1

Hej.
Har en 1600 TL -67 med en typ 4 motor.

Motorn är en 1800 med vevparti och cylindrar från en tvåliters, mild CB-kam (har glömt modellen jag köpte) och lätt putsade toppar.

Jag körde från början med dubbla solex 36-40 originalgasare men började konvertera den till insprutning för några år sen. Det jag har är Original typ 4 insug, spjällhus och spridare. Tempgivare från en volvo 850 inborrad i vänstra toppen vid treans cylinder. lufttempgivare i plenumet och Volvo 850 TPS.

Jag försöker styra det hela med en MS1v3 och använder Mega tune för att mappa.

Allt byggdes och kopplades klart för 4-5 år sen men sen har allt stått still till i år. Nu ska jag få bilen att gå på tomgång. Enligt manualen ska man varmköra bilen och justera bränslet manuellt under tiden till motorn är driftsvarm. Sedan ska man ju ställa in rätt bränsle och få den att gå på tomgång innan man börjar mappa på riktigt.

Jag kommer inte så långt. När motorn är kring 50 grader så går den jämt och fint om man håller lite gas. Men släpper man gasen vill den dö. Om den dör går den inte att starta mera förrän den är kall igen. Den får ingen gnista medan man kör på startmotorn. När jag släpper nyckeln tänder den till, ibland, med lite tur räcker den tändningen till att få den att starta igen. Men oftast inte.

Jag tänkte först tändspole. Men efter tre olika har jag ändå samma syndrom.
Strömförlust till boxen eller spolen? testade att direktmata spole och box från batteriet för att eliminera risken med brända kontakter i tändlåset eller så. Ingen skillnad

Det är fruktansvärt frustrerande när jag alltid kör fast vid samma läge. +50-55 grader och sen är jag fast.

Är det nån som är vass på MS som kan ana vad felet kan vara?

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

2

Om du är på Facebook så finns det en bra grupp:

https://www.facebook.com/groups/megasquirtsweden/

Tyvärr försvann ju det svenska MS-forumet för några år sedan, så i brist på detta är ovanstående det bästa just nu. I alla fall om man håller sig till svenska...

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

3

Hmm. Står säkert mycket intressant där.
Tyvärr är jag en av de två i Sverige som aldrig skaffat Facebook. ICQ/ad

4

Då är det nog bara de engelskspråkiga forumen kvar...

Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

5

Du kan ju iofs läsa vad som står på FB-sidan, men utan att vara registrerad går det ju inte att skriva några inlägg. Vill du att jag postar din fråga där, så kan du läsa svaren?

6

Klickade på den, men det verkade vara en stängd sida endast för medlemmar.

Men tack ändå. Kanske testar shoptalkforums. De verkar ju ha ett gäng som kör ms.

7

Ok. Men om du kör med "Extra"-koden har du ju den här sidan:

http://www.msextra.com/forums/viewforum.php?f=122

eller kanske:

http://forum.savarturbo.se/viewforum.ph … 24cdbb30c3

8

Det är många frågetecken här, men hur är det med ventilspelet på insugventilerna. Min erfarenhet är att de ofta ändras de första 20-30minutetna motorn är i gång efter att ventilsätena blivit frästa och ventilerna slipade eller utbytta.

9

Jag har kört ca 800 mil med motorn med solexgasarna innan jag började med MS.
I samband mes att jag tog ut motorn för att svetsa lambdamuttern och montera tempgivaren i toppen så kontrollerade och justerade jag ventilerna. Mätte även lyftet på alla ventiler för att kolla att inte kammen börjat äta ner sig. (Verkar ju vara vanligt på typ 4med eftermarknadskam.)

Allt var juste.

10

hade samma problem med min manta när jag skulle börja mappa den, dock också kring 50-55 grader.

tror jag löste det genom att labba med att ändra sifforna i warmup wizard

11

Jag fick tipset på shoptalk att koppla ur tempgivaren och se vad som händer.

Bilen är hos Henrik (bubbalobill) så att det går att skruva i värme.
En kväll förra veckan gjorde vi nästa ryck. Då motorn hade svårt att bli varm utan och jag inte fått tag på någon typ 4 termostat så satte vi in en typ 1 dito. Vajern till spjällen var rätt kass så det blev en bromsvajer från en cykel.

http://www.forumbilder.com/images/2017/11/20/IMG_6078.jpg

Jag har även oroat mig för att jag valde brytarspetsar att trigga med. Efter att kontaktat Mofid som byggde mitt MS så bytte jag brytarna mot en brytarlös modul.

Dags att vrida på nyckeln. Lika lättstartad kall som sist. (Tempgivaren kvar.)
Den blev varm (50C) mycket snabbare. Och den hade starttändning även efter det. Så det problemet kan vi nu lägga på hyllan. Jag är rätt säker på att det var nåt med brytarna.

Nu nästa. Den får för mycket bränsle. Inget jag gör får ner detta. All kallstart är nollad. Jag har dragit ner req fuel till hälften av beräknat värde. Ingen effekt. Misstänker hårdvara igen.

Jag kör med originalspridare och 3 bars tryck. Någonstans ansåg någon att originalspridarna inte klarar detta trots att de är specade på 285cc/3bar.

Om jag lägger ner det här med originalspridare och går på moderna. Finns det några som passar i original insug? Räknar ned att behöva bygga fuel rail.

12

Snabbt fixat att borra upp befintliga hål så det passar modernare spridare. Ska du endå fixa fuelrails så.

Mera känd som jb...

13

Detta är ju numera ett väldigt budgetprojekt när vi har varit en föräldraledig i 1½år. För att komma vidare med den tänkte jag om det finns fuelrails på metervara att borra själv? att köpa färdiga för 500-1000:- är inte aktuellt nu.

Spridare. Bilskroten. Är det nåt speciellt jag ska tänka på eller är det bara att lyfta på huven på en random 1,8-2,2l bil med insprutning? Motorn är ju på 2 liter och ska leverera drygt 100 hästar. Känns som rätt standard storlek på volym kontra hästar från insprutningarnas barndom till 2010-talet.

14 Senaste redigerad av PPRMicke (2017-11-20 17:25:54)

Om du kolla efter spridare  som är modernare   
Har jag 315cc som  går att köra ned till 2,2bar ( soppatryck)  med fin spridar bild  för en tusing för 4
Dom är tvättade och flödes testade
Ps ofta har den gammla typen av spridare  ett band som dom inte vill jobba bra som dom skvätter soppa ( ofta på låglast )
Många gånger går det att ultratvätta o spola bakvägen för att få till dom som dom är nästan som nya
Ps du kan tillverka egna soppa bryggor av fyrkant profil  ( så körde volvo med på 740)
Kolla om du hittar från gammal saab eller volvo  så kan du löda loss spridar infästningen  ( hårdlödda)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

15

Röda Saab spridare. Bruka kosta en hundring st.

http://alutech.se/?do=viewlist&mgrp … p=Fuelrail

Mera känd som jb...

16

http://www.bjprace.se/index.php?route=i … ation_id=7
Om du vill räkna lite på spridarstorlek, mm.

17

PPRMicke skrev:

Om du kolla efter spridare  som är modernare   
Har jag 315cc som  går att köra ned till 2,2bar ( soppatryck)  med fin spridar bild  för en tusing för 4
Dom är tvättade och flödes testade
Ps ofta har den gammla typen av spridare  ett band som dom inte vill jobba bra som dom skvätter soppa ( ofta på låglast )
Många gånger går det att ultratvätta o spola bakvägen för att få till dom som dom är nästan som nya
Ps du kan tillverka egna soppa bryggor av fyrkant profil  ( så körde volvo med på 740)
Kolla om du hittar från gammal saab eller volvo  så kan du löda loss spridar infästningen  ( hårdlödda)
/// Micke

De är säkert jättebra. Men föräldraledighet och inför jul vill jag inte lägga så mycket på bilen. Till det kommer ju fortfarande en hel del som ska till.
Tänkte mera nåt från en bil som fungerade när den parkerats. Inte bäst. Men bättre än mina nästan 50 år gamla D-jet spridare.

Att göra egna rails av rör har slagit mig, men just anslutningen till själva spridaren är det jag grubblat på. Att löda loss sådana har jag inte ens anat att det gick.

JBlom skrev:

Röda Saab spridare. Bruka kosta en hundring st.

http://alutech.se/?do=viewlist&mgrp … p=Fuelrail

Röda saab. Någon Bosch spridare då? 9000, 9/5?

Den där railen från Alutech var nåt i den stilen jag tänkte med frågan. ICQ/ab

18

David, Luleå skrev:

Röda saab. Någon Bosch spridare då? 9000, 9/5?

Svarar mig själv. enkelt att googla...

-431'erna sitter på alla 9000 turbo från 94-98. Sitter även på ng900 turbo och og9-3 turbo med T5.

19

Japp exakt. Flödar 351cc vid 3 bar eller nåt. Åker såna i Varianten med e85 och 1,25bar ladd utan problem.
Även kört med dom som sugis så då har du spridare att växa i.  ICQ/af

Mera känd som jb...

20

Jag kör med de bruna spridarna från en 9-5 Aero, dom är specade till 350 cc/min vid 3 bar, skickade dom till BJP race för uppmätning och dom har fungerat bra i min lilla maskin. Så här i efterhand hade det funkar med lite mindre spridare men jag gav 200 kr för 4st så det kändes som att det fick duga.

Mats Karlsson, Vänersborg.
Kör numera hemmabyggd Super Seven.
http://www.matsgarage.com

21

har ni dem i original insug?

Ni har inte nån bild på det. med fuelrail m.m.? Det har jag försökt att googla på, men inte lika lätt att hitta nåt bra.

22

David, det står en Ford Scorpio typ -98:a i grannens ladugård, tänk om spridarna från den funkar, och tändningen kanske passar i min buss. Om vi skulle köra den på skroten och befria den från delarna?

23

https://www1.garaget.org/archive/25/24503/266871/large_266871-3336654.jpg

Så ser det ut i mitt maskinrum. Lite annorlunda nu men insug med spridare är lika.

Mera känd som jb...

24

Om du ska styra tändningen med EDIS. Ska du inte ha insprutning och de spridarna själv då  ICQ/ad

25

JBlom skrev:

Så ser det ut i mitt maskinrum. Lite annorlunda nu men insug med spridare är lika.

Är anslutningarna/flänsarna mot toppen original? Hur har  du svetsat/skruvat fast plåten/järnet som railesen är fastskruvade i?

Nu har dessa kommit hem. 15mm invändigt 400mm långa. Det borde räcka. Fick även med 4 clips med skruv som håller spridarna i railen. Kanske inte nödvändigt, men han sa att han upptäckt hur bra de var så jag tog med brickorna. (ligger bredvid railen)

http://www.forumbilder.com/images/2017/11/27/IMG_6117.jpg

Sen hade han liggande en brygga med 5 st Volvo V70 spridare jag kunde få. Men han tyckte att vi skulle provtrycka dem först så att vi är hundra på dem. De hade legat ett tag så nu har han skickat dem på test hos en bekant till honom.
http://www.forumbilder.com/images/2017/11/27/IMG_6115.jpg

De heter Siemens Deka 1389563
När jag googlar dem så hittar jag två flödesuppgifter.
Den ena är 296cc at 2.98 bar

Den andra är 14.2ohm, 192cc/min, 18lb/h

Den lägre siffran hittar jag inte vid vilket tryck. Har ni nåt tips på var jag kan hitta en siffra som stämmer på dessa?