-1600 toppar? har läst någonstans att man måste korta 2 st pinnbultar.

min dröm är en bottenstark motor med bra driftsäkerhet, men som sagt gärna lite annorlunda så lite outside the box är nästan bara häftigare

19

12-1300 topparna är 90mm och 15-1600 toppar är 94mm

20

jag hade en 1385 med enkelportstoppar och dubbla solex 34pci. Körde den flera gånger på träffar i Tyskland och den höll lätt 120 på motorvägen. Jag byggde på ett 1600 block så jag fick svarva ringar som jag krympte på cylinderns bottendel för att passa i 1600 cylinderns hål.jag bytte insugsventil till 33mm från en 1300.Planade 3,5mm och portade så mycket jag vågade. Kammen, en Sig Ersson på 311 grader gjorde att jag kunde varva ca 6500 med enkla hårda fjädrar med två tjocka schims. Enda nackdelen med kammen var att det gick inte att åka på fyran under 100 men i gengäld kunde jag dra den till 120 på trean. Detta var gjort med i stort sett bara originaldelar.Det är klart att man kan slipa och fila så får man ihop vad som helst men anväder man originaldelar så är det lätt att reparera om olyckan skulle vara framme. Se till att du använder sena 1200 toppar med fyrkantig klack under vipparmsbryggan.

21

som det ser ut nu så tror jag det kommer bli något sånt här:

1385 cylindrar
1300 dp toppar som jag masserar till och kanske en planing? hur mycket är lämpligt?
orginal vippor?
vad för kam rekommenderar ni? tänkte varva max 5000rpm , räcker det med enkla hårda fjädrar?
tror jag vill prova att först köra med en solex 34pict 3