26

Längden = djupet i motorrummet

27 Senaste redigerad av Stefan F (2017-11-05 21:56:54)

Nu gällde det ju måttet mellan en typ 1 och en typ 4 i samma utförande. Så här ser min typ 4 ut (konverterad till stående fläkt):

(se bifogad bild)

använder man typ 4:ans originalfläktkåpa kan det kanske hamna uppåt 10 cm...  Att det ser ut att vara 42 cm beror bara på bildvinkeln, måttet till remskivans kant är 41 cm.

Post's attachments

Attachment icon 20171031_200437_HDR.jpg 879.26 kb, 34 downloads since 2017-11-05 

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

28

Ok. Ser inte bilden?!

29

Märkligt... någon mer som inte kan se den?

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

30

Jupp..inte ett spår.. Default/hmm

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

31

Jag ser bilden bara jag klickar på länken ICQ/ag


Stefan F skrev:

Märkligt... någon mer som inte kan se den?

68:a Early bay Pick-up
75:a Late bay Westfalia

32 Senaste redigerad av Stefan F (2017-11-05 22:45:46)

Ja, jag var tvungen att bifoga den istället för att inkludera den i meddelandet.  Konstigt, har ju funkat förut med bilder lagrade hos Google.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

33

Ser bra ut!
Hur gör du med bakre motorfästet?

34

Inget alls...  ICQ/af   Den sitter i min 1303:a och jag har inte behövt något bakre fäste. Än, är bäst att tillägga...

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

35

Om man behöver något bakre fäste beror på om övriga fästen är ok och hur mycket effekt man tar ut. Man behöver inget fäste per automatik bara för att Typ2 har det.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

36

Följer!!
Intressant ICQ/ab

37

bakre fäste är bra om man är ovarsam med koppling o varv o så
o så sitter fläkten framför generatorn på typ 1, ja i bilens åkriktning, . . .  ICQ/ag

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

38

PPRMicke skrev:
Halla skrev:

Tack David!
Det gav mig tydlig faktor att urskilja typ 1 och typ4
Vad är skillnad på bubblans och bussens motor förutom bussbalken?
Finns det bulthål för balk i bubblans motor?
Mvh Anders

AS blocken har inga klackar för Boss balken I vissa fall är det så med AB 
Många av H blocken har klackar  '
Har några block som har Höger sidan med klack men inget i botten
Det är Brist på sådana block som har klackar är ok
/// Micke

Jag ställer mig frågande till om det verkligen stämmer, detta utan att verkligen ha kört en empirisk test, men nog har jag haft både AD och AS i mina bussar?

Sen försvåras det hela av att det idag figurerar massa eftermarknads- och utbytesblock som kunde vara konfigurerade på både det ena och den andra sättet. Mitt enda säkra tips för att veta om motorn har balkhål, är att titta efter dem på blocket.

Kjell: Ja det stämmer att CT-motorn är mycket ovanlig, kanske att den var vanligare på hemmamarknaden. Att den hade hydrauliska lyftare kände jag dock inte till, intressant! ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

39

Kjell T skrev:

En motor har helt blivit bortglömd här. Typ 2 kom med en 1600 motor med fullflödesoljefilter och hydrauliska ventillyftare i årsmodell 1980. Den hade också kylfläkten i vevaxeländan. Kan tänka mig att dessa normalt inte importerades till Sverige eftersom det vanligaste importmodellen hade 2-liters motor, ända tills den vattenkylda kom våren 1983.

https://type4secrets.blogspot.se/2017/0 … gines.html

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville