Hej.
Har en 1600 TL -67 med en typ 4 motor.
Motorn är en 1800 med vevparti och cylindrar från en tvåliters, mild CB-kam (har glömt modellen jag köpte) och lätt putsade toppar.
Jag körde från början med dubbla solex 36-40 originalgasare men började konvertera den till insprutning för några år sen. Det jag har är Original typ 4 insug, spjällhus och spridare. Tempgivare från en volvo 850 inborrad i vänstra toppen vid treans cylinder. lufttempgivare i plenumet och Volvo 850 TPS.
Jag försöker styra det hela med en MS1v3 och använder Mega tune för att mappa.
Allt byggdes och kopplades klart för 4-5 år sen men sen har allt stått still till i år. Nu ska jag få bilen att gå på tomgång. Enligt manualen ska man varmköra bilen och justera bränslet manuellt under tiden till motorn är driftsvarm. Sedan ska man ju ställa in rätt bränsle och få den att gå på tomgång innan man börjar mappa på riktigt.
Jag kommer inte så långt. När motorn är kring 50 grader så går den jämt och fint om man håller lite gas. Men släpper man gasen vill den dö. Om den dör går den inte att starta mera förrän den är kall igen. Den får ingen gnista medan man kör på startmotorn. När jag släpper nyckeln tänder den till, ibland, med lite tur räcker den tändningen till att få den att starta igen. Men oftast inte.
Jag tänkte först tändspole. Men efter tre olika har jag ändå samma syndrom.
Strömförlust till boxen eller spolen? testade att direktmata spole och box från batteriet för att eliminera risken med brända kontakter i tändlåset eller så. Ingen skillnad
Det är fruktansvärt frustrerande när jag alltid kör fast vid samma läge. +50-55 grader och sen är jag fast.
Är det nån som är vass på MS som kan ana vad felet kan vara?